Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Ruuben schreef:
hanskraayeveld schreef:Kan je een foto maken van de 3 weg klep met een uitleg erbij?
Als hij namelijk verkeerd aangesloten zit zou het precies kloppen, mijn verhaal.
Ik zeg niet dat het zo is...!
Wat ik raar vind is dat je retour van je cv warm wordt en pas een uur later zakt je buffervat temp...
Dat moet toch gelijk op?
of de sensor meet na uur dat de retour cv heter is dan de bovenkant vd buffer en gaat dan schakelen; klep goed, sensor verkeerd geprogrammeerd of omgedraaid.
Dat is ook een goeie, mits het een geprogrammeerde klep is natuurlijk!

Wat me verder ook opvalt...

Je afvoer van je kachel is minimaal 60, terwijl je buffer nooit boven de 50 komt...
Heb je wel geïsoleerd?
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

hanskraayeveld schreef:
Ruuben schreef:
hanskraayeveld schreef:Kan je een foto maken van de 3 weg klep met een uitleg erbij?
Als hij namelijk verkeerd aangesloten zit zou het precies kloppen, mijn verhaal.
Ik zeg niet dat het zo is...!
Wat ik raar vind is dat je retour van je cv warm wordt en pas een uur later zakt je buffervat temp...
Dat moet toch gelijk op?
of de sensor meet na uur dat de retour cv heter is dan de bovenkant vd buffer en gaat dan schakelen; klep goed, sensor verkeerd geprogrammeerd of omgedraaid.
Dat is ook een goeie, mits het een geprogrammeerde klep is natuurlijk!

Wat me verder ook opvalt...

Je afvoer van je kachel is minimaal 60, terwijl je buffer nooit boven de 50 komt...
Heb je wel geïsoleerd?
Leidingen zijn geïsoleerd, Laddomat is nog open, als ik heel lang doorstook, kom ik boven de 60, maar dan ben ik wel drie avonden vol bezig zonder verbruik.
Dat klopt ook niet naar mijn gevoel met een 10 kW waterzijdig, toch?

Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Maar waarom meet je dan niet de bovenkant van je buffervat en laat je de klep andersom schakelen?

Dus als de temp hoger is dan bijv 30 klep van buffervat naar cv open.
Temp bovenkant buffervat lager dan 30, klep van buffervat naar cv dicht.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

hanskraayeveld schreef:Maar waarom meet je dan niet de bovenkant van je buffervat en laat je de klep andersom schakelen?

Dus als de temp hoger is dan bijv 30 klep van buffervat naar cv open.
Temp bovenkant buffervat lager dan 30, klep van buffervat naar cv dicht.
Hans,

Dan loopt het BV deels leeg door stroming warm CV water.
Het verklaard sowieso niet het probleem met het zo snel leegtrekken van het BV. toch?
Igor

Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Igor, ik hoor deze klacht niet voor het eerst.
Ik kan je zeggen dat ik al diverse houtcvkachels gemeten heb, en bijna allemaal presteren ze op cv gebied ver onder de maat.
Kijk even naar mijn topics, dan kun je wat achtergrond informatie er over opdoen.
Ik heb het mensen al heeel vaak uitgelegd.
Kijk ook even naar deze grafiek.
Bijlagen
wp_ss_20161231_0001 (2).png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

igorfranken schreef:
hanskraayeveld schreef:Maar waarom meet je dan niet de bovenkant van je buffervat en laat je de klep andersom schakelen?

Dus als de temp hoger is dan bijv 30 klep van buffervat naar cv open.
Temp bovenkant buffervat lager dan 30, klep van buffervat naar cv dicht.
Hans,

Dan loopt het BV deels leeg door stroming warm CV water.
Het verklaard sowieso niet het probleem met het zo snel leegtrekken van het BV. toch?
Igor

Igor
Dat het buffervat in een uur leeg getrokken is, vind ik niet raar.
Ik denk dat je huis aardig wat warmtebehoefte heeft.
Als je 1000 liter naar de 50 graden opwarmt, en afkoelt tot 30 graden, heb je 1000 x 20 x 0.001162=
23,24 kWh in voorraad. Dat is nog geen uurtje volgas voor de cv ketel.

Dus het is absoluut niet raar dat in 1,5 uur tijd leeggetrokken wordt.
Ik vraag me we af hoe ruim je woon :-)

Wel zou je houtkachel in VOL BEDRIJF het in 2,5 uur weer aangevuld moeten hebben.
Is je kachel max 10 kW cv, of nominaal?
Welk merk is het als ik vragen mag?
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

hanskraayeveld schreef:
igorfranken schreef:
hanskraayeveld schreef:Maar waarom meet je dan niet de bovenkant van je buffervat en laat je de klep andersom schakelen?

Dus als de temp hoger is dan bijv 30 klep van buffervat naar cv open.
Temp bovenkant buffervat lager dan 30, klep van buffervat naar cv dicht.
Hans,

Dan loopt het BV deels leeg door stroming warm CV water.
Het verklaard sowieso niet het probleem met het zo snel leegtrekken van het BV. toch?
Igor

Igor
Dat het buffervat in een uur leeg getrokken is, vind ik niet raar.
Ik denk dat je huis aardig wat warmtebehoefte heeft.
Als je 1000 liter naar de 50 graden opwarmt, en afkoelt tot 30 graden, heb je 1000 x 20 x 0.001162=
23,24 kWh in voorraad. Dat is nog geen uurtje volgas voor de cv ketel.

Dus het is absoluut niet raar dat in 1,5 uur tijd leeggetrokken wordt.
Ik vraag me we af hoe ruim je woon :-)

Wel zou je houtkachel in VOL BEDRIJF het in 2,5 uur weer aangevuld moeten hebben.
Is je kachel max 10 kW cv, of nominaal?
Welk merk is het als ik vragen mag?
Ruim wonen: 150m2 over drie etages, 1970, hr++ glas, spouwmuur isolatie.
Uurtje volgas CV: de cv draait geen uur vol gas, maar steeds per 10 minuten een minuut lang of zoiets, dus Is 23 kwh toch meer gelijk aan 10 uur stoken?
Verklaart ook niet waarom de temperatuur geleidelijk weer stijgt als je niet stookt of heel snel weer op hoge temperaturen zit als je wel stookt... kort na BV dicht.
Kachel is de Nordic Fire W20, 14.5 nominaal, 10 cv.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Okee, maar ik ben er nu vanuit gegaan dat de hele buffer 50 graden is.
Maar waarschijnlijk is alleen de bovenste laag in je buffer 50 graden en de rest een stuk lager.
Ik zou als ik jou was ook een tempsensor plaatsen bij de bufferuitgang die naar de houtcv gaat.
De houtkachel retour, dus. Monitor die eens!
Die zou langzaam moeten stijgen en uiteindelijk ook 60 graden moeten worden.
(dan wordt je houtkachel uit wel 80 graden!)
Ik vind het namelijk niet gek dat de temp heel snel weer op 60 zit.
Je houtkachel levert 60 a 70 graden aan de bovenkant van de buffer.
Warmte stijgt en je meet aan de bovenkant. Dus zal hij zo weer op de 60 zitten.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Ik heb dit weekend wat (6) sensoren bijgeplaatst om van een aantal zaken wat meer beeld te kunnen krijgen... bijgevoegd de grafieken van deze avond (ik heb vrijdag al veel gestookt en vandaag weer en nu zit ik met een wat voller BV).

De doorgetrokken lijnen zijn sensoren die al bestonden en gebruikt worden door de regelaar. Er zitten sensoren op vier hoogtes (%). De dikkere gele lijn is een probeersel van mij om een maat te berekenen voor de hoeveelheid kWh opgeslagen in het buffervat (in progress).
Ik heb ook een berekende lijn voor het verlies vanaf de driewegmenger (laddomat) naar de ingang van het BV. Dat is een stuk van 5 meter 22mm buis met buisisolatie, maar daarover verlies ik zo'n 8-9 graden, dat is me wat te veel en kan beter denk ik.

Groet
Igor
Bijlagen
Voorbeeld CVKachel 20170114.png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Dat is wel redelijk wat, ja.
Toch is het lastig om er echt wat over te zeggen.
Je weet namelijk de flow niet.

Klinkt heel tegenstrijdig dit, en dat is het ook, maar hoe harder jij gaat stoken hoe minder temperatuurverlies.

Haha grappig :lol:

Het moet zijn, hoe minder temperatuurverlies jij meet.

Moet ik het nog uitleggen, of snap je het?
Laat ik het maar uitleggen voor er misverstanden van komen.
Als jij 60 graden water heel zacht door een leiding laat stromen, heb je veel temperatuurverlies over 5 meter lengte. Gaat het er met een noodgang door, meet je nauwelijks verschil, terwijl het verlies natuurlijk groter is bij een warmere leiding dan bij een minder warme leiding.

Alleen verhoudingsgewijs weer niet :lol:

Nouja, je schiet er niks mee op...

Maarre ik kan niet zoveel met die tabel. Ten eerste vind ik het een onduidelijke foto.
En door alle lijnen zie ik niet zo goed meer in wat wat is en wat het zou moeten wezen.
Heb je geen warmte onttrokken tijdens dit stukje proces?
Aan het buffervat?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb nog eens heel goed gekeken...
Post alsjeblieft een duidelijkere foto. Ik wil er met liefde naar kijken.

Het lijkt erop... dat je cv kachel wel 2 a 3x zoveel vermogen naar de cv mag hebben...

Oftewel, hij krijgt ammenooitniet het buffervat warm
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Hans, ik snap je beredenering en je hebt helemaal gelijk. Toch denk ik dat in dit geval, zonder kennis van de flow, er teveel warmte verloren gaat. Zijn er hier mensen die goede tips hebben over hoe je de buizen het beste afdoende kan inpakken. Voor mijn gevoel is de standaard buisisolatie niet voldoende. Ik zal er eens mee experimenteren en kijken hoe laag ik het verlies kan krijgen.

De grafiek krijg ik niet helderder met de regels (max1024) hier... de kriebellijnen bovenin zijn kacheltemperaturen respectievelijk in de kachel, net na de laddomat en BV in. De rechtere lijnen zijn van boven naar beneden temperaturen in het buffervat op 84% (2x groen), 61%, 36% en 15%. De gele lijn er dwars doorheen is mijn berekende inhoud buffervat in kWh en de kriebel helemaal onderin is het verlies over de 5m leiding.

Ik heb geen afname gehad van BV naar CV idd. Als ik de houtkachel lekker aan het stoken ben zoals hier, dan is de woonkamer (50m²) goed warm. Je zou dan toch verwachten dat het buffervat veel sneller vult? De kachel zou 4.5kW ruimte en 10kW CV moeten zijn. Over de exacte waardes wil ik niet discussiëren, maar de verhouding moet er toch ergens wel zijn en dan moet het buffervat meer vermogen krijgen dan de ruimte en dus ook met gemak de andere twee verdiepingen kunnen warm houden (op lagere temperaturen). Snap je mijn redenatie?

Groet
Igor
Bijlagen
Voorbeeld CVKachel 20170114.png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Okee, ik heb even secuur gekeken en wat lopen rekenen.
Niet schrikken...

Ik ben van de volgende gegevens uitgegaan:

Je hebt op 4 plekken tempsensoren aangesloten op je buffervat.
De plekken zijn redelijk goed verdeeld over je buffervat.
Dat betekend dat de 15% tempsensor voor mij een redelijk gemiddelde is voor de onderste 25% van je buffervat.
De 36% voor de 2e 25% van je buffervat.
De 61% voor de 3e 25%
En de 84% voor de laatste 25%.

Dit komt neer op 250 liter per tempsensor.
De volgende waarden lees ik af qua tempverhoging:
temp15% = 4 graden
temp36% = 10 graden
temp61% = 8 graden
temp84% = 3 graden

Dit komt neer op 4x250 + 10x250 + 8x250 + 3x250 = 6250 liter/graad verhouding

6250 x 0.001164 = 7,275 kWh (dit is de berekening gelijk van kilojoule naar kWh.

Dat houdt in dat je (ik neem het ruim) van 5 uur tot 9 uur aan het stoken bent geweest (laatste tabel)

Dat is 4 uur

7,275 / 4 = gemiddeld nog geen 2 kW opbrengst naar je cv...

Dus of je verliest ontzettend veel onderweg naar je buffervat en/of in je buffervat.
Of je stookt te zacht (zie mijn tabel voor verhouding naar cv) Want dan heb je bijna geen opbrengst naar cv.
Of je warmtewisselaar is heel vuil..
Of .... vul maar in.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Hans,

Leuk die berekening. Je pakt het iets anders aan dan de berekening achter mijn gele lijn, maar komt ongeveer op dezelfde waarde uit (de gele lijn stijgt ongeveer 7 kWh).
De oorzaak is denk ik drieledig zoals je zelf ook al aangeeft:

1) stook niet genoeg door (de woonkamer gaat dan naar 25 graden en de badpakken komen uit de kast...)
2) 8-9 graden verlies in de afvoerleiding (en ook verlies in de toevoer naar de kachel). Ik zal kijken hoe ik deze beter kan krijgen, maar sta open voor tips. Welke isolatie en hoeveel is voldoende?
3) de warmtewisselaar zou wel eens vuil kunnen zijn. Ik duwde er gisteren een staalborstel langs (er gaan vier bussen doorheen naar het rookkanaal) en er kwam al wat gruis los. Misschien is het raadzaam om deze eens goed op te borstelen. Kan dit met een staalborstel of moet je subtieler te werk gaan?

Dank zover iig voor het meedenken, erg behulpzaam!

Groet
Igor
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Zou het zin hebben om de thermostaat in de laddomat op te hogen? er zit nu 63graad in meen ik. Als ik die hoger zet, loopt de temperatuur in de ww hoger op. Zou dit iets helpen?
Igor
Plaats reactie