Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze niet?

Bericht door Jack72 »

Hallo,
Ik kwam op dit forum terecht via een Google search.
Wie weet, kan er iemand hier mij wat verduidelijking geven.

Ik ben afgelopen weekend verhuist naar een duplex met een condensatieketel en thermostatische kranen.
Het zijn de thermostatische kranen die mij voor raadsels zetten.

Mijn huisbaas heeft op alle radiators, dus ook in de living waar de thermostaat hangt, thermostatische kranen gehangen.
Na wat opzoekings- en leeswerk, heb ik begrepen dat ik de kranen in de living volledig moet opdraaien en zo in de andere ruimtes met de kranen de temperatuur apart kan regelen.
Gisteravond toen ik ben gaan slapen, heb ik de thermostaat op 16° gezet en de kranen in de living volledig open laten staan. In mijn slaapkamer heb ik de kraan op 2 gezet, wat volgens de fabrikant (Heimeier), 16° zou moeten zijn.
Toen ik deze ochtend opstond was het in mijn slaapkamer 18° en de radiator lichtjes warm, en in de living 19° en de radiator lichtjes warm. Er staat geen programma op, thermostaat staat op manueel.
Heb ik iets verkeerd gedaan of klopt er iets niet?
Laatst gewijzigd door Jack72 op 01 dec 2016, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door martijn1984 »

Is hij weersafhankelijk geregeld soms?

Vertel even iets meer over de thermostaat
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

martijn1984 schreef:Is hij weersafhankelijk geregeld soms?

Vertel even iets meer over de thermostaat
Geen idee of hij weersafhankelijk geregeld is. Mijn huisbaas is de handleiding kwijt trouwens.
Waar ik wel zeker van ben is dat ik momenteel geen programma draai, omdat ik de switch op manueel heb gezet.

De thermostaat is van Honeywell. Ik ben nu niet thuis dus kan geen details geven, maar ze lijkt op deze: https://www.warmteservice.nl/Verwarming ... p/37251488
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Paide »

volgens mij doe je het prima zo.
Die standen op de radiatorkraan zijn geen exacte wetenschap. Als je het nu te warm vindt in je slaapkamer, beetje terugdraaien dan.
Inderdaad, in de kamer waar de thermostaat hangt de kranen helemaal open zetten.
Als je de thermostaat om manueel zet, dan hoort daar een temperatuur bij. Waarschijnlijk staat hij nu constant op 19 c.
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

Paide schreef: Als je de thermostaat om manueel zet, dan hoort daar een temperatuur bij. Waarschijnlijk staat hij nu constant op 19 c.
Ik zet de thermostaat manueel op 16°. Het verschil tussen 16° en 19° is wat groot me dunkt.
Ik denk dat ik de handleiding van de thermostaat op internet heb gevonden en ga dat morgen eens op mij gemak lezen.
Misschien dat ik dan ergens de oorzaak kan vinden.
Ik zal ook nog eens met de setting van de thermostaatkraan spelen.

Bedankt voor de feedback!
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door swake »

Paide schreef:Inderdaad, in de kamer waar de thermostaat hangt de kranen helemaal open zetten.
Dit klopt in het principe.
Ik wil het een beetje nuanceren: zet die kraan op de radiator in de living wat verder open dan wat je vraagt op de thermostaat. Een graad of 2 is al meer dan genoeg, dus niet helemaal. Waarom: Op deze manier kan die kraan de temperatuur alsnog limiteren moest de thermostaat het niet meer doen. Dan stook je het kot ook nooit onverwacht naar 28° als die thermostaat op hol slaat of wanneer de CV-ketel niet meer wil luisteren.


Hier lijkt sprake te zijn van een afwijking van de meting in de thermostaat tov de 'andere' meting. Misschien staat die thermostaat niet zo goed opgesteld (tocht bvb). Of is de calibratie echt niet wat het moet zijn. Of is het die andere thermometer...

Nog een mogelijkheid is dat jouw condo niet zo goed geïsoleerd is van de buren en zij stoken het echt zeer warm. De temperatuur wordt bij jou dan op peil gehouden omdat de buren zo hard stoken. Het gaat nooit naar 16° afzakken. Jij geniet er dan 'gratis' van. Wel vreemd is dat jouw radiatoren toch nog lauw zijn, maar bon dat was ook maar een moment opname.
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

Goede tip ivm de kranen, ik hou niet zo van sauna. ;)

Plaatsing van de thermostaat lijkt me in orde. Iig geen tochtplek en hoog genoeg.
Het is waar dat er houten vloeren tussen zitten maar zoals je al schreef, wel raar dat mijn radiators ook warm zijn. En zeker voor de slaapkamer gaat het niet op dan.

Het gaat precies toch wat lastiger worden dan ik dacht om optimaal te stoken.
Maar goed, het is weer een mooie uitdaging.
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

Zo, we zijn weer wat nachten verder en ik vermoed het volgende:
Als ik ga slapen zet ik de thermostaat in de living op 16°.
Via de thermostatisch kraan in mijn slaapkamer vraag ik ook 16°. Als het te veel afkoelt slaat de verwarming aan om de 16° in mijn slaapkamer te halen. Daardoor stroomt er warm water door het circuit. De thermostatische kranen in de living staan open dus het warme water stroomt er door heen waardoor deze ook een beetje warmen. Kan dat kloppen?

Nog een vraag: Momenteel is het zonnetje aanwezig in de living waardoor het hier nu 21,5° is. Mijn dochters wilde zich douchen en ik draaide de thermostatische kraan in de badkamer open. Deze warmt echter niet op. Komt dat door de temperatuur in de living of gaat er iets fout?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door kockie »

Een thermostaatkraan vraagt geen warmte, stuurt ook de cv niet aan. De thermostaat regelt dat. Als het in de ruimte waar de thermostaat hangt warmer is dan de gevraagde temperatuur zal de ketel uit zijn. Daardoor worden andere ruimtes dus ook niet warm (er van uitgaande dat er geen sprake is van een weersafhankelijke regeling).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

Ah ok, dat wist ik niet. Bedankt!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door arjan drost »

Op wat voor muur hangt de thermostaat binnen of buiten ?
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

arjan drost schreef:Op wat voor muur hangt de thermostaat binnen of buiten ?
Op de binnenmuur van de eetkamer. Er is een deur naast maar deur opent naar de thermostaat toe.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door arjan drost »

Probeer hem eens een stukje van de muur te hangen dmv lange schroeven en bv moeren er achter
Dingen zijn erg gevoelig
Jack72
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2016, 07:43

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door Jack72 »

kockie schreef:Een thermostaatkraan vraagt geen warmte, stuurt ook de cv niet aan. De thermostaat regelt dat. Als het in de ruimte waar de thermostaat hangt warmer is dan de gevraagde temperatuur zal de ketel uit zijn. Daardoor worden andere ruimtes dus ook niet warm (er van uitgaande dat er geen sprake is van een weersafhankelijke regeling).
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken wat ik kan doen.
pierre1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2016, 09:48

Re: Thermostatische kranen. Begrijp ik het niet? Werken ze n

Bericht door pierre1973 »

Beste onlangs heb ik een nieuwe installatie geplaatst. elke radiator heeft een therm.kraan en ik heb een draadloze kamerthermostaat.
Als hier alles hier een beetje lees dan zet ik mijn draadloze thermostaat het beste op de koudste plaats in mijn huis en regel ik dan in alle kamers en living het beste met de draaiknop op de radiator dan
is mijn gedachte gang dan ok of niet?
Plaats reactie