Een halve zwarte steen in de schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Een halve zwarte steen in de schoorsteen

Bericht door swake »

Een halve zwarte steen.... omdat er een fijn laagje roet op zit.
Het is dan ook een steen van de schoorsteen. En alleen deze steen is zwart. Nergens anders iets te zien. Die steen zit helemaal niet los en ik kan geen rook zien/ruiken bij het stoken van de inbouwhaard die 2 verdiepingen lager zit. De steen er onder is gebarsten, echter ziet die spleet niet zwart.

Er komt een voorzetwand voor, maar ik wil toch eerst zeker maken dat hier geen rook doorkomt. Is een dikke laag mortel met Compaktuna voldoende ? En daar tegen dan nog een grote vloertegel.
Bijlagen
ZwarteSteen.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een halve zwarte steen in de schoorsteen

Bericht door Pietje »

Ik vermoed dat dit roet is dat dmv diffusie door de steen trekt. Het vocht dat hiervoor helpt verdampt en de roet blijft achter. Apart dat het maar 1 steen is, en dan nog een halve ook...

Kun je er een stukje van af bikken, en kijken of de steen helemaal doordrongen is van roet?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een halve zwarte steen in de schoorsteen

Bericht door ritsaert snijder »

Vreemd! We hebben hier hele stukken schoorsteen gesloopt. Stenen die helemaal doorrookt waren. Restanten van schoorsteenbranden. Maar het is of donker/bruinig van de ingetrokken rook (die stenen blijven ook bruin) of echt pikzwart van roet of van lekkages. Ik zet mijn 50 cent op een (oude) lekkage. Kan er al heel lang zitten?

Hechting op roet is altijd slecht. Het maken of het repareren van gemetselde rookkanalen vereist veel vakmanschap.
groet!

Ritsaert
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Een halve zwarte steen in de schoorsteen

Bericht door JW te R »

Rook zal er niet gauw doorheen komen; om zeker te zijn kun je de plek verzegelen met renovatieverf.
Ik had een soortgelijke situatie met een muur waar een schoorsteen gezeten had. Als je daar stucwerk overheen wilt zetten is een voorbehandeling met renovatieverf een must.
Wegenverf werkt ook goed.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Een halve zwarte steen in de schoorsteen

Bericht door JantjeV8 »

Vroeger werden de 'vuilwerkstenen' voor dit soort zaken gebruikt. In binnenmuren die afgesmeerd worden, in de achtergevel uit het zich of dus om een rookkanaal te metselen. Waarschijnlijk is die steen zo zwart uit de steenoven gekomen.
Plaats reactie