temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door houtwerker »

We willen ons huis de aankomende maanden/jaren gaan veranderen om optimaal gebruik te gaan maken van invallend zonlicht, de isolatie van ons huis aanpakken en een massakachel gaan bouwen (of een tweede kachel, die dan met buffervat ed.)
Om toch een beetje een beeld te krijgen hoe snel de warmte nu uit ons huis verdwijnt in alle vertrekken leek t me wel handig om dat eens een keer te gaan meten.
Nu heb ik al een beetje gezocht op internet, kom dan bij een temperatuur data logger.
Maar, welke zou dan een goede zijn.
Het mooiste zou zijn dat ik bv elke 15 minuten de temperatuur van de kamer meet, en dat ga samenvoegen in een mooie diagram. Op die manier hoop ik dan uit te vinden hoe snel de vertrekken afkoelen.

Omdat ik dus ook een massakachel (of die kachel met cv ) ga maken/kopen lijkt t me zinvol om gelijk iets te kopen wat ik dus ook kan gaan gebruiken om in de kachel in te bouwen. (of op het buffervat)
Dus meerdere sondes in een keer zou misschien ook wel handig zijn

De software (of App??) moet wel compatibel met Mac...

Wie weet wat handige temperatuur sondes.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door kockie »

Kun je solderen en een beetje met een computer overweg?

Overweeg dan een arduino of raspberry pi met ds18b20 sensoren. Meten van -heelergkoud- tot 125 graden.
Mijn buurman is bezig met een alles in 1 oplossing, dus zowel meten, opslaan als grafieken genereren met 1 raspberry. Hij heeft het inmiddels werkend, ik zal eens vragen of het al kopieerbaar is.

Je zou dan een raspberry pi en een 1-wire hat/shield moeten kopen met daarbij sensoren. Dan kun je meten en zelfs schakelen (met een paar relais)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door Sandman79 »

ik gebruik dit: http://www.conrad.be/ce/nl/product/8988 ... &WT.srch=1

op eerste zicht niet compatibel met een mac. Veel succes dan, kunt ens googlen of dat toch nog ergens mogelijk is, ofwel een virtual machine draaien op je mac :)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door kockie »

Je kunt ook een 1-wire naar usb oplossing aanschaffen, dan kun je met een pc/laptop/whatever loggen, met natuurlijk de nodige sensoren. Gepresenteerde link is bedoeld als voorbeeld. Via zoekmachines zijn nog vele andere leveranciers te vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door houtwerker »

Hoi Kockie, Heb een beetje gezocht op jou advies, kwam daarmee op onderstaande website.
Daar staat idd wel duidelijk beschreven hoe ik het een en ander kan maken.
https://www.olino.org/articles/2011/04/ ... nneboiler/
Nu ben ik wel een beetje handig, maar of ik dat allemaal voor mekaar ga krijgen. Dan zal ik me er eerst nog veel meer in moeten gaan verdiepen.

@ Sandman, zo'n systeem dat is dus precies wat ik zoek. Alleen dus jammer dat die niet op de Mac werkt.
Ik zal conrad eens een mailtje sturen.

En anders zelf maar aan t knutselen...

@ kockie, die laatste,
ik heb onderstaand gevonden, bedoel je zoiets?
Het word wel vrij duidelijk omschreven hoe zoiets te maken. Plus welke hardware ik nodig heb.
http://ch.illmachine.com/2012/04/homebr ... th-1-wire/
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door kockie »

Hier staat ook het een en ander over (door mij) gebruikte hardware: viewtopic.php?f=3&t=5536&p=87459&hilit=1+wire#p87459 Plaatjes zijn klikbaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door houtwerker »

bedankt kockie, ik zal t eens allemaal uitzoeken.
wijbe.fryslan
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:09

Re: temperatuurverloop vertrekken meten, wat is het beste.

Bericht door wijbe.fryslan »

Wat het beste is..., naar mijn idee een systeem(pje) gebruiken waar een actieve gebruikersgroep mee werkt.
Je zou eens kunnen kijken of een sensorsysteem samen met een controlesysteempje iets voor je is.
(Er zijn meer van degelijke systemen.)
Het is hierbij mogelijk zeer eenvoudig te beginnen voor relatief weinig kosten (< 100 Euro), maar vraagt wel wat knutselen.
Plaats reactie