pompen en pompen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

pompen en pompen

Bericht door ant »

Ik wil graag gasloos maar kom bij alternatieve energie vooral veel techniek tegen. en bijna alles gaat gepaard met een pomp. Ik moet er niet aan denken dat alle rijtjeshuizen zoals waar ik in woon allemaal een pomp/ventilator hebben ergens op of aan het huis. Dat wordt een symfonie van zoem geluiden in de buurt.
Ondanks alle geruststellende verhalen van verkopers in brochures dat iets 'slechts' 40dba is. Een briesje van 40 dba is niet te vergelijken met een monotone zoem van 50hz en 40dba.

en zelfs omvormers maken een zoemend geluid.

ondertussen blijf ik zoeken naar een zoemloze investering.

tips?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: pompen en pompen

Bericht door Pietje »

Een gedeelte van je vloeistofstroming kan je doen volgens "thermosifon". Warmte gaat door de zwaartekracht naar boven. Maar ja, voor terug heb je een pomp nodig... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: pompen en pompen

Bericht door ritsaert snijder »

In een cv installatie kan je op thermosifon het water rondbewegen, zowel naar boven als weer naar beneden (thermosifonkoeling). Maar dat vereist wel een speciaal gemaakt cv stelsel, onder meer met dikkere leidingen. In de beginjaren was dat bijna niet anders. Als je er vervolgens een hout-cv in zet kan het ding gasloos werken. Een Finoven (massakachel en gasloos) werkt ook op het thermosifon principe en is zero-tech en zoemloos. Een RBB massakachel (gasloos) is ook zero-tech maar het heet niet voor niks een rocket.

of zoek je iets anders geruis - en gasloos?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie