RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Een idee voor de combinatie van rocket, bell en fornuis.
Als het zo zou kunnen werken, spaar ik een extra rocket en een extra schoorsteen uit.

Het is mij bekend dat deze combinatie soms het multimonster genoemd wordt en dus eigenlijk niet gemaakt kan worden.
Maar toch kan het interessant zijn om na te denken of er een oplossing mogelijk is.

Een deel van het probleem is m.i. dat de bovenkant van een riser meestal zo hoog zit. dat het ondoenlijk om daarboven nog een kookplaat te monteren.
De rookgassen moeten voor het verwarmen van de kookplaat dus naar beneden. Misschien kan het op de volgende manier:
17-02-01_0032d.jpg
Bij de uitgang van de riser (dus boven op de riser) komt een schakelkast die de rookgassen in 3 verschillende richtingen kan sturen.

stand 1
De rookgassen worden naar links omgeleid in de richting van het fornuis.
stand 2
De rookgassen gaan recht omhoog en komen in de bell.
stand 3
De rookgassen worden naar rechts omgeleid in de richting van de schoorsteen.


Naast deze schakelkast is ook nog een klep nodig in de retour van het fornuis. Deze retourklep heeft 2 mogelijke standen:

winterstand
De rookgassen die terugkomen van het fornuis worden vrijgelaten in de bell.
zomerstand
De rookgassen die terugkomen van het fornuis gaan rechtstreeks de schoorsteen in.

Misschien moet ik het idee achter de schakelkast een beetje toelichten.
De schakelkast kan van voor naar achter horizontaal over de riser heen en weer geschoven worden en hij bestaat uit 3 verschillende compartimenten.

In stand 2 wordt het systeem gebruikt als RBB met bell. De ingang naar het fornuis en de bovenste ingang naar de schoorsteen zijn afgesloten.

Als de kachel warm is zou je het fornuis aan kunnen zetten door de schakelkast in stand 1 te zetten. De rookgassen worden onder de kookplaat langs geleid en komen weer terug in de bell of in de schoorsteen.

Als de kachel nog koud is zou het lastig kunnen zijn om de verwarming van het fornuis op gang te krijgen. Daarvoor zou stand 3 een oplossing moeten bieden. Eerst wordt de schakelkast in stand 3 gezet en vervolgens wordt de kachel aangestoken. De schoorsteen wordt voorverwarmd. Daarna kan de schakelkast omgezet worden naar stand 1 voor het gebruik van het fornuis. De voorverwarmde schoorsteen moet het gemakkelijker maken om de warme rookgassen naar beneden te sturen.

Afgezien van de enigszins ingewikkelde onderdelen, zou dit kunnen werken?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Incus,
Heb je de constructies/fornuizen van Joris Pouls bekeken?
Ik zou de vuurhaard altijd direct onder de kookplaat willen hebben, anders wordt het alleen een pruttelpitje. En het klopt dat dan de RBB er niet onder past.

Een mogelijkheid is ook om onder het fornuis een aparte vuurkamer te zetten (kleinere RBB of een soort finfornuis). Dan een tweede RBB voor de bell. Maar dan wel met 1 schoorsteen.

Een andere mogelijkheid is: 1 vuurkamer, 2 brievenbussen en 2 risers en 1 schoorsteen. En dan de risers uitrusten met een klep.

Je kan de bell ook laag en breed houden.
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Ok, Ritsaert,

Een Pruttelpitje, dat moet natuurlijk niet.

Maar stel dat het lukt om de hitte die bovenuit de riser komt af te leveren onder de kookplaat.
Ik wou proberen om die kanalen te maken van calciumsilicaatplaat, met daarom heen nog vuurvaste wol. Dus een goed geïsoleerd kanaal. Dan zou het niet uit moeten maken of de riser direct onder de kookplaat zit.

Het is eigenlijk een vraag over het principe, hoever kun je de hete gassen die uit de riser komen, naar beneden trekken door aan de andere kant een warme schoorsteen te hebben. En hoe lang zou de schoorsteen moeten zijn.

Ik heb nog wel een vereenvoudiging bedacht waardoor het makkelijker te maken is misschien. Geen schakelkast maar gewoon twee kleppen die in het bovenste deel van een (verlengde?) riser zitten.
17-02-03_0033.jpg
Ik zal nog even nazoeken wat Joris gemaakt heeft. En ik heb ook ergens fornuizen gezien met een soort korte riser, maar ook die moet ik even weer opzoeken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Adiel Schnior heeft ook leuke fornuizen https://www.youtube.com/watch?v=R0vKBOG-7bY.

Calcium silicaat plaat kan niet zo goed tegen vlammen dacht ik. Ik heb nu een paar fornuizen gebouwd maar ik doe het niet meer zonder de directe vlam. Voor een wat grotere pan kokend water of een lekkere hete koekepan heb je hele hete rookgassen nodig.

Direct in de -verlengde - riser kleppen zou ik ook vermijden. Staal, RVS houden het er niet lang uit. Misschien dat gietijzer of coronel het lang vol houden. Ik weet het niet maar het risico op vervorming is groot!

Maar een RBB met twee poorten is geen optie ? Dat leek me dan weer wel haalbaar. Je sluit een riser volledig af (de klep wordt niet heet) en als je overgaat dan klap je het deksel helemaal weg.
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Dat systeem van wisselen van riser lijkt me wel te gaan werken, maar hoe zit het dan met die risers? Is één riser kort en de andere lang?

Heb je toevallig een schetsje hoe die RBB met 2 poorten hier toegepast kan worden?




Ik had deze gezien
http://walkerstoves.com/walker-brick-cook-stove.html?m


Een tijdje terug gepost door Benthuis. Er zitten veel foto's bij maar ik ben er nog niet achter hoe die riser er precies uitziet.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door benthuis »

Incus, voor de bouwdag moeten we ook met een design komen. Ik weet niet of Peter hier al vergaande gedachten over heeft...

Wat ik zelf prachtig vind is deze richting: http://donkey32.proboards.com/thread/16 ... ion?page=4
Glasplaat er op en/of ercoor, zodat je op "de Krul" kijkt, prachtig!

In dit draadje zijn Peter, Walker en Brian met alternatieven aan het stoeien.

Deze draad is ook interessant: http://donkey32.proboards.com/thread/16 ... llTo=22548

@Peter, misschien kan jij aangeven waar je zat met denken? Kijken of we een aantal ideeen nog in onze build kunnen verwerken?
Belangrijkste voor de bouwdag is denk ik dat er een na-bouw-baar fornuis komt te staan!

Ok voor zover mijn losse flodders!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door peterberg »

Ben, ik heb nog helemaal niets gereed. Op dit moment leun ik naar twee benaderingen: een core voor de ijzeren toren en eentje voor een bruikbaarder fornuis. Geen chamotte stenen metselwerk, daar is zoveel ervaring mee dat het een beetje saai wordt. Dus ben ik op zoek naar spannender en nieuwere ontwikkelingen.

De toren wordt een basis layout maar dan gebouwd van platen chamotte. Eromheen vuurvaste isolatie platen en bij elkaar gehouden door een zo simpel mogelijk frame van stalen hoekprofielen. Alles kan ter plaatse op maat gemaakt worden en in elkaar gelast/gestapeld.

Voor het fornuis een geheel andere benadering, die er nu inzit was trouwens 4 jaar geleden nog revolutionair. De nieuwe core wordt iets met de poort niet meer in de achterkant maar in plaats daarvan naar boven of opzij. De afgelopen maand zijn op dat gebied weer wat nieuwe dingen langs gekomen.

Het is een beetje slecht voor te stellen, maar de dubbele vortex kan blijkbaar elke richting op lopen. Ook opzij gekanteld, dat naar boven spiralen is niet eens nodig zolang er maar onderdruk genoeg is. Als de poort horizontaal ligt en de riser er achter ook, dan wordt de hele aerodynamische rimram ook opzij gekanteld. Dit suggereert dat de zwaartekracht niet de drijvende kracht is en de invloed ervan zelfs niet erg sterk...

Ik ga er nog mee stoeien als het beter weer wordt, het experiment waar ik mee bezig ben ligt stil omdat ik geen zin heb in slijp- en laswerk. Bovendien kan er helemaal niets gebeuren op dit moment want ik ben onder de pannen met een wondroos ontsteking aan mijn linker voet. Dat betekent af en toe een uurtje op om mail en andere communicatie te checken en dan snel weer naar bed voordat dat been weer op begint te zwellen.

Maar je hebt gelijk, een fornuis dat nagebouwd kan worden is het werkelijke doel. Dat de schuur van Kockie ermee gemeubileerd wordt is maar een bijkomstigheid, toch? Ga er maar vanuit dat gietwerk zo'n beetje van tafel is, tenzij ik dat van te voren thuis doe maar daar heeft niemand wat aan. Je kunt dan niet zien hoe het gedaan is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Peter schreef; Het is een beetje slecht voor te stellen, maar de dubbele vortex kan blijkbaar elke richting op lopen. Ook opzij gekanteld, dat naar boven spiralen is niet eens nodig zolang er maar onderdruk genoeg is. Als de poort horizontaal ligt en de riser er achter ook, dan wordt de hele aerodynamische rimram ook opzij gekanteld. Dit suggereert dat de zwaartekracht niet de drijvende kracht is en de invloed ervan zelfs niet erg sterk...
Dat geeft ongekende mogelijkheden! Maar valt er ook iets te zeggen over het rendement en het rookloos verbranden met deze opstelling?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door peterberg »

Rits, ik heb een experiment gebouwd met de poort onder 45 graden in de achter/bovenkant met een erg korte riser in twee knikken van 45 graden terug naar de voorkant en weer omhoog. Het brandt nog verdraaide schoon ook als de primaire lucht beteugeld kan worden. Ik heb hier een onderwerp over geschreven op Donkey's forum, zie http://donkey32.proboards.com/thread/21 ... technology
Dat opzij branden is nog veel verser, daar kwam een ander weer op naar aanleiding van bovenstaande draad. Hij heeft het geprobeerd en het werkt, maar over de vraag of dat schoon brandt kan ik geen zinnig woord zeggen totdat het is gebouwd en getest. Zie de post waarmee deze variant begon: http://donkey32.proboards.com/post/23437/thread
Hmmm... ik heb de indruk dat ik dit al eerder heb geschreven, is dat zo?

Het wordt maar de vraag of we die optie gaan gebruiken voor de forum workshop, het is net zo experimenteel als een kookplaat en een cul-de-sac bank zoals 4 jaar geleden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Jeetje! Ik had deze helemaal gemist....maar kan het zijn dat je die mal al ergens had laten zien (stond wel een verwijzing bij je reactie in het forum dag topic)? De testen zien er veelbelovend uit en het is natuurlijk ideaal voor een fornuis of voor een lagere kachel (ideaal wat mij betreft). Nog een extra reden om je een snelle genezing toe te wensen! :D
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door martijn1984 »

Is een mooie topic op het donkey forum.
Als ik het goed begrijp als leek , is dit een sidewinder versie (met vierkante riser) , maar dan liggen brievenbus en riser plat?
Een zijde van de riser is in dit geval een glasplaat , maar zou dus je kookplaat kunnen zijn?
Of de bodem van een pizzaoven :fff

Dit maakt een dus een lage en compactere vuurkamer mogelijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

:D nee je mag pas warmte afnemen aan het einde van de riser als de verbranding is voltooid. Evengoed een prima model voor een lage kachel,,,pizzaoven en een fornuis. Grote vraag is hoe goed het ding het doet!
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Dat zou mooi zijn een horizontale riser. Dan is het hoogte probleem opgelost.
De warmte kan direct onder de kookplaat los gelaten worden.

Dan blijft voor mij over de vraag of je de warmte uit de riser kunt sturen, dus naar het fornuis of naar de bell.


@ Peter,
Eerst maar beterschap!
Heb je al eens geprobeerd een brandende rocket 90 graden te kantelen?
Dat kan ik hier misschien wel een keer proberen. Ik heb geen meetapparatuur maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurt.

@Benthuis,
Ik begrijp nu dat dat ding helemaal geen riser heeft. (walker riser-less core) Hoe zit het dan met de kwaliteit van de verbranding?
Maar ik ben nog niet klaar met het lezen van al die draadjes.

@Ritsaert,
Ben ook nog steeds benieuwd naar jou plan van een RBB met twee poorten, hoe moet ik dat zien?

@martijn1984
Hoi martijn!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Bertus schreef; Dan blijft voor mij over de vraag of je de warmte uit de riser kunt sturen, dus naar het fornuis of naar de bell.
Dat is hiermee niet opgelost. Denk ik.

Ik dacht aan een sidewinder met aan weerskanten 2 keer een poort met een riser. Het afbuigen van de rookgassen uit een riser is heel moeilijk duurzaam op te lossen. Kleppen boven de riser hebben het heel zwaar.

Maar als je gewoon een ijzeren plaat op de uitmonding van de riser legt gaat de rocket gewoon uit. Als je vervolgens aan de andere kant de riser open doet dan brand hij gewoon verder. Nu wil ik dit schakelen tijdens het branden niet promoten maar het gaat wel. De klep/ deksel moet wel echt uit de vuurlinie klappen om schade aan de klep te voorkomen.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 05 feb 2017, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Ritsaert,

Wat je hier uitlegt, snap ik.
Een rocket met aan beide kanten een poort en een bijbehorende riser. Een dubbele sidewinder zeg maar.

Aan één kant zit dan de fornuis-riser, aan de andere kant de bell-riser.
Als je één riser afdicht neemt de andere het over. Logisch. Alleen erom denken dat je ze niet allebei tegelijk afdicht.

Maar wat ik nog niet snap is, hoe dit het hoogte probleem oplost.
Bedoel je dat de riser aan de fornuiskant zo kort is dat hij direct onder de kookplaat past?
Plaats reactie