vuurvaste steen oven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tuur
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2016, 14:17

vuurvaste steen oven

Bericht door tuur »

kan elk kleisoort en soort vuurvaste steen gebruikt worden in een bakoven voor het bakken van brood / maken van gerechten. zijn er giftige soorten en onschadelijke ? en zo ja welke ?
dank voor de moeite
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: vuurvaste steen oven

Bericht door Lieve »

Vuurvaste steen word op zeer hoge t° gebakken, aangezien ze nooit meer zo hoog opgewarmd zullen worden, zullen ze geen vreemde stoffen meer afgeven, deze zijn reeds verbrand.
Wat niet betekend dat ze niet in aanraking geweest zijn met schadelijke stoffen na het bakken.
Ik zou voor een broodoven geen stenen hergebruiken die in aanraking kunnen komen met het deeg.
tuur
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2016, 14:17

Re: vuurvaste steen oven

Bericht door tuur »

Lieve schreef:Vuurvaste steen word op zeer hoge t° gebakken, aangezien ze nooit meer zo hoog opgewarmd zullen worden, zullen ze geen vreemde stoffen meer afgeven, deze zijn reeds verbrand.
Wat niet betekend dat ze niet in aanraking geweest zijn met schadelijke stoffen na het bakken.
Ik zou voor een broodoven geen stenen hergebruiken die in aanraking kunnen komen met het deeg.

Lieve, hartelijk dank ! en wat met nieuwe stenen ? - ik denk aan zware metalen etc die ook van nature in klei kunnen voorkomen en dus ook in de nieuwe steen zouden kunnen zitten..
Plaats reactie