Indirect gestookte boiler op hout cv...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LemansMi

Indirect gestookte boiler op hout cv...

Bericht door LemansMi » 29 jan 2017, 17:19

Heb inmiddels mijn hout CV installatie naar tevredenheid lopen (nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken!) en alle leidingen lekker ingepakt met buisisolatie om de verliezen zo veel mogelijk te beperken.
Kan met enkel een paar uurtjes stoken mijn buffer weer zo ver op temperatuur krijgen dat de kachel eigenlijk uit kan dus tijd voor uitbereiding van het hele plan....
Ik heb nog een indirect gestookte boiler van Nefit liggen deze zou ik dus graag bijvoorbeeld in
de retour naar mijn cv ketel willen opnemen om het koude tapwater voor te verwarmen zodat mijn Nefit ecomline (wel NZ geschikt) minder werk heeft met het opwarmen van het tapwater.

De vraag hierbij alleen is moet ik hier dan nog een extra 3 weg klep tussen zetten zodat als de boiler warm is het cv water rechtreeks naar de ketel gaat of juist niet.... Als de boiler immers op temperatuur is koelt hij het cv water ook niet meer af zou je zeggen...

Wederom alvast bedankt voor jullie suggesties en meedenken!
Jeroen

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Indirect gestookte boiler op hout cv...

Bericht door kockie » 29 jan 2017, 17:29

Ik heb het anders gedaan; hij zit bij mij in het aanvoercircuit van de verwarming met een driewegklep. Aanvoerwater >5 graden boven boiler, dan gaat verwarmingswater eerst door de bovenste spiraal van mijn zonneboiler (dus ook indirect gestookt). Indien aanvoerwater voor verwarming <5 graden warmer is dan de boiler, dan stroomt het niet door de boiler. Werkt goed. Ik heb geen werkende gas-cv meer en kan de boiler evt nog naverwarmen met een een elektrisch element. Het laatste jaar wel 2 keer gedaan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

hanskraayeveld

Bericht door hanskraayeveld » 30 jan 2017, 00:27

Ik heb het nog anders. De warme afvoer van mijn houtkachel gaat als eerste door mijn 50 liter indirect gestookte boiler heen, waarna hij aftakt naar mijn vvw/radiatoren. Als de houtkachel niet wordt gestookt, wordt het vat ook niet verwarmt. Omdat het mengventiel 60 graden is, zal het vat bij mij nooit verder afgekoeld worden dan 60 graden. En omdat hij direct op de warme uit de houtkachel zit en er verplicht doorheen moet voor het water ergens anders heen kan, zal de cv ketel ook het vat niet op gaan warmen, omdat het mengventiel dan dicht zit...

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 30 jan 2017, 07:42

Dat is misschien nog wel mooier, maar door de grote afstand tussen mijn boiler en buffer (ca 40 m) niet mogelijk; beter gezegd: niet zinvol.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

hanskraayeveld

Bericht door hanskraayeveld » 30 jan 2017, 21:50

Zoiezo is het ook aan te raden de doorstroomboiler heel dicht bij de cv ketel te hebben. Anders neemt de besparing ook flink af. Ik heb 1 meter leiding tussen mijn boiler en cv ketel, en dan slaat de cv ketel alsnog heel vaak aan. Ontzettend irritant, want 2 seconden later komt er warm water de cv ketel binnen. Eigenlijk zou ik de tempsensor van het sanitair warm water moeten verdubbelen en bovenop mijn boilervat moeten monteren... Zodat je de cv ketel eigenlijk voor de gek houdt...
Heeft iemand daar ervaring mee?

Plaats reactie