oude walnoten opbranden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vdb0
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2016, 11:43

oude walnoten opbranden

Bericht door vdb0 »

Ik heb een heleboel walnoten van meer dan een jaar oud, overschot van een goei jaar, nu nog zo'n 50 liter. Omdat de schillen op de mesthoop niet vergaan en omdat ik toch verse heb, dacht ik deze walnoten gewoon op te branden in mijn houtstoof. Ze zijn goed gedroogd. Ik heb er een tijd geleden zo een emmertje ingegooid en toen was ik enorm verbaast wat energie die bevatte, ik dacht dat mijn stoof ging ontploffen! Daarom doe ik er dan maar altijd een klein schepje in mijn houtstoof.
Maar nu zegt m'n vader daar toch maar mee op te houden want zo zou ik een schouwbrand kunnen veroorzaken. M'n schouw is zowiezo gevoelig voor schouwbrand omdat het een gemetste schouw is uit 1950 denk ik.
Wat denken jullie ervan?
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: oude walnoten opbranden

Bericht door dormos »

De walnoten branden waarschijnlijk zo goed omdat er veel olie in zit. Als je die in een stalen kachel opstookt is de kans groot dat dit zorgt voor een vettige aanslag in je schoorsteen, die inderdaad in brand zou kunnen vliegen. Ik zou ze gewoon weggooien.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: oude walnoten opbranden

Bericht door Paul Joosten »

Weggooien is niet nodig maar ik zou er hooguit 1 of 2 ingooien tegelijk met een nieuw blok hout en alleen wanneer de kachel al goed op temperatuur is. De noot zal dan zo goed verbranden dat daar weinig tot niets van in je schoorsteen zal kunnen aankoeken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: oude walnoten opbranden

Bericht door holtere »

Dom, verkoop ze aan een turk dan brengen ze goud op. Zij maken er lekker spul van :D
Plaats reactie