Meerdere buffervaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Meerdere buffervaten

Bericht door guus »

Hoe nu te beginnen....

Vorig seizoen heeft de bliksem er voor gezorgd dat er een nieuwe regeling op de ketel mocht komen :roll: ,
echter de nieuwe regelaar werkt veel efficiënter dan de oude ten aanzien van de buffer.
De ketel heeft een elektrische driewegklep in de retour en de regeling kan er daarmee voor zorgen dat de
uitgaande ketel temperatuur rond de 80 graden zit.
Hierdoor wordt de buffer beter geladen dan voorheen.


Nu het probleem : ik heb 3 buffers in serie staan te weten 2 kleine buffers en 1 grote , de kleine als eerste (heet) en de grote als laatste hier zit de retour van de installatie op.
Het valt mij op als de ketel uit is dat de temperaturen stabiel blijven tot dat de grote buffer "leeg" is
dan valt de temperatuur in de kleine buffers een stukje en blijft daarna niet meer zo stabiel.
Zou het kunnen zijn dat door de kleinere aansluitingen op de kleine buffers het water er met een rotgang door gejaagd wordt en je daardoor dit vreemde gedrag krijgt ?
Dus dat eigenlijk de kleine buffers gemengd worden door de retour of denk ik de verkeerde kant uit ?

Ik had al als idee om de 2 kleine buffers parallel te zetten en de grote in serie er achter maar of dit iets uithaalt ??
Rond de buffers is alles opgebouwd uit dikwandig staal dus om dit te verbouwen zonder te weten of het iets uit zal halen zie ik dus nog niet zo zitten :?

Ik heb in het forum gezocht maar niets gevonden wat er op lijkt dus vandaar dat ik de expertise van het forum even moet lastigvallen.

Voor iemand die niet van typen houdt is het een lang verhaal geworden. :fff
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door kiekeboe »

zonder tekening is dit niet te beantwoorden
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door Ruuben »

Inderdaad een tekening met hoe hoog op elke buffer de aansluitingen zitten en je vraag iets duidijker korter formuleren of meerdere vragen.
Welke Controler heb je nu?

Er zal vast water uit zichzelf willen gaan stromen tussen de buffers bij forse temperatuur verschillen. Eenrichtings kleppen heb je er niet tussen?
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door guus »

Tekenen is niet mijn sterkste punt maar ik zal van de week de hoogtes van de aansluitingen opmeten en daarmee iets van een tekening produceren......

Over de terugslagkleppen : tussen de buffers zitten er geen terugslagkleppen anders kan je er geen warmte instoppen/uithalen (dacht ik)
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door guus »

Tekening lezen is geen probleem maar het produceren er van....
De zwarte pijltjes zijn van de stroming tijdens het verwarmen door de kachel.
En de paarse pijltjes zijn voor de stroming als er warmte onttrokken wordt.

Naamloos.png
Op de 2 kleine buffervaten (links en midden) zitten aansluitingen van 1 1/2 inch doorsnede.
En die zitten op de volgende hoogtes : 20 cm , 55 cm , 170 cm en op 226 cm.

Het grote vat (rechts) staat op pootjes en heeft aansluitingen van 10 cm doorsnede.
Op de volgende hoogtes : op 60 cm en op 270 cm .
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door swake »

1"1/2 is niet wat ik een 'kleine' aansluiting noem.
10cm (ofte 4") is daartegen wel een serieus dinges :mrgreen:
guus schreef:de nieuwe regelaar werkt veel efficiënter
Wat bedoel je hiermee. Sneller warm? Betere gelaagdheid? Hogere temperatuur wanneer volgeladen?
guus schreef:dat de temperaturen stabiel blijven tot dat de grote buffer "leeg" is
welke temperaturen? Die van de kleine buffers? Alsof ze dan ook in serie afgeladen worden?


Welke pomp zit er in het circuit en op hoeveel staat die? (standje 1 of 2 of 3 of auto adapt of nog iets anders)

ps: Voor de tekening mag je ook gewoon pen en papier gebruiken. En dan een fototje maken met de smartphone natuurlijk ;-) kweet het t'is niet meer van deze tijd maar het werkt nog verdomd goed en snel en hier maakt het niet zoveel uit dat het op de micrometer juist is hé.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door guus »

Het kleine sloeg op de buffervaten.
De "kleine"vaten zijn 2200 liter en het "grote"vat is 6000 liter :mrgreen:

Met betrekking op de regelaar deze zorgt er voor dat de buffer met 82 graden geladen wordt ,
en daardoor een betere gelaagdheid heeft als met de orginele regeling.
Die begon om de buffer op 60 graden te brengen en ging van daaruit verder...


De temperatuur in de kleine buffers blijft 82 graden totdat de temperatuur bovenin de grote buffer een 40 graden is (retour temperatuur verwarming)
dan gaat de temperatuur in beide kleine buffers tegelijk omlaag !?
Als ik dan de pompen van de verwarming uit zet dan warmen ze weer op zonder warmtebron :?
Daarom dacht ik dat de buffers gemixt worden (gelaagdheid weg).

Bedoelt u de pomp van de verwarming of van de ketel ?
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door Ruuben »

Ik zou alles parallel zetten. Belangrijk is zo hoog mogelijk alles met elkaar te verbinden in horizontale vlak ( en koud dus zo laag mogelijk)en daarna alleen op de hoogste buffer laden en ontladen. De laatste warmte zal altijd op het hoogste punt zitten. En de andere volgen door natuurlijke stroming vanzelf. De verbindingen lekker dik houden helpt. Maar 1 duims is genoeg hoor.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door guus »

In verband met het vermogen van de ketel (70kw) is mij geadviseerd om alles in 1 1/2 inch aan te leggen met dikwandige buis.

Ik had gedacht om de 2 kleine parallel te zetten en de grote in serie er achter omdat deze een stuk hoger is dan de rest.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meerdere buffervaten

Bericht door Ruuben »

Oei 70kw. Ja dan is 1.1/2 nodig. En groot gereedschap.
Plaats reactie