Kombiofen bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Stralingswarmte is super fijn! Hier ook 4500 kilo.
Maar als je te vaak niet thuis bent, wordt het lastig stoken en een beetje zonde.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Pietje »

Rits, hoe snel heb je een warme kamer na een vakantie in de winter? 4500 Kg is niet heel snel op temperatuur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Als de kachel in de winter is afgekoeld en ik ga de eerste dag om 1200 stoken (een keer 10/12 kilo) dan heb ik alleen wat warmte van de deur. Ik stook de tweede dag weer om 1200 uur dan heb ik weer wat warmte van de deur. Later in de avond begin je wat warmte te voelen. De derde dag is de kachel warm (35 graden) en de vierde dag is de kachel op temperatuur (40-50 graden).
De schoorsteen wordt na de stook gesloten.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Pietje »

Heb je dan nog een andere manier om de eerste 2 a 3 dagen door te komen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

2 a 3 dagen wachten voordat de woonkamer op temp. komt, is absoluut geen optie.
Ik snap dat het, met een massa van rond de 3000 kg, wat sneller gaat en dat het alleen
voor komt als de kachel volledig is afgekoeld.

Toch heb ik nog steeds mijn bedenkingen als ik kijk naar onze leefsituatie en onze werktijden in relatie tot de warmteafgifte van een massakachel.
Een kombi tussen massa en warme lucht spreekt me nog steeds erg aan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door kockie »

Ik heb met mijn bergkachel een wat vlottere ervaring. Ik hou niet bij hoeveel hout ik stook, maar na een uur of 5 (kachel is dan al lang uit) begint de wand al lekker warm te worden. Na een tweede dag stoken is deze helemaal op temperatuur, daarna is het bijhouden. Tijdens het stoken wordt het door de kachelruit al comfortabel warm.

Een keer een dag niet stoken is niet echt een probleem, maar voor het echte gevoel is iedere dag stoken wel fijner.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

@Kockie Met hoeveel kg kachel verwarm jij de ruimte?
Hoe groot is die ruimte?
Wat is het vermogen van kachel ongeveer?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef; Heb je dan nog een andere manier om de eerste 2 a 3 dagen door te komen?
Ja ik heb ook een laagtemperatuur CV/ muur en vloerverwarming. Als ik later oud en wrakkig wordt zie ik mezelf geen hout meer stoken. Maar je weet het niet.

Ik heb overigens helemaal geen last van de vertraging. Je raakt er aan gewend om elke dag je vuurtje te maken. We streven naar een constante temperatuur met koudere slaapkamers
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Pietje »

Misschien raken we een beetje off topic, maar ik ben heel benieuwd hoe het gaat als de ene dag koud en bewolkt is, en de volgende dag een stuk warmer en de zon straalt naar binnen. De kachel blijft een gelijke hoeveelheid warmte afgeven, terwijl de warmtevraag sterkt fluctueert / tijdelijk afneemt. Wordt het dan ook flink warmer binnen?
En ik ga er van uit dat je bij het volstapelen van je vuurkamer een inschatting maakt hoeveel kg nodig is de komende 24 uur?

(afsplitsen...?)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Ja dat is wel een apart topic waard!
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door kiekeboe »

@pietje,

ja zo is het wel, je stookt eigenlijk voor de volgende dag.
omdat ik weet dat het nu en morgen ochtend hard waait is er vanavond een beetje extra in de kachel gegaan.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door martijn1984 »

Wij stoken bijna altijd 2 maal daags (kleinere hoeveelheid) om de pieken in temperatuur wat te minderen.
De kachel blijft dan binnenin ook wat warmer.
Het aansteken verloopt iets soepeler omdat er gelijk weer trek is.

We hadden een week terug met de vorst , s avonds een volle bak erin gegooid.
S morgens bleek dat het niet gevroren had , en een ochtend zonnetje kwam de woonkamer in.
Dan word het wel 1,5 graad warmer als wat je wenst.

Ik denk dat als je single skin zou bouwen , dat je dan niet voor 24 uur stookt maar voor 12?
En het verhaal van drie dagen vakantie , je dan ook veel sneller opwarmt.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Voor de goede orde ik heb het over mijn Finoven. Dat is een kachel met heel veel massa, meer massa dan een normale dubbelwandige bell. Maar dat is natuurlijk ook hoe en waarmee je bouwt. Ik kwam laatst stenen tegen die wogen 4 kilo per stuk.

Mijn single skin bell in de werkplaats is binnen een uur warm. Maar dat is een convectiekachel. Ik heb daar ook dikwandige stalen buizen in zitten en daar blaas ik lucht doorheen (zonder ventilator gaat het mij te langzaam). Dat geeft heel veel warme lucht.

Een redelijk grote stenen kachel die snel op temperatuur is met een oppervlaktetemperatuur van 40 tot 60 gaat een ruimte (dan bedoel ik de massa) niet snel op temperatuur brengen. Een kombikachel brengt de massa ook niet snel op temperatuur, maar de lucht wel. En dat geeft wel enig comfort.

Zuinigheid en comfort ontstaan vervolgens als alles (lucht en warmte) contstant op bijvoorbeeld 19 graden zijn waarbij er ook geen noemenswaardige luchtbewegingen zijn. Dat kun je benaderen met een massakachel en een LTV CV functie (temperatuur van de uitgaande rookgassen is bij mij 22 graden). Die cv gebruik ik dan voor het bijsturen. Dat lukt nu voor 95 procent. Ik ben bezig om dat te gaan monitoren, maar dat is een ander verhaal.
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door martijn1984 »

Hoe zitten die buizen in de bell?
Ik wil ook een snelle warmte voorziening in mijn werkplaats.
Waarom kies je dan voor een buizensysteem en niet een kachel met een oliedrum als bell bijv?
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Ik kan op dit moment voor een zeer schappelijke prijs aan een brunner hkd 2.2 met nachheizkasten + diverse onderdelen komen.

Mijn idee is om dit als basis te gebruiken voor de te bouwen kachel.
Gisteren had ik nog het volgende hersenspinsel.

De brunner + nachheizkasten in een grote bell bouwen. De kachel + kast geven de warmte af aan de lucht
in de bell. In de bell twee afsluitbare roosters maken. Een boven aan, om snel de kamer te verwarmen en om eventueel
temperatuur in de bell te verlagen en een rooster dat zich op x afstand van de bovenzijde van de bell bevind.

Ik heb geprobeerd iets met sketchup te maken. Dit was echter mijn eerste keer en was op zijn zachts gezegd niet echt
een succes. Heb het als bijlage toch maar gevoegd.

Ik hoor graag wat jullie van mijn idee vinden.
Bijlagen
de eerste keer.jpg
Plaats reactie