Voor het eerst op kolen gestookt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Voor het eerst op kolen gestookt

Bericht door Gerrie »

Vandaag is een proef gedaan met kolen in mijn hout cv kachel, ik vind het tegenvallen had er veel meer van verwacht.
Ten eerste, hout brengt de kachel veel sneller op tempratuur op kolen tergend langzaam.
Ten tweede, kachel koelt ook snel af, enigste voordeel kolen blijft langer gloeien verbrand trager. De kolen is vuur en vuurrood met daarboven een kleine blauwe vlammenzee.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voor het eerst op kolen gestookt

Bericht door hanskraayeveld »

Gerrie schreef:Vandaag is een proef gedaan met kolen in mijn hout cv kachel, ik vind het tegenvallen had er veel meer van verwacht.
Ten eerste, hout brengt de kachel veel sneller op tempratuur op kolen tergend langzaam.
Ten tweede, kachel koelt ook snel af, enigste voordeel kolen blijft langer gloeien verbrand trager. De kolen is vuur en vuurrood met daarboven een kleine blauwe vlammenzee.
Ik zit er soms ook wel aan te denken.
En wat als je het gemengd stookt? Lijkt mij dat je hout dan ook een stuk beter/warmer verbrandt...
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Voor het eerst op kolen gestookt

Bericht door Gerrie »

Ik had er een bodem kolen in en daar het hout opgelegd achter af dom want de trek was geblokkeerd door de kolen. Dus geen trek het volgende wat ik ga proberen morgen volop stoken met hout tot de 80gr daarna iets laten zakken en dan met kolen verder. Het is ook uitvogelen. Maar morgen weet ik meer.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voor het eerst op kolen gestookt

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zou er ook weleens wat mee willen vogelen...
Waar haal je zo gauw ergens een zak vandaan???
En is het mileubelastender als hout???
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Voor het eerst op kolen gestookt

Bericht door nck »

Kolenstook is een compleet andere tak van sport dan houtstook.
Kolen stook je op een rooster met ruim onderlucht terwijl hout (niet in een vergasser) bovenlucht nodig heeft.
Iets bijmengen in een houtkachel / vergasser is geen punt maar in grote hoeveelheden zal het nooit een succes worden.
Geldt ook voor bruinkool, een handvol briketten op een dik gloeibed in een vergasser is geen probleem, maar daar houdt het ook mee op.
Houtkachels en vergassers moet je met hout stoken.

Maar experimenteer er rustig mee, je zult ultimo tot dezelfde conclusie komen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Voor het eerst op kolen gestookt

Bericht door Gerrie »

Albert van WdJ schreef:Dat is een vaste brandstof cv-ketel. Eigenlijk bedoeld voor de stook van kolen, maar hout kan als alternatief ook.
Hoewel hout er nou niet bepaald echt netjes in verbrand.
Dat komt omdat de warmtewisselaar in de vuurhaard zelf zit. Voor kolen is dat geen probleem, voor brandend hout(gas) wel.

Deze ketel op laag vermogen stoken is niet eenvoudig.
Want de regeling zit alleen in de stand van de luchtklep.
Dus met smoren van de verbranding verlaag je het vermogen
Dat geeft veel rook, veel creosoot en veel geurhinder.

Als je een beetje buitenaf woont zul je, met stoken op laag vermogen, weinig mensen tot last zijn, maar in een bevolkte omgeving..........

Denk nog eens goed na of je echt nergens een buffer kwijt kan. Vroeger plaatsen men die tanks ook wel boven op het plat dak, of in de nok van een zolder.
Want anders blijft er in dit geval weinig andere keus dan het zwembad te verwarmen.
Voordeel is dat je in ieder geval je buren tot vriend houdt.
Lijkt mij met dit type ketel en brandstof geen overbodige luxe.
Laatst gewijzigd door kockie op 27 jan 2017, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van bericht gemaakt
Plaats reactie