hout-cv ketel brand altijd minimaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remcovu
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016, 18:16

hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door remcovu »

Ik heb sinds een paar dagen een Viadrus cv ketel (op hout) met buffervat van 1000 liter. Mijn probleem is dat zodra de ketel warm is (water uitgang 80 graden), de lucht inlaat dicht gaat (automatisch, met ketting) en nauwelijks meer open gaat. Het water van de ketel blijft goed op temperatuur, maar de verbranding verloop niet al te best omdat het vuur continu wordt gesmoord!

Tussen de ketel en het buffervat zit een thermische bescherming die er voor zorgt dat het water dat de ketel in gaat minimum 65 graden is. Tussen het buffervat en de ketel zit 6 meter leiding (26mm diameter), de pomp tussen de twee staat op max (stand 3). Zelfs als het buffervat nog lang niet op temperatuur is, wordt het vuur gesmoord. Het water dat het buffervat in gaat, is goed heet.

Zou het kunnen dat er te weinig water rondgepompt wordt? Is er nog iets anders waar ik naar zou kunnen kijken?
Alvast bedankt,
groeten
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door tvw »

wordt de ketting niet bediend door een thermisch ventiel die instelbaar is met een knop?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door JantjeV8 »

Of een thermostaat(knop) die zegt: t'-is warm genoeg in de woning.

Waterzijdig lijkt het best goed ingeregeld te zijn.
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2013, 23:37
Locatie: Zaffelare, Oost-Vlaanderen, België

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door Caelan »

@JantjeV8 Het zou me erg sterk lijken dat een thermostaat in de woning in dit systeem rechtstreeks de smoring van de kachel zou regelen ... die zal wel zoals het hoort op de afname uit de buffer werken.

@tvw Als het thermoventiel regelbaar is (en niet enkel een kalibratie van een paar graden) dan zou ik die uit veiligheidsoverweging toch niet veel hoger dan 80 graden zetten. Als er iets fout mocht gaan heb je nog wat speling nodig ... bij water op 95 graden zou ik me toch niet gerust voelen

@Remcovu Wat je zelf al aanhaalt lijkt me het meest voor de hand liggend. Ik denk dat de ketel een te groot vermogen heeft voor het debiet dat de pomp aankan Met minder hout stoken is ook een optie, maar niet echt de bedoeling in jouw systeem .... je wil je ketel kunnen vullen zodat die in één keer met een zo goed mogelijk verbranding al die energie in je buffer steekt. Mij lijkt op het eerste zicht dat je een (veel) zwaardere pomp nodig hebt. Als je dit probleem al hebt bij lage aanvoer-t° vanuit de buffer, zal dit nog veel moeilijker gaan wanneer de buffer al redelijk op temperatuur begint te komen.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2013, 23:37
Locatie: Zaffelare, Oost-Vlaanderen, België

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door Caelan »

Heb je ook een sensor aan de ingang van je ketel om te controleren of het water dat de ketel binnengaat effectief 65 graden is? Zoniet kan het zijn dat je t°-regeling van het voorloopwater onvoldoende opent om water uit de buffer door te laten (of misschien op een te hoge temperatuur ingesteld staat).
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein
remcovu
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016, 18:16

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door remcovu »

Bedankt voor de reacties!

@JantjeV8: Ik heb geen kamerthermostaat maar thermostatische kranen op de radiatoren. Dat circuit zit achter het buffervat, dus heeft geen enkele invloed op de ketel.

@tvw: Ja, die staat op 80 en werkt dus naar behoren!

@Caelan: Ik heb gisteren elke 1-2 uur twee blokken hout in de ketel gelegd en dan brand hij redelijk mooi, maar dat is inderdaad niet de bedoeling!

Bij de ingang van de ketel zit dit, ingesteld op 65 graden. Tijdens het opwarmen van de ketel voelde ik de leiding naar het buffervat warm worden toen de temperatuur boven de 60 kwam, dus dat lijkt gewoon te werken.
http://www.multinet-shop.de/media/image ... 713adb.png

De pomp stond op drie, ik zal het vandaag op 2 proberen... Kan een pomp te hard draaien en daardoor minder water rond pompen als de leidingen te klein zijn?? Mijn installatie is een kant en klare kit, dus de pomp zou goed moeten zijn voor het systeem (er zaten zelfs twee buffervaten bij, maar ik heb er maar 1 in gebruik).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door Pietje »

remcovu schreef:(er zaten zelfs twee buffervaten bij, maar ik heb er maar 1 in gebruik).
Buffervaten of expansievaten?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remcovu
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016, 18:16

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door remcovu »

2x buffervat van 1000l en 1x expansievat van 200l.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door dormos »

Ik heb de ketel eens opgezocht, en het lijkt er op dat dit een heel eenvoudige ketel is die inderdaad alleen met de kettingbediende klep de maximale watertemperatuur kan regelen. Er wordt echter een watertemperatuur aanbevolen van 60-85 graden.
Ik zou de thermostaat van de kettingbediende thermostaat zodanig bijstellen dat 'ie pas bij 85 graden helemaal dicht gaat, maar bij 80 graden in ieder geval nog een beetje open.
Zit er op deze ketel ook een noodkoeling, en hangt deze aan een open of een gesloten systeem?
Bij afwezigheid van noodkoeling en een gesloten systeem moet je denk ik wel uitkijken met het te veel opvoeren van de watertemperatuur. Uit de documentatie valt op te maken dat er een noodkoeling op zit, maar is die ook aangesloten?

Groet,

Hans
remcovu
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016, 18:16

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door remcovu »

Bedankt voor je reactie, dormos. Het is inderdaad een eenvoudige klassieke houtketel (rendement van 80% is toch niet slecht).

Ik zal 'm iets hoger regelen en kijken of dat wat uitmaakt, maar boven de 85 graden wil ik in ieder geval niet gaan.

Er zit een noodkoeling op (een dvb 1: http://hydro-gaz.com.pl/Content/foto/2367.6086.jpg ), maar die werkt pas boven de 95 graden. Zodra de watertemperatuur meer is dan 95 komt er koud water onder in de ketel en wordt heet water bovenuit afgevoerd. Voor zover ik weet, zit dit er alleen op zodat de ketel niet oververhit raakt bij stroomuitval (de pomp draait dan niet meer).
remcovu
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016, 18:16

Re: hout-cv ketel brand altijd minimaal

Bericht door remcovu »

Het lijkt iets beter te gaan.
Ik heb de ketel ingesteld op 85 graden en de druk wat verhoogd. De druk was 1.8 bar bij heet water en is nu 2.2. De ketel brandt nog steeds heel zacht, maar er staat wel altijd wat spanning op de ketting van de luchtinlaat (die hing er gisteren regelmatig slap bij).

Ik ga morgenmiddag proberen de ketel vol te leggen met hout na het aanmaken, om te zien hoe dat gaat. Vandaag heb ik er regelmatig wat opgelegd en dat is eigenlijk niet de bedoeling!
Plaats reactie