Panasonic luchtwarmtepomp naast stoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Panasonic luchtwarmtepomp naast stoken

Bericht door Pigion »

Ik heb lange tijd gedacht zelf een Nibe warmtepomp + grondcollector te installeren naast de FinOven. Ik wil wat minder hout stoken in de nabije toekomst omdat ik er wat minder tijd en energie in wil steken. Nu stuitte ik in een Duits forum op het importeren uit UK van P.. luchtwarmtepompen tegen zeer scherpe prijzen. Het zijn 5 kW monoblocs met een ongekend hoge COP voor WP's. Voorwaarde is wel dat je vloer- of wandverwarming hebt en kan worden volstaan met een aanvoertemperatuur van ca. 35 C.
CP +7/35 C = 5,08
CP +2/35 C = 3,73
CP -7/35 C = 2,98
Dit COP waarden zijn uitstekend voor een LWP en past goed voor het Nederlandse klimaat. Ik denk dat ik door de bocht ga en mij aansluit bij de semi-collectieve aankoop. Voor ca. € 2400,- kan ik dat niet laten. Helaas kan ik geen gebruik maken van de sub sidie op WP's, omdat dat alleen van toepassing is voor WP's geleverd en geinstalleerd door enkele geselcteerde Installateurs. Bovendien moet je een hele kerstboom optuigen met o.a. een Energie-advies voor je huis. Dat kost ook weer € 300 a 500,- Alemaal water dragen naar de zee. Op Termijn gaat mijn gasaansluiting echt weg.
Pigion
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Panasonic luchtwarmtepomp naast stoken

Bericht door frans »

Ik heb er ook wel belangstelling voor.
Heb toch wel wat vragen:

Hoe zit het eigenlijk met de slijtage = rendement over de tijd?
Kwam ik op na aankoop van een nieuwe ++++++ koelkast.
Om de slijtage uit te smeren over een langere tijd gaat dat ding langzaam aanlopen en draait ook niet harder dan nodig.
Doet wat aan mijn rijstijl denken...auto's rotten van de weg af maar gebruiken dan nog altijd geen olie.

Hoe zit het eigenlijk met het bevriezen van de lucht warmte wisselaar?
Of het komt doordat wij aan het water wonen weet ik niet, maar de boel is hier vaak nogal voorzien van rijp bij vorst.

Zelf heb ik ook wel gedacht gebruik te maken van het vele water, alleen dan ben ik weer verbaast hoe snel er bij een beetje vorst al ijs ligt, m.a.w. de temperatuur van het water is ook nogal snel op het vriespunt.

Als knutsel project vindt ik het toch interessant, houdt ons op de hoogte.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie