Floorchannel vraagje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Floorchannel vraagje

Bericht door incus »

Ik ben bezig met het bouwen van een RBB 314 in sidewinder uitvoering. Hierbij wil ik eigenlijk wel de floorchannel gaan gebruiken.
Een voordeel lijkt me dat deze gemakkelijker vervangbaar is dan de p-channel, en misschien helpt het ook om eventuele blokkades van de poort te voorkomen.

Het is mij alleen niet duidelijk wat de bedoeling is van het driehoekige staalplaatje vooraan aan de kant van de deur.

Afbeelding
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door peterberg »

Een 314 sidewinder is tamelijk ambitieus... Maar het is wel een goeie vraag.

Die plaat hoeft niet persé driehoekig te zijn. Het idee er achter is deze: de luchtinlaat zit laag in de deur en de lucht die binnenkomt is vergeleken met de atmosfeer in de vuurkamer ijskoud. Dus wat er gebeurt als de lucht binnenkomt is een plons die voor die plaat blijft hangen waardoor de floorchannel als eerste goed bediend wordt. Bij mij thuis heb ik zelfs een hoeklijn tegen de driehoek zitten om de lucht die over de plaat heen moet nog meer af te remmen. De spleet waar de lucht door naar boven stroomt is zo nog wat kleiner.

Bij mij werkt het zoals bedoeld, als de schoorsteen temperatuur de 90º C overstijgt maak ik de luchtinlaat in totaal maar half zo groot als de cijfers aangeven. De naverbranding neemt dan even snelheid terug en hikt soms ook een beetje. Het duurt ongeveer een minuut om de nieuwe situatie te stabiliseren, dan brult de naverbranding gewoon weer verder en worden de vlammen in de vuurkamer trager. De floorchannel blijft dus maximaal lucht krijgen terwijl de primaire verbranding vertraagt.

Omdat er als geheel minder lucht wordt toegevoerd is het transport door de bell ook trager en blijft de eind temperatuur steken tussen 90º en 100º C. Overigens: bij het starten van de stook staat de inlaat helemaal open, iets meer dan 25% van de riser doorsnede en de deur bovendien op een kier. Als de eind temp 60º C bereikt gaat de deur dicht en wacht ik tot 90º C langs komt. Er is ook een nadeel van deze aanpak: de gloeifase wordt erg lang.

Dit is weer een van die dingen die rekening houden met en gebruik maken van verschillen in temperatuur van de lucht of rookgassen en verschillen in gewicht als gevolg daarvan. Zwaartekracht vind ik een van de leukste dingen om mee te goochelen. Het is er altijd, het is veel betrouwbaarder dan de vertrektijden van de Nederlandse treinen, om maar wat te noemen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door incus »

Peter, dank je voor de uitleg.

Na het lezen hiervan ben ik nog op zoek gegaan naar een afbeelding om de relatie tussen de plaat en de luchtinlaat beter te begrijpen.
Gelukkig vond ik deze tekening, die ik niet eerder had gezien : http://www.batchrocket.eu/images/rocket ... bell7a.skp
Ik heb daaruit de volgende doorsnede gehaald, waardoor die verhoudingen wel duidelijk worden.
bell7a doorsnede.png
En met jouw hoeklijn erbij op zal het er als volgt uitzien?
bell7a met extra hoeklijn.png
Eigenlijk komt het er dus op neer dat je nu de luchttoevoer voor primaire en secundaire lucht gecombineerd hebt in één luchtinlaat. Die je dan direct na binnenkomst weer splitst in de twee verschillende luchtstromen.

Ik had eigenlijk verwacht dat de floorchannel ingang onder de deur zou zitten. De primaire luchtinlaat zit dan automatisch hoger omdat de deur kleiner is. Ongeveer volgens deze tekening. Verwacht je dat dat net zo goed zou zijn?
bell7a alternatief.png
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door peterberg »

Incus, je hebt het wat betreft de extra hoeklijn bijna goed. Wat jij tekent heb ik ook geprobeerd maar dat had als nadeel dat de vlammen erg naar het glas gingen branden. Ik heb hem daarna omgekeerd zodat hij recht tegenover het profiel van de deur kwam te zitten, maar ook dat was nog niet ideaal.

Op dit moment heb ik de liggende flens ongeveer 10 mm onder de liggende flens van het deurprofiel zitten en dat gaat heel goed. De ruit wordt niet meer zwart, een keer per week haal ik er een droog papiertje overheen om de losse aanslag er af te vegen, dat is al.

Ik zie wel dat er een oude fout in de tekening zit, de bodem van de heat riser hoort gelijk te liggen met de bovenkant van de floor channel. Dat betekent dat er weer wat tekenwerk voor vandaag klaar ligt...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door incus »

Ben nu iets meer dan een jaar verder en de rocket 314 sidewinder met bell zijn voor een groot deel klaar.

(hier moest een plaatje komen van de kachel, maar dat lukt me vandaag niet)

Ik moet nu de deur gaan maken met de gecombineerde lucht inlaat voor floorchannel en primaire lucht. Ik heb nog een nieuwe doorsnede gemaakt met het hoekprofiel 10 mm lager dan het hoekprofiel van de deur.
Ik heb een hoekprofiel van 15x15x2 gekozen, dan blijft er een spleet van 15 mm over tussen dit profiel en de deur. Zou dat genoeg zijn?
bell7a doorsnede luchtinlaat.png
Verder vraag ik me af hoe het luchtinlaat deurtje functioneert. Zit er een scharnier aan de onderkant of bovenkant of is het een schuifdeurtje.

groeten

Incus
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door incus »

Hier nog de foto van de kachel. Nu opgeslagen als .png dan lukt het wel.

image-2018-02-27.png
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er knap uit Incus! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Welke schoorsteen wordt er aangesloten?
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door peterberg »

incus schreef: 27 feb 2018, 00:59Ik moet nu de deur gaan maken met de gecombineerde lucht inlaat voor floorchannel en primaire lucht. Ik heb nog een nieuwe doorsnede gemaakt met het hoekprofiel 10 mm lager dan het hoekprofiel van de deur.
Ik heb een hoekprofiel van 15x15x2 gekozen, dan blijft er een spleet van 15 mm over tussen dit profiel en de deur. Zou dat genoeg zijn?
Effe namete... Bij mij is dat 14 mm over een breedte van 30 cm, mijn deurtje is breder dan de vuurkamer. Die spleet is OK, alleen nog even kijken naar de maximale doorlaat.
Wat ik tegenwoordig doe is de inlaat vol open (25% riser doorsnede) en de deur een kier. Als de schoorsteen temperatuur meer wordt dan 80 ºC dan sluit ik de deur. Dan blijft alles doorgaan, op de top van de stook stijgt de temperatuur naar 120 ºC en dan halveer ik de inlaat nog weer. Ook dan gaat alles gewoon door, de trek is dan zo sterk dat het volume lucht wat binnenkomt ruim voldoende is. Ehhh... de inlaat vol open is 150x30 mm.
Nu ik het zo zie, vraagt dat eigenlijk om een uitlaat temperatuur gestuurde lucht inlaat...

Ervaring van anderen: de drempel verandert het karakter van de kachel, het wordt wat minder gewelddadig en de naverbrander vlam blijft veel lager in de riser. De standtijd van de floor channel wordt drastisch verlengd.
Die van mij (p**bakken staal) is nu aan zijn derde seizoen bezig, het eerste seizoen was testen en toen heeft-ie flink op zijn donder gekregen. Geschatte standtijd bij normaal gebruik: 5 jaar. RVS 304 gaat mijn volgende worden, die houdt het waarschijnlijk langer uit.
incus schreef: 27 feb 2018, 00:59Verder vraag ik me af hoe het luchtinlaat deurtje functioneert. Zit er een scharnier aan de onderkant of bovenkant of is het een schuifdeurtje.
Er zit helemaal geen scharnier aan, er zitten twee wangetjes achterop die allebei vlak bij het deurtje aan de onderkant een keepje hebben waar ze over scharnieren. Die wangetjes zijn aan de achterkant verbonden door een dik stuk staf dat als tegenwicht fungeert. Staat-ie open dan is het klepje zwaar genoeg om open te blijven. Staat-ie dicht dan zorgt het tegenwicht dat-ie dicht blijft. Om de opening te halveren heb ik een stukje hoeklijn dat ik er tussen zet en het tegenwicht houdt het in die stand. Niet erg geavanceerd maar het werkt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door incus »

@Jimmeuh

De schoorsteen uitgang zit rechts onderin vlak boven de vloer. Een horizontale pijp van 70 cm lang gaat door een brandmuur en gaat daar over in een verticale schoorsteen van 10 meter lang. Alles met een diameter van 20 cm.

@Peter

Voor de rocket 314 zou ik een primaire lucht opening moeten hebben van 63 cm2. Een spleetje van 15 mm lijkt me dan wat smal. Ik moet de hoeklijn misschien lager zetten om een groter oppervlak te krijgen. Of ik maak de hoogte van de hoeklijn instelbaar.

Heb je de drempel vast op de floorchannel gelast of is hij uitneembaar?
Uitneembaar lijkt me prettig voor het schoonvegen van de vuurkamer.

Goed om te horen dat die drempel een positief effect heeft op het functioneren van de kachel.
een uitlaat temperatuur gestuurde lucht inlaat..
Dat lijkt me wel wat... Ik ga erover nadenken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door peterberg »

incus schreef: 27 feb 2018, 21:38Voor de rocket 314 zou ik een primaire lucht opening moeten hebben van 63 cm2. Een spleetje van 15 mm lijkt me dan wat smal. Ik moet de hoeklijn misschien lager zetten om een groter oppervlak te krijgen. Of ik maak de hoogte van de hoeklijn instelbaar.
Het hangt er van af hoe breed die sleuf van 15 mm is in jouw geval. Effe kijke... dat wordt 42 cm, dan heb je die 63 cm² al. In mijn geval is de deur breder dan de vuurkamer, met schuine kanten links en rechts zodat er een beter zicht op het vuur ontstaat. Als jij dat ook zo doet dan heb je aan weerszijden een schuine kant van 6 cm nodig. Gaat dat niet dan moet de sleuf dieper dan 15 mm worden, met 20 mm ben je er al vrijwel.
Heb je de drempel vast op de floorchannel gelast of is hij uitneembaar?
Uitneembaar lijkt me prettig voor het schoonvegen van de vuurkamer.
De floorchannel zit vast, ik veeg mijn vuurkamer nooit uit tenzij voor vervanging van de channel. Een keer in de paar weken pak ik een bak en een oeroud kolenschepje en schep het meeste er zijwaarts uit. Dat er een laag as op de floorchannel ligt is wel goed, op een kale channel duurt het veel langer voordat het houtskool bed klein genoeg is om de inlaat te sluiten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door incus »

Als laatste nog even het eindresultaat.

De kachel functioneert prima.
Voor de luchtinlaat heb ik twee schuifdeurtjes gemaakt waardoor zowel de primaire lucht als de secundaire lucht binnenkomt. Volgens het recept van Peter wordt de lucht achter de deurtjes gesplitst in een floorchanneldeel en een primairdeel.
Na een aantal dagen instoken wordt nu soms een buitenmantel temperatuur van 60 graden gehaald.
18-03-30_3260k.png
18-03-30_3266k.png
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Floorchannel vraagje

Bericht door Wouter Gillis »

wauw, knap werk!
Groet
Wouter
Plaats reactie