Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kunzel
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 11:20

Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Kunzel »

Goedendag,
Allereerst zal ik mij even voorstellen en wat de reden is om mij voor dit forum aan te melden. :D
Wij, gezin met drie kids, hebben vorig jaar een boerderij gekocht in het westen van het mooie Friesland. Er is nog een berg werk te verzetten maar dat wisten wij voordat we aan dit avontuur begonnen. Ons ultieme doel is om hier ooit een nom woning van te creëren, oftewel "nul op de meter"
Onlangs hebben wij na lang wikken en wegen een houtvergasser aangeschaft van het merk Künzel, het betreft een type voor in de woonruimte.
Wij hebben de houtvergasser als pakket gekocht vanuit Duitsland bestaande uit; houtvergasser, buffervat, pompgroep van Esbe met servoregeling en regelunit Ebv ceta 106, laddomat 21-60, alle veiligheidsvoorzieningen enz enz. Kortom een mooie uitdaging :fff
De vergasser aansluiten op het buffervat dmv laddomat is mij wel duidelijk. Met de bestaande cv ketel wil ik de kop van de buffer warm houden indien de vergasser uit is of evt (nog) niet genoeg warmte afgeeft. De Esbe pompgroep sluit ik aan op het buffervat, warm bovenin en koud (retour) halverwege (?). De pompgroep geeft de warmte dan door aan het cv systeem, de watertemperatuur kun je daarop instellen dmv een draaiknop en evt automatisch met de servomotor, aangestuurd door de regelunit ceta 106 (weersafhankelijk en met diverse sensoren enz)

Inmiddels een heel verhaal.... :fff

Mijn uiteindelijke vraag is nu, Hoe kan ik de kamertemperatuur regelen?
De pompgroep kan alleen maar de watertemperatuur regelen.
Ik weet dat er een remote voor de Ceta is maar daar kun je hem alleen maar mee bedienen.
Is er ook een regel systeem dat adhv de ingestelde kamertemperatuur de pompgroep kan aansturen??
Of moet ik met thermostaatkranen gaan werken ?

Oja.. we hebben (nog) geen vloerverwarming!

Ik hoop dat iemand mij hierover iets meer kan vertellen.
Alvast bedankt!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door JantjeV8 »

Kunzel schreef: warm bovenin en koud (retour) halverwege (?).
Dan benut je dus maar de halve buffer.

Je temperatuur kun je toch eenvoudig met een kamerthermostaat regelen? Thermostaat schakelt enkel aan/uit op die pompgroep. Net zo lang 'aan' totdat je binnentemperatuur is bereikt.
Kunzel
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 11:20

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Kunzel »

Wat betreft die aansluiting van de pompgroep; hij zal altijd de totale buffer benutten omdat de warme aanvoer bovenin zit waar altijd het heetste water voorhanden is.
De retour halverwege voorkomt dat het lauwe retourwater eerst weer door de koude onderlaag moet en dus afkoeld.

De kamerthermostaat kan de pomp niet schakelen, hooguit met een relais. En als ik de pomp ga schakelen
dan ga ik buiten mijn regelunit (ceta) om en dat is niet wenselijk. Mijn pompgroep wordt namelijk geregeld door een servomotor icm de regel unit.
Grt
Laatst gewijzigd door Kunzel op 10 jan 2017, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Paul Joosten »

Met je CV je buffer warm houden? :shock:

Misschien heb je wat aan mijn topic over hoe ik een op hout gestookt fornuis heb aangesloten. Ik heb al doende aardig wat leergeld betaald en daar behoorlijk uitgebreid over geschreven. Hopelijk bespaart het jou wat, hebben we er indirect toch nog rendement van.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Kunzel
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 11:20

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Kunzel »

Paul Joosten schreef:Met je CV je buffer warm houden?
Ik wil op den duur de cv helemaal laten vervallen. Nu alleen puur aansluiten op de top van de buffer als bijverwarmer. De cv hoeft maar weinig te stoken mits de buffer word warm gehouden door de houtvergasser.
En mocht hij aanslaan dan kan hij zonder pendelen de top heel constant opwarmen.

Tenminste dat is het idee...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door JantjeV8 »

Kunzel schreef:Wat betreft die aansluiting van de pompgroep; hij zal altijd de totale buffer benutten omdat de warme aanvoer bovenin zit waar altijd het heetste water voorhanden is.
De retour halverwege voorkomt dat het lauwe retourwater eerst weer door de koude onderlaag moet en dus afkoeld.
Ik begreep uit je verhaal dat je hier de aansluitingen benoemde die voor het laden van het buffer bedacht waren. Nu begrijp dat je die voor ontlading gebruikt. Maar dan nog.
Stel je buffer is keurig doorgeladen op 80gr. Je verwarming gaat aan en ontlaadt van bovenaf. Retourtemperatuur 25grC? In die voer je halverwege je 65gr buffer in? Volgens mij zit uw denkwijze nog niet helemaal logisch in deze materie. Ook m.b.t. de cv op de buffer zetten. Zorg dan dat uw cv direct op het verwarmingssysteem zit voor het geval de buffer koud is. Veel efficienter.
Kunzel
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 11:20

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Kunzel »

JantjeV8 schreef: Ik begreep uit je verhaal dat je hier de aansluitingen benoemde die voor het laden van het buffer bedacht waren. Nu begrijp dat je die voor ontlading gebruikt. Maar dan nog.
Stel je buffer is keurig doorgeladen op 80gr. Je verwarming gaat aan en ontlaadt van bovenaf. Retourtemperatuur 25grC? In die voer je halverwege je 65gr buffer in? Volgens mij zit uw denkwijze nog niet helemaal logisch in deze materie. Ook m.b.t. de cv op de buffer zetten. Zorg dan dat uw cv direct op het verwarmingssysteem zit voor het geval de buffer koud is. Veel efficienter.
Je hebt gelijk, ik zat mis qua aansluiten pompgroep :roll:
Mijn verhaal zou dan hooguit opgaan als de buffer half geladen is......... :wink:

Voor wat betreft de cvketel aansluiten heb ik toch al meerdere schema's gezien waar ze het op mijn eerder vermeldde manier aansluiten.
ik begrijp jou redenering ook volledig, hier moet ik nog eens over nadenken....
Kunzel
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 11:20

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Kunzel »

Er is mij vanmiddag het e.e.a duidelijk geworden.....
ik heb een regeling voor de pompgroep gekregen die alleen de cv doorstroom temperatuur kan regelen aan de hand van diverse signalen zoals toevoertemperatuur en buitentemperatuur. De kamertemperatuur zou ik dan moeten regelen dmv thermostaatkranen.
De fabrikant van de pompgroep (Esbe) heeft echter ook een regeling dmv kamerthermostaat en evt buitentemperatuur enz enz..
Kortom ik had even verder moeten kijken dan mijn, toch al lange neus, lang is :fff

Hieronder de regeling die ik zou kunnen gebruiken :D
Bijlagen
ES_12661400.jpg
Laatst gewijzigd door Kunzel op 10 jan 2017, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Kunzel
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 11:20

Re: Temperatuurregeling woonruimte met pompgroep

Bericht door Kunzel »

Paul Joosten schreef:Met je CV je buffer warm houden? :shock:

Misschien heb je wat aan mijn topic over hoe ik een op hout gestookt fornuis heb aangesloten. Ik heb al doende aardig wat leergeld betaald en daar behoorlijk uitgebreid over geschreven. Hopelijk bespaart het jou wat, hebben we er indirect toch nog rendement van.
Paul, ik heb jou topic eerder al eens doorgespit en de schema's bekeken. Mischien heb ik er binnenkort met installeren wel wat aan. Bedankt
Plaats reactie