Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Wel voor het beter schoonblijven van de warmtewisselaar.
Niet voor de opbrengst naar cv, wel op de langere termijn.
Ook meer straling naar de ruimte.

Ik zou adviseren om harder te stoken, en een tip om niet in badpak rond te hoeven lopen:

Ik stook als het warm genoeg is in de huiskamer, met een aluminium deur (selfmade) voor de ruit.
Scheelt enorm veel stralingswarmte, en de verbranding van de kachel wordt beter, en de opbrengst naar de cv ook.

In het begin heb ik het met aluminiumfolie gedaan om te proberen.
Probeer het maar!

Let wel op dat er dan geen houtblok tegen de ruit aanvalt, want doordat de temperatuur veel hoger in de kachel wordt, heb je eerder kans op inbranders.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Gewoon aluminiumfolie zetten tegen een deel van de binnenkant van de ruit? begrijp ik dat goed?
Heb je een plaatje misschien?

Btw, ik kwam met goed doorstoken zonder schoonmaak en isolatie op 3 kW max uit en een kachel die te heet was om vast te pakken...

Igor
Laatst gewijzigd door igorfranken op 17 jan 2017, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

igorfranken schreef:Gewoon aluminiumfolie zetten tegen een deel van de binnenkant van de ruit? begrijp ik dat goed?
Heb je een plaatje misschien?

Btw, ik kwam met goed doorstoken zonder schoonmaak en isolatie op 3 kWh max uit en een kachel die te heet was om vast te pakken...

Igor
Absoluut niet aan de binnenkant, dan smelt het aluminium en als je pech hebt zit het tussen het schudrooster, en stolt het daar... Ik heb er ervaring mee :lol:

Hier 2 foto's. Open en dicht. Ik heb het eerst getest met aluminiumfolie ertegenaan te zetten(vouwen).
Je zal zien dat het een hoop stralingswarmte scheelt, kun je harder en langer doorstoken.
Ik doe snachts altijd de aluminium deur ervoor.
Bijlagen
wp_ss_20170117_0005_(2)[1].png
wp_ss_20170117_0004_(2)[1].png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Als ik goed doorstook...

http://boilerwoodstove.simplesite.com/424219586

rond de 12 kW naar cv...

En de buitenkant van mijn kachel 65 graden rondom, alleen de voorkant 2 a 300 graden zonder aluminium plaat.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Hans,
Dank voor je uitleg, ik zal je blog eens doorlezen, interessant. Ik hoor graag meer specs van jouw stookgedrag, hoeveelheid hout per uur vs per jaar vs warmtebehoefte van je huis en besparing...

Maakt het hout dat je stookt nog veel uit? ik kan me voorstellen dat de haard makkelijker warm wordt en meer vermogen naar de CV afgeeft als je eiken stookt dan wanneer je naaldbomen pakt...
Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Tja, waar zal ik beginnen.

Ik woon in een klein vrijstaand huis, 300 m3, beneden overal vloerverwarming, 20 cm tempex eronder, spouwmuur nagevuld met pur, dak met houtwolcementplaten icm piepschuim (ben ik niet tevreden over). Heb pas eneco jaarafrekening gehad, 175 m3 gas per jaar gebruikt, 2400 kWh stroom, waarvan 2500 opgeleverd door zonnepanelen. Vul de houtkachel eigenlijk altijd alleen savonds vanaf 17.00 tot 23.00. Dan levert de kachel meestal nog tot 3.00 energie aan cv. Stook rond dit tijdstip van het jaar per dag voor gemiddeld 50 kWh per dag naar cv (ik kan dat precies zien op mijn datalogger), met max 80 kWh per dag. Dit komt neer op ongeveer 125 kWh aan hout per dag. 125 / 4.22 = 30 kg hout per dag.
(ik stook echt keihard door in de avonduren, omdat mijn ervaring is, hoe harder, hoe meer opbrengst naar de cv. Ik ken veel mensen met een houtcvkachel, en dat MOET gewoon)

Ik stook het liefst azobe. Omdat mijn kachel niet "warm" wordt, wil ik met zo min mogelijk vullen, zo veel mogelijk opbrengst hebben. Plus dat iedereen op de zaak essen, iepen, eiken, elzen wil hebben, en bijna iedereen het azobe laat liggen. (aannemingsbedrijf)
Ik schat dat ik een 10 m3 per jaar wegstook.

Ik stook heel de avond mijn radiatoren boven (2 stuks op de waskamer en kinderkamer) en vloerverwarming warm, dan is het 24 graden beneden, en als ik de volgende dag beneden komt is het 23 en als ik smiddags thuis komt 22 en dan begint het riedeltje opnieuw.
Wel stroomt mijn warme water uit mn houtcv EERST door een cv boiler van 50 liter. Zodat ik altijd warm sanitair water heb, wat vervolgens door mijn cv ketel stroomt, en wel of niet nagewarmt wordt.
Swinters niet, szomers wel.

Dus ik werk niet met een buffervat, omdat ik mijn vloerverwarming als buffer gebruikt.
Zonder vloerverwarming, of een slecht geisoleerd huis, moet je wel.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Hans,

In grote lijnen hoor ik een zelfde situatie als bij mij thuis, wat me hoop geeft dat het nog wel wat kan worden.
Hier in een hoekhuis 360m³ over drie verdiepingen, spouwmuur geïsoleerd, HR++ glas en kunststof kozijnen.
Vloerverwarming op de woonverdieping (die ik beter zou moeten gebruiken als buffer).
Verbruik per jaar is onder de 500 m³ gas per jaar en 2600 kWh, waarvoor ik zonnepanelen klaar heb liggen. Het streven is echt 0 verbruik op alle vlakken.

Ik denk erover om zonnecollectoren op het dak te plaatsen voor wat basiswarmte in het buffervat en warm tapwater. Ik verwarm elektrisch na met een doorstroomapparaat. Mijn CV ketel is een solo ketel.

Ik lees alles uit met een Raspberry Pi, maar wil de hele regeling en monitoring daarover gaan doen, nu nog met een RESOL FK. De eerste stap is de ketel laten pompen als er warmte in het buffervat is, dus wanneer de kachel aan het stoken gaat, zodat de vloer warm wordt en het huis savonds warm houdt. Als ik nu sochtends beneden kom is de temperatuur gedaald tot 15 en draait de ketel al, daar wil ik vanaf.

Ik stook veel hout uit de tuin en krijgertjes her en der, maar de aanvoer raakt op en ik zal moeten gaan aankopen op een slimme manier.

Plannen voor nu:
-Leidingen beter isoleren
-Kachel beter schoonhouden (hoevaak maak jij de kachel en/of pijp schoon?)
-Aluminium afdekking?
-Ketelpomp extern aansturen
-Aanvoer naar CV aansluiten op ontluchtingsaansluiting BV, dit is echt het hoogste punt en dan benut ik echt alles.
-Flowmeter(s) plaatsen voor beter kWh meting
-... etc

Groet
Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Pijp maak ik 1 keer per jaar schoon, vlak voor het stookseizoen.
Warmtewisselaar maak ik schoon als ik merk dat de trek wat minder wordt.
Het komt neer op ongeveer 1x per maand.
Beter zou zijn (in mijn geval) 1x per 2 weken, maar daar heb ik geen zin in.
Eigenlijk is het altijd hierbij: Hoe vaker hoe beter.

Mijn warmtewisselaar is heel goed, maar heeft 1 nadeel:

Waar mijn koude water mijn wisselaar binnenkomt (ik heb mijn wisselaar zelf gemaakt in bestaande kachel) koekt mijn warmtewisselaar veel meer aan, als de rest.
Ik heb al diverse warmtewisselaars gebouwd voor in houtkachels, en elke keer ben ik weer een stap verder.
Eigenlijk moet het koude water beter verdeeld mijn warmtewisselaar ingaan, dmv een buis met kleine gaatjes verspreid over de onderkant. Waar nu mijn koude water binnenkomt, aan de onderkant tussen 2 buizen (zie mijn blog) zijn mijn buizen als eerste, en heel extreem vuil. Zo vuil dat ze soms zelfs dicht zitten! Dat is best extreem voor buizen van 30mm!
Terwijl hoe verder ervandaan, hoe schoner de buizen.
Dit geeft goed weer, dat hoe kouder de mengventielthermostaat, hoe eerder de warmtewisselaar vuil is.
Hoe heter, hoe schoner.
Ik ga als het stookseizoen voorbij is, het probleem aanpakken.
Want we blijven altijd streven naar meer en beter!

Wel leuk dat je alles monitort. Dat doe ik ook.
Als je 2 tempsensoren op je warm en koud monteert van je kachel, een watermeter met puls erbij, dan kun je de opbrengst naar de cv ook monitoren. Erg leuk!
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Zeker, dank voor de info, daar kom ik weer wat dichter mee bij perfectie...
Heb je een link of suggestie voor de flowmeter?

Vandaag de VV verwarmd tijdens het stoken. Dat moet nu met gedoe en handwerk, maar het lijkt wat te werken...

Op een dag als deze de gaskraan dichtgehouden, das niet vanzelf sprekend

Groet
Igor
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Hans,

Vandaag de kachel WW schoongemaakt en het resultaat was verbluffend: waar ik hiervoor amper met loeiheet stoken 3 kW waterzijdig haalde, zit ik nu met gemak met rustig stoken al op 6 kW [EDIT: 9 kW nu]. Hoger is nog wel haalbaar, maar nu blijft de woonkamer ook normale temperatuur. Gaaf
Er kwam een hele asla aan stof en gruis uit. Ik heb een simpel klein borsteltje gebruikt, een soort kleine toiletborstel.

Daarnaast een begin gemaakt met Relais op de RPi aansluiten om zo de 3weg klep en de pomp in de CV ketel extern te kunnen aansturen...

Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Helemaal top Igor!

Is dit forum toch weer ergens goed voor geweest!
Krijg je je buffer nu beter op temperatuur?
Hoe lang heb je je kachel al en hoe vaak heb je hem schoongemaakt?

BTW: Ik heb vandaag nog een mail naar RRF gestuurd in oberhausen.
Wel even leuk om te weten... Ik zal het heel beknopt vertellen.

Ik ken iemand met een nordic fire sagrada xl.
Geeft veel te weinig opbrengst naar cv.
Test rapport opgevraagd bij nordic fire zeddam.
3x gebeld 3x gemaild 3x beloofd te verzenden, niks gehad.
Eigenaar van kachel kwam erachter dat nordic fire sagrada xl eigenlijk een broseley evolution 26 is.
Ik broseley in Engeland gemaild voor test rapport.
Mail terug wij verkopen niet in het buitenland.
Weer gemaild, hoef alleen testverslag, nordic fire niet thuis.
Samenvatting testverslag 1 a4 gekregen.
RRF in oberhausen getest.
RRF gemaild, dat hun fabrieksopgave kw naar cv maar max 2/3 is van wat opgegeven is.
Rookgastemp zelfs overschreden, hout 14% vocht, schoorsteentrek goed, 72 graden ventiel esbe, ingaande watertemp +- 30, uitgaande rond 75, enz enz.
Of ik hun testopstelling mag weten, wat voor hout ze gebruiken, welke watertemperaturen, wat de flow is, kortom, ik wil een heel uitgebreid testverslag, om alles te controleren en te vergelijken.

Broseley reageerde elke keer na max een dag, totdat ik zei dat ik hun kachel getest had en het volledige testrapport (in het duits) wilde inzien.

RRF reageerde: Wij mogen geen testrapporten verstrekken, alleen fabrikant. We gaan intern overleggen wat we met uw vraag aanmoeten, maar hou er rekening mee dat we geen gegevens mogen verstrekken...
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

hanskraayeveld schreef:Helemaal top Igor!

Is dit forum toch weer ergens goed voor geweest!
Krijg je je buffer nu beter op temperatuur?
Hoe lang heb je je kachel al en hoe vaak heb je hem schoongemaakt?

BTW: Ik heb vandaag nog een mail naar RRF gestuurd in oberhausen.
Wel even leuk om te weten... Ik zal het heel beknopt vertellen.

Ik ken iemand met een nordic fire sagrada xl.
Geeft veel te weinig opbrengst naar cv.
Test rapport opgevraagd bij nordic fire zeddam.
3x gebeld 3x gemaild 3x beloofd te verzenden, niks gehad.
Eigenaar van kachel kwam erachter dat nordic fire sagrada xl eigenlijk een broseley evolution 26 is.
Ik broseley in Engeland gemaild voor test rapport.
Mail terug wij verkopen niet in het buitenland.
Weer gemaild, hoef alleen testverslag, nordic fire niet thuis.
Samenvatting testverslag 1 a4 gekregen.
RRF in oberhausen getest.
RRF gemaild, dat hun fabrieksopgave kw naar cv maar max 2/3 is van wat opgegeven is.
Rookgastemp zelfs overschreden, hout 14% vocht, schoorsteentrek goed, 72 graden ventiel esbe, ingaande watertemp +- 30, uitgaande rond 75, enz enz.
Of ik hun testopstelling mag weten, wat voor hout ze gebruiken, welke watertemperaturen, wat de flow is, kortom, ik wil een heel uitgebreid testverslag, om alles te controleren en te vergelijken.

Broseley reageerde elke keer na max een dag, totdat ik zei dat ik hun kachel getest had en het volledige testrapport (in het duits) wilde inzien.

RRF reageerde: Wij mogen geen testrapporten verstrekken, alleen fabrikant. We gaan intern overleggen wat we met uw vraag aanmoeten, maar hou er rekening mee dat we geen gegevens mogen verstrekken...
Dat klinkt als duidelijke taal... ik moet toegeven dat ik de NF mannen ook al bijna van oplichting heb beticht, maar na het stoken van vandaag houd ik me in. Ik haal met normaal stoken zelfs al 9-9.5 kW. Als ik flink doorstapel ga ik vast over de 10 kW heen. Ik heb één keer schoongemaakt van binnenuit met een laf borsteltje. Kan beter, maar dit levert het nu al op. Na een dag stoken (11-23) zit het buffervat "vol" en is hij boven 70-75 en onderin 40. De woonkamer wordt niet heter dan 20-21. Dit is goed te doen.
Na veel geklooi heb ik het relais aan de praat (alle sensoren sloegen op hol...) morgen ga ik verder en zal ik proberen de 3weg en de pomp extern te gaan schakelen en dan maak ik een leuk programma voor de RPi die de warmte uit buffervat geleidelijk gaat gebruiken automatisch. Ook snel isoleren, want dat buffervat moet sneller vol kunnen.
Houd je op de hoogte!

Groet
Igor
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Nog een vraag: hoe stel jij je vloerverwarming in? waar regelt die op en hoe?

Ik kan intussen met de RPi de 3-weg klep openen en de pomp in de CV ketel op afstand laten draaien. Het programma verspreid nu geleidelijk de warmte in het BV door de woning. Nu nog zoeken naar de juiste instellingen...

Groet
Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door hanskraayeveld »

Mijn vloerverwarming werkt met een pompschakelaar.
Ik heb geen buffervat, dus zodra de leiding warm wordt bij de vloerverwarming ingang, schakelt de pompschakelaar de vloerverwarmingspomp aan. (bij een temp van 40 graden)
Dus of de cv ketel nu aangaat of mijn houtkachel, bij 40 graden water gaat mijn vloerverwarmingspomp aan.
Het lastigste vond ik het afstellen van de verschillende groepen.
De douche vloerverwarming en de 2 hallen wil ik bijvoorbeeld warmer hebben dan de woonkamer, die toch al eerder warm is door de warmte van de houtkachel.
Ik heb ze afgesteld met een IR thermometer, en dan elke avond na een uur stoken de uitgaande uit de vloer te meten. Dan afstellen, en volgende avond weer opnieuw beginnen.
Je kan elke avond maar 1x stellen, dan moet je weer tot volgende dag wachten om weer te weten te komen hoe het loopt.
Mijn hallen koelen namelijk sneller af, dus die wil ik meer warmte geven.
Mijn badkamer wil ik standaard warmer hebben.
Dus dat is een gevecht van 1 a 2 weken meten, afstellen, meten en nog eens afstellen.

Wat het resultaat is: Een optimale afstelling voor met de houtkachel!
Gaat de cvketel het warm stoken, heb je geen convectie van je houtkachel, met als gevolg, de badkamer en de hallen veel te warm, want de cvketel thermostaat hangt in de kamer.
Dus als het stookseizoen voor mij voorbij is moet ik de vloetverwarmongsgroepen in mijn huiskamer een slag meer open zetten voor het optimale.

En zo blijven we aanmodderen ;-)
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Voorstellen: CV Houtkachel Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door igorfranken »

Hans,
Leuk zo'n zoektocht... :( bij mij heeft dat niet zoveel zin, omdat 3 van de 4 groepen in de woonkamer liggen en de vierde groep in de hal die open verbonden is met de WK.
Ik wil mijn RPi Ketel zo gaan programmeren dat de VVW opwarmt als de kachel brandt en daardoor de warmte langer vasthoudt. Deze nacht heeft dit al deels gewerkt: de WK was 1.5 graden warmer dan we hem normaal 's ochtends aantreffen en dat met deze vorstnachten... gaaf dat het al zo leuk werkt! de WK warmt ook stukken sneller op.
Groet
Igor
Plaats reactie