VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Atlas »

Dag,

Voor onze nieuwbouw denken wij voor een keuze te komen;
We krijgen een wanden van rc waarde van 4,8, tripple glas en mechanische afzuiging.
Kamer en keuken zijn één ruimte met daarin een wasemkap en houtkachel van 7 kw.
Mechanisch afzuiging in de keuken al aanwezig

Mijn vragen: als je al draai/kiepramen hebt en mechanische ventilatie is het dan nodig of verplicht om met ventilatieroosters boven in de ramen te werken?
ventilatierooster.png
Het lijkt mij dat dat immers een beetje haaks op elkaar staat op het Trippleglas met daar bovenin een strook "koudebrug" van dat rooster. Ook al staat hij dicht, het lijkt mij dat daar veel warmte weglekt of...?
We zijn gewend goed om kunnen gaan met luchten door een raam te laten kieren, dat is het probleem niet.
Wel zitten we te denken aan nog één enkel rooster om te voorkomen dat de kachel niet trekt vanwege de onderdruk. Maar ook dit is te verhelpen door de luchtaanvoer rechtstreeks van buiten te laten plaatsvinden .
Ook lijkt het me van grote invloed op de EPC-berekening of je wel of geen roosters hebt.
Wat is in dit opzicht verplicht?

groet atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door kockie »

De gemeentemeneer die ooit bij ons op bezoek was dreigde dat ik alle glas eruit moest halen en moest vervangen door glas met een ventilatierooster. Ik heb 'm gevraagd om alle bevindingen op papier te zetten. Dat is inmiddels een jaar of 7 geleden. Brief nooit ontvangen... Je zult toch bij het indienen van je bouwvergunning ook een ventilatieberekening moeten laten zien?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Atlas »

dag kockie
Dat is inmiddels een jaar of 7 geleden. Brief nooit ontvangen... Je zult toch bij het indienen van je bouwvergunning ook een ventilatieberekening moeten laten zien?
Dat is het em juist: de berekening wordt nu door een buro gemaakt. Vraag me echter af wat mag en vooral: wat verstandig is.
Het raam soms op een kier zetten of roosters in de ramen die toch altijd als koudebruggen zullen werken.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Atlas »

Rondom dit onderwerp vond ik ook nog iets op tweakers:
4a505c39270f20bc87bcb6c42dccef55bb4c77cd.jpg
4a505c39270f20bc87bcb6c42dccef55bb4c77cd.jpg (17.88 KiB) 8623 keer bekeken
De witte streepjes bij de ramen op de bovenverdieping is de warme lucht die uit de roosters komt. Ondanks dat de itho fan op stand 2 staat. Ik dacht dat dit zo'n 180 kuub per uur is.
Wind heeft mega invloed op je ventilatie.
en dit is nu juist wat ik probeer te voorkomen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door JantjeV8 »

Een 'moderne' EPC berekening gaat uit van dichte ramen. Dat je ze beweegbaar uitvoert is de eigen keuze. Bij de EPC berekening wordt een mechanisch ventilatiesysteem berekend. Dat gaat op basis van gecontroleerde aan/afvoer van lucht, doorgaans met zo'n warmtewisselaar in een box op de zolder. Door het huis lopen wat kanalen die op strategische plaatsen uit het plafond komen.
Een rooster boven de raam komt eigenlijk in nieuwbouw niet meer voor.

Wil je extra lucht spuien kun je dus zelf kiezen of je een raam open zet, maar het open raam is dus geen onderdeel van de energieprestatie van je woning. Dat geldt ook voor 'willekeurige' roosters.
Daarentegen zijn er ook gestuurde roosters. Die worden elektrisch open gezet door een klimaatsysteem. Vaak ook door een koolmonoxide meter.

Qua roosters boven de ramen is er ook veel keuze. Simpelweg het koude en lekke rooster, tot goed geisoleerde suskasten. Die overigens ook in de open stand geluid buiten houden.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Atlas »

dag Jantje V8,

Jou antwoord overziend lees ik:
-Ventilatieroosters zijn niet verplicht en eigenlijk ouderwets tenzij je die dure suskasten neemt
-Niets staat het gebruik van draai-kiep ramen in de weg
-je kan altijd een raam openzetten
-zelf een co2 meter kopen en daarnaar het raam met het handje naar behoefte openzetten.

klopt?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door JantjeV8 »

Ja klopt.
Die moderne gebalanceerde woningen zijn vaak zo potdicht, dat de kookvlam zelfs walmt uit chronisch zuurstof tekort. Ook dat is een reden dat met de steeds betere EPC de gasaansluiting achterwege wordt gelaten en elektrisch gekookt wordt.
Ook bij snelle wisselingen van veel/weinig mensen in de woning reageren die balanssystemen laat. Een raampje openzetten is dan een hele fijne optie.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Pietje »

EPC kan ook uitgaan van natuurlijke ventilatie, dat is een keuze voor de rekenaar.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Sandman79 »

Dat kan, maar wordt in praktijk amper toegepast.
In onze nieuwbouw 5 jaar geleden is een syteem D ventilatie, en alle ramen zijn er draai kip ramen, zonder extra rooster.

Je Systeem D kan je uitrusten met een co Sensor en vochtsensor zodat ie bij verhoogde waardes automatisch op een hogere stand gaat verluchten.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: VentilatieRoosters nodig bij draai/kiep ramen?

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef:Dat kan, maar wordt in praktijk amper toegepast.
Ow. Nou, ons huis dus...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie