Kachel isoleren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LemansMi
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2017, 17:47

Kachel isoleren?

Bericht door LemansMi »

Nu alles hydralisch in orde is en mijn inbouw cv haard dus klaar is om ingebouwd te worden schiet mij iets anders te binnen...

Ik merk dat de kachel zelf ook aan de buitenkant toch best wel warm wordt...
Vraag is dus kan/mag je een inbouw cv haard inpakken met van die hittebestendige isolatie?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Kachel isoleren?

Bericht door Ruuben »

Dat kan met superwool ja. Maar dan is dan het beter/gezonder geen lucht rond je haard rechtstreeks de kamer in te circuleren ivm vezels. Dus dan 2 buizen aluminium flexspul van boven naar beneden met 4 ventilatie openingen om dmv convectie en natuurlijke stroming de warmte achter je ombouw de kamer in te krygen.
Je kan ook als lucht uit je ombouw de kachel laten inzuigen als er een externe luchttoevoer aan de achterzijde of onderzijde zit. Maak dan een slang er aan en hang het uiteinde hoog in je ombouw om opgewarmde lucht aan te zuigen. Dat voorkomt warmte stapeling in je constructie/materiaal van de verdieping er boven.

Eea zou ik wel laten afhangen van de grote van je kamer en haard vermogen. Je vergroot het cv zijdig rendement en verbrandingsrendement.v volgens mij heeft dit vooral zin bij echt grote cv haarden.
De voorbeelden die ik heb gezien was alleen over de horizontale vlakken gelegd. Het is wat broos materiaal wat nogal lastig te fixeren is op je verticale vlakken. Om mijn schoorsteen boven mijn cvhaard heb ik het ook gedaan. Met speciale aluminium banden gefixeerd en extra dik aluminium folie eromheen om zwevende vezels te voorkomen.
In je ombouw op het plafond raad ik je aan ook een hittebestendige plaat te plaatsen.
Plaats reactie