Stoken op LPG Butaan of Propaan?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Atlas »

Weet iemandnog een antwoord op één van mijn vorige vragen:
-Maar dat is toch in bijna altijd het geval elektra in de buurt van de Gasleiding? Zo zouden wij naar de kelder moeten alwaar alle leidingen van het huis gekoppeld worden en samenkomen. Electra komt daar dus ook; een paar stopcontacten en een schakelaar? Mag dat?- Hoe moeten die regels geïnterpreteerd worden?

groet, Atlas
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Pietje »

Atlas schreef: Zo zouden wij naar de kelder moeten alwaar alle leidingen van het huis gekoppeld worden en samenkomen.
Het kan zijn dat ik je vraag verkeerd interpreteer; ik lees dit als "de tank staat in de kelder". En het antwoord op die vraag is "de tank mag niet in de kelder". Het gaat er om dat de vrachtwagen die komt lossen een slang heeft waar damp uit kan komen. De veiligheid van de chauffeur speelt ook mee...

Een gasfles kan anders zijn; daar zou butaan (verwacht ik) wel kunnen. Butaan is lichter dan lucht. Met genoeg ventilatie?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Atlas »

Het kan zijn dat ik je vraag verkeerd interpreteer; ik lees dit als "de tank staat in de kelder". En het antwoord op die vraag is "de tank mag niet in de kelder"
Mooi dat we langs elkaar heen hebben gepraat; gelukkig maar. Tank komt buiten natuurlijk maar ik ga ervan uit dat de leiding naar d ekelder mag gaan lopen en daar gesplitst kan worden. Dit alles met in de buurt elektra zoals verlichting. schakelaars en stopcontacten.
Dat mag dus!?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Atlas »

Jantje V8 jij schrijft:
0,51kg = 1 liter.
Een grijze kruik meet 10,5kg.
10,5/0.51=20,5liter vloeibaar.
en Pietje zegt:
De houtkachel doet eigenlijk de hele verwarming, alleen ' s nachts springt de cv aan. Verder douchen en koken, 1 vulling (800L) per jaar.
en lijkt voor wat betreft het stoken op hetzelfde als wat wij gaan doen: bijverwarmen met de cv (los van hoe onze woningen kunnen verschillen en even voor het gemak: dat zou betekenen dat wij 800 gedeeld door 20,5 liter is 39 "kruikjes" aanslepen. Dat gaat hem denk ik niet worden. mocht het iets zijn dan toch een tank die buiten is geplaatst
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Pietje »

Atlas schreef:
Het kan zijn dat ik je vraag verkeerd interpreteer; ik lees dit als "de tank staat in de kelder". En het antwoord op die vraag is "de tank mag niet in de kelder"
Mooi dat we langs elkaar heen hebben gepraat; gelukkig maar. Tank komt buiten natuurlijk maar ik ga ervan uit dat de leiding naar d ekelder mag gaan lopen en daar gesplitst kan worden. Dit alles met in de buurt elektra zoals verlichting. schakelaars en stopcontacten.
Dat mag dus!?
Ja hoor, geen probleem. Het gaat om de route die de chauffeur moet lopen om de slang van de vrachtwagen naar de tank te krijgen. De rest is gewoon gas-lage-druk...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door willem »

Atlas schreef: Tank komt buiten natuurlijk maar ik ga ervan uit dat de leiding naar d ekelder mag gaan lopen en daar gesplitst kan worden. Dit alles met in de buurt elektra zoals verlichting. schakelaars en stopcontacten.
Dat mag dus!?
Geen idee of dat mag, maar waarschijnlijk als er meerdere verbruikers op komen vragen die allemaal hun eigen hoeveelheid. Een cv vraagt behoorlijk meer dan een kooktoestel en dan heb je nog te maken met de afstand tank naar gebruikers.
Normaal zou een kooktoestel met 6 mm leiding zijn, een cv misschien 8 of 10 mm, dan zou de aanvoer vanaf zeg maar 12 mm worden om zo alles gelijktijdig gevoed te krijgen. Het zou mij niet verbazen dat er buiten aan de gevel vlak boven het maaiveld dan een soort van verdeelkastje komt, 12 mm tank naar verdeelkastje, 6 mm verdeelkastje kooktoestel, 8/10 mm verdeelkastje naar cv.
Waar ze mee werken wat ik vaak heb gezien is met rollen uitgegloeid koper, daar kunnen ze lange afstanden mee overbruggen zonder te moeten koppelen.
Elke koppeling is kans op lekkage.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door JantjeV8 »

Atlas schreef:dat zou betekenen dat wij 800 gedeeld door 20,5 liter is 39 "kruikjes" aanslepen. Dat gaat hem denk ik niet worden. mocht het iets zijn dan toch een tank die buiten is geplaatst
Inderdaad, voor jullie verbruik zou een andere verpakkingsmethode zowel financieel als praktisch beter uit kunnen pakken.
willem schreef: Normaal zou een kooktoestel met 6 mm leiding zijn, een cv misschien 8 of 10 mm, dan zou de aanvoer vanaf zeg maar 12 mm worden om zo alles gelijktijdig gevoed te krijgen. Het zou mij niet verbazen dat er buiten aan de gevel vlak boven het maaiveld dan een soort van verdeelkastje komt, 12 mm tank naar verdeelkastje, 6 mm verdeelkastje kooktoestel, 8/10 mm verdeelkastje naar cv.
Waar ze mee werken wat ik vaak heb gezien is met rollen uitgegloeid koper, daar kunnen ze lange afstanden mee overbruggen zonder te moeten koppelen.
Elke koppeling is kans op lekkage.
Dat zijn wel heel dunnen leidingen Willem. Voor het aardgas wordt volgens mij sowieso al 12mm aangelegd, misschien tegenwoordig wel 15 naar een cv-keteltje op de zolder. Naar onze wijlen- :mrgreen: Lennox luchtverwarmer lag zelfs 22mm.
In elk geval zou ik vanaf de tank/kruikaansluiting op z'n minst 12mm koper aanleggen.

In ons geval zou ik zelfs de kruik boven op een platdak kunnen zetten. Een soort afdakje maken om beschut te zetten, maar verder wel goed geventileerd.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Lieve »

Gasdruk verdeeld zich niet zoals elektriciteit.
Bij groot verbruik gaan de leidingen bevriezen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Lieve »

Wij gebruiken propaangasflessen met een inhoud van 46.5kg.
Om meer druk te bekomen moet de aanvoer van gas hoger zijn, dit verkrijg je bij gebruik van flessen door verschillende gasflessen te koppelen.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door jobplas »

In het begin van dit topic beschrijf je dat een houtvergasser te duur is, terwijl je dit op de lange termijn wel wil.
Op houtvergassers zit momenteel een flinke subsidie, waardoor de aanschaf van een kale vergasser nagenoeg tientjes werk wordt. Natuurlijk moet deze dan nog aangesloten worden, afsluiters, laddomat, buffervat evt expansie etc bij, maar dan ben je wel gelijk helemaal klaar en hoef je niet meer te investeren in een "tijdelijke CV ketel" of tijdelijke sproeiers.

Zelf heb ik 3 jaar geleden ook een nieuwe CV ketel opgehangen, beest van een ding tegen behoorlijke kosten, nu hangt deze doelloos aan de muur omdat mijn vergasser de woning verwarmt en SWW verwarmt wordt met een E-Boiler.

Ik vraag me af of een "tijdelijke" propaan/butaan tank in je tuin goedkoper is?!

Ik vul mijn gasflessen zelf trouwens met LPG, goedkoper kan niet, maar veiligheid is dan wel een dingetje!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door JantjeV8 »

Ik begrijp dat LPG een mengeling is van propaan en butaan.

Wordt voor propaan en butaan dezelfde fles gebruikt?
Kan propaan en butaan wel door hetzelfde sproeiertje?
Kan propaan en butaan met hetzelfde drukregelaartje aangesloten worden?
En eigenlijk dezelfde vragen voor LPG.
Overigens, ik heb ook gelezen dat je kruiken helemaal niet mag vullen bij de lpg-pomp. Of moet je dan een kruik gebruiken waar bijvoorbeeld ook veel heftrucks op lopen? En wat is daar anders aan als aan de propaanfles?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Lieve »

Propaan heeft een veel hogere aciditeit dan butaan, de dichtingen gebruikt voor butaan zijn niet geschikt voor propaan.
De ontspanners worden gekozen per toestel, sommige toestellen hebben een ombouwset, propaan/butaan.
Het zelf vullen van LPG tanks is wettelijk niet toegelaten, koppelstukken zijn ook moeilijk te vinden.
Je kan ook campinggazflessen bijvullen, maar is wettelijk ook niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door Atlas »

Wordt voor propaan en butaan dezelfde fles gebruikt?
Witte (propaan) en Blauw voor butaan
Overigens, ik heb ook gelezen dat je kruiken helemaal niet mag vullen bij de lpg-pomp
Is dacht ik hier in dit forum al een keer besproken. Mag niet in Nederland maar velen doen het, voor oa camping ed.
het begin van dit topic beschrijf je dat een houtvergasser te duur is, terwijl je dit op de lange termijn wel wil.
Op houtvergassers zit momenteel een flinke subsidie, waardoor de aanschaf van een kale vergasser nagenoeg tientjes werk wordt.
je brengt het onderwerp weer naar mijn oorspronkelijk vraag terug Jobplas. Investering hierin met subsidie blijft toch nog rond de 10.000,- over en dat kan gewoonweg niet nu.
Mooiste zou zijn dat ik precies te weten kom hoeveel kilowatts aan energie ik in die nieuwe woning moet duwen om zo beter uit te kunnen vogelen wat voor warmte-apperaten ik moet hebben. Weet ik niet op dit moment.
Wat ik wel weet is dat het goedkoop moet en dat ik op dit moment een voortreffelijk kacheltje heb zo tussen de 5 en 7kw. maar of dat genoeg is zullen we uit moeten proberen. mocht dat niet genoeg zijn dan op termijn maar weer een hout-cv-kachel (buffer in de kelder) zoals in de vorige woning Deze zal naar schatting zo tussen 3-4000,- zal gaan incl aansluitkosten. Wellicht dat dit voor de toekomst de beste optie nog is. Bij dit alles blijft dan natuurlijk ook het warm tapwater nog te verwarmen.

Allen gegroet
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door GTV6 »

Een houtvergasser met keurmerk hoeft echt niet op die prijs uit te komen.
Met alle benodigdheden erbij blijf je onder de € 6000,- en daar gaat dan € 3200,- af.
Er zijn genoeg merken die aan de eisen voldoen en goed zijn, oke er zit geen internet op en geen aansteekbrander enz.
Alles is simpel maar niet minder goed perse.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door JantjeV8 »

Al het extra's kan en gaat kapot.
Plaats reactie