schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

Het nieuwbouwproject gaat de versnelling in. NA bijna 3 jaar te koop te hebben gestaan eindelijk ons huis in het dorp verkocht. Nu kunnen we echt verder.
in het ontwerp zijn er een aantal schuifpuien opgenomen, hier zit ik een beetje mee te kijken.
Aangezien de opening in de gevel helemaal doorloopt moeten we wel zorgen dat het geheel geen koude / tocht veroorzaakt.
Wat is thermisch beter af te sluiten? schuifpui of openslaande deuren?
Wat zal de goedkopere keuze zijn?

Daarnaast nog het glas verhaal:
- alles uitvoeren in trippel glas, al dan niet extra gecoated (u-waarde 0,6?)
- alles uitvoeren in HR++ (u-waarde 1.1)
- heat mirror glass (een HR++ glas met speciale folie ertussen)

prijstechnisch moet het allemaal ook wel leuk blijven natuurlijk ;-)

Wie heeft er wat zinnigs over te zeggen? liefst uit eigen ervaring natuurlijk
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door GTV6 »

Met een schuifpui kun je wat makkelijker voor een grote dikte en zware ruiten gaan. Want let op dat glas weegt wel wat.
Het kan allemaal wel met openslaande deuren en goede scharnieren.
Een schuifpui zal wat minder doorgang geven in simpele uitvoering.
De afdichting van een schuifpui is makkelijker een daardoor beter.
Hout en zeker als het dikker is, wil nogal wat werken in de seizoenen, daardoor zijn dichtingen van openslaande deuren een uitdaging zonder middenstijl.
Ik had een schuifpui, ik heb nu openslaande deuren, maar ik zou nu voor een schuifpui kiezen.
Als je het laat doen schelen de kosten niet zoveel, als je het zelf maakt zijn openslaande deuren makkelijker.
Zelf een schuifpui maken was voor mij net iets te lastig, t kan wel maar lastig.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door mro »

Wij hebben hier ook een schuifpui; goed gemaakt maar volgens mij is dit nooit perfect luchtdicht te krijgen. Verticaal zitten er links en rechts 2 profieltjes met borstel die in S-vorm in elkaar schuiven als je het raam sluit maar horizontaal boven/onder zit er niet echt iets, het raam zakt iets naar beneden als je het sluit.

Ik denk dat een (dubbele) openslaande deur met onderdorpel wat afdicht.
Maar je moet dan wel te vinden zijn voor die onderste boord waar je moet overstappen.

Ik zit zelf nog te studeren op een kleine veranda die ik tegen de achtergevel wil plaatsen, ben er ook nog niet helemaal uit voor de deur.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door willem »

Hier al zo'n 12 jaar zowel tuindeuren als schuifpui, en geen klagen. Glas is HR++ met
coating/folie, kijkt wat blauwig en is mits je de deuren in de zomer dicht houd warmte isolerend. Groot voordeel van een schuifpui vinden wij hier dat je 'm 1cm open kan zetten maar ook volop tov een tuindeur of welke buitendeur dan ook die dan om een haak of wat dan ook vraagt. Voordeel schuifpui is ook, althans de onze, zet 'm 5cm open en de handel omhoog, dan staat ie op slot en kan je elders in of buitens huis zijn zonder dat iemand erin kan. Mits je een goed timmerbedrijf hebt mag het geen probleem zijn voor goede uitvoering en afdichting.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door ruspek »

Ik duidelijk schuifpui dus.
En welk type glas is de betere mbt prijs kwaliteit verhouding?
JGeerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2016, 11:33
Locatie: Diessen -NB-

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door JGeerts »

Schuifpuien hebben een slechtere kierdichting dan openslaande deuren. Dit omdat de dichting tussen vast en schuivend deel maar moeilijk luchtdicht te krijgen is. Maatgevender dan de keuze tussen schuifpui of openslaande deuren is echter de kwaliteit van de deuren en het hang- en sluitwerk. Maw: een standaard openslaande deur is slechter dan een goede schuifpui. Een standaard schuifpui is slechter dan een goede openslaande deur.

De toe te passen isolatiewaarde (u-waarde) en zontoetreding (ZTA- of g-waarde) zijn afhankelijk van heel veel factoren. Zonder rekenkundige onderbouwing kan hier geen goede onderbouwing voor gegeven worden. Belangrijk is echter om de oppervlaktetemperatuur niet te veel af te laten wijken van de ruimtetemperatuur.
Expert comfortabel en duurzaam wonen
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door willem »

JGeerts schreef:Schuifpuien hebben een slechtere kierdichting dan openslaande deuren. Dit omdat de dichting tussen vast en schuivend deel maar moeilijk luchtdicht te krijgen is. .
Als ik met een vlammetje van een kaars langs de deur ga als er windkracht 6á8 opstaat,
en dat vlammetje staat stil mag ik en jij ervan uit gaan dat het wind dicht is, wat ik hier boven al zei; voor een goed timmerbedrijf mag géén het probleem zijn, als je maar voor kwaliteit wil betalen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door JantjeV8 »

Om een pui te laten schuiven is speling nodig. Geen speling is immers niet schuiven. Speling is echter ook direct lekkage, in elk geval luchtlekkage.

Er zijn beslagsystemen die een schuifpui optillen op het moment dat je gaat schuiven, en laat zakken als je hem loslaat. Hij drukt dan z'n eigen gewicht in een soort afdichtingsband. Dat schijnt goed te werken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: schuifpui of openslaande deuren, en welk type glas

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb goede ervaring met de afdichting van een schuifpui met een hefsysteem. HR ++ glas is gangbaar en heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar ik zou ook rekening houden met je inrichting en indeling, ik denk dan aan;
* stralingswarmte tegenover glas (folie)
* plekken waar je stil zit
* hoogte (bijvoorbeeld een vide) waardoor er extra koudeval kan ontstaan.
* veiligheid (ook in de toekomst)
groet!

Ritsaert
Plaats reactie