Hulp bij aansluiten HoutCV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Goedemiddag,
Pas geleden een complete hout cv installatie gekocht via Marktplaats. Nu zou de verkoper mij foto's en een schema mailen om de boel aan te sluiten. Maar helaas niks meer van de beste man gehoord.. Nu hoop ik dat er mensen op dit forum zitten die een paar duidelijke foto's en/of een aansluitschema hebben. Het gaat om een wat oudere kachel maar wel met alle veiligheden en ook een buffervat. Ook zat er een boiler bij maar die ga ik eerst nog niet aansluiten.
Er heeft, in dit huis ook al een houtcv gezeten dus er zit al een rookkanaal en leidingwerk vanaf de cv ketel.

Alvast bedankt.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Er zijn ontzettend veel manieren.

Allereerst, welk merk en type kachel is het?
2 aansluitingen of 4? (zonder koelspiraal of met)
Bestemd voor onder druk? Zo ja, 3 bar?
Zit er een pompset bij met mengventiel (laddomat)?
Wat is de capaciteit van de kachel richting het cv circuit?

Kortom, hoe meer info hoe beter.
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

image.jpg
Hallo, alle onderdelen zijn wel aanwezig, zie de foto's, kan helaas geen merk o.i.d vinden op de kachel
Bijlagen
image.png
image.jpeg
image.png
image.png
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Paul Joosten »

Staat er nergens informatie op/aan de kachel, maximale werkdruk bijvoorbeeld? Ik werd door die van mij indertijd onaangenaam verrast toen ik zag dat het 2 bar mocht zijn, terwijl de meegeleverde veiligheden (en die van de bestaande CV) voor 3 bar bedoeld waren. Opgelost door er een drukloos systeem van te maken met een platenwarmtewisselaar (PWW) vlakbij het buffervat. Meer info in mijn draadje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Er staat niks op de kachel. Misschien is dit model bekend bij iemand. Zie foto.
Bijlagen
image-2017-02-24.jpg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Oei oei oei.

Kun je erachter komen welke aansluitingen met elkaar in verbinding staan?

Ik denk dat rechtsboven warme aanvoer is en linksonder "koude" retour van het cv circuit. (controleren!)

Rechtsonder je aanvoer voor je koelleiding en links boven afvoer koelleiding.(ook controleren!)

Helemaal linksboven moet denk ik een 97 graden voeler in, die dan de klep van linksboven bediend.
Google: Thermische ablaufsicherung watts.

Ik zie dat je een esbe (OVERDRUK) laadventiel hebt. Let op!!! Dit is anders dan de reguliere laadventielen!

Dus kort samengevat:

Helemaal linksboven voeler 100 graden ventiel.
Linksboven: Afvoer van evt koelwater, lozen (liefst onder de grond, niet in pvc leiding)
Rechtsboven: 3 bar klep, ontluchter (evt automatisch), en dan je pomp en dan je laadventiel op 2 aansluiten.
Linksonder: Laadventiel op 3 aansluiten EN retour cv aansluiten tussen laadventiel en houtkachel (open verbinding
Rechtsonder: Klep 100 gradenventiel, en koelwateraansluiting.

Op 1 van laadventiel cv aanvoer aansluiten.

Controleer even wat je koelspiraalcircuit is en wat je cv circuit is.
Ik kan het goed mis hebben dat het andersom is.
Je koelspiraalcircuit is qua inhoud veel kleiner.
Controleer het eventueel door kachel op zn voorkant te houden, alles vol water zetten en overeind zetten. Het circuit met de meeste inhoud is voor de verwarming, de andere koelcircuit.
Schrijf gelijk op de inhoud in liters, van het koelcircuit en verwarmingscircuit. Kan verdraaid handig zijn.
Als je alles weet, reageer maar, wij helpen je graag verder.
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Heel erg bedankt, hier kan ik tenminste mee verder.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Het kan zijn dat alle aansluitingen met elkaar in verbinding staan. Dan heb je een ouderwetse warmtewisselaar. Geeft opzich niks, maar dat moet je wel ff weten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Albert van WdJ »

@Heino73,

Erg ingewikkeld ziet het kacheltje er niet uit. Maar volgens mij heb je iets op de kop getikt waar je niet al teveel van moet verwachten.
Zit er geen (isolerende) mantel bij? Want nu lijkt het dat je vooral de opstelplaats zult gaan warm stoken.

En zover ik nu kan zien zit er geen koelspiraal op/in. Als je geen nadere info kunt vinden van de specificaties van deze kachel zou ik hem eerst eens buiten stoken aangesloten op bijv. een drum (als watervat).
In ieder geval niet onder druk aansluiten, maar inbouwen in een drukloos systeem.

En even goed inlezen hier op het forum hoe anderen dat gedaan hebben.
Change, before you have to.
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Het wordt me al duidelijker maar de Esbe tv klep , waar plaats ik die precies ?
Gr.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Aansluiting 1 kan direct naar je cv circuit. Dus je vvw en/of radiatoren.
Aansluiting 2 komt op je warme van je houtkachel. Dus vanaf een van de bovenste aansluitingen van je kachel. Dus vanaf de kachel gezien, eerst je 3 bar ventiel, automatische ontluchter, dan je pomp, en dan aansluiten op 2 van mengventiel.
Aansluiting 3 moet eerst een t-stuk, de ene aansl van het t stuk terug de kachel in (beneden en kruislings met je kachel uit) de andere naar je cv circuit.

Als je er niet uitkomt, roep je maar, dan maak ik een schets.
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Een schets zou niet gek wezen. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met aansluitingen 1,2,3 ....
En een buffervat heb ik ook nog liggen, kun je die er gewoon bij aansluiten ?

Bedankt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Albert van WdJ »

HEINO73 schreef:Het wordt me al duidelijker maar de Esbe tv klep , waar plaats ik die precies ?
Gr.
Volgens mij wordt het je nog helemaal niet duidelijker. Want anders had je die Esbe klep toch wel moeten begrijpen.
HEINO73 schreef:Een schets zou niet gek wezen. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met aansluitingen 1,2,3 ....
En een buffervat heb ik ook nog liggen, kun je die er gewoon bij aansluiten ?
Dit zijn geen vragen dat het je duidelijk is. Eigenlijk wordt je nu geholpen met een aansluitschema, uitgelegd hoe je alles moet aansluiten.
Maar je heb in de verste verte geen idee waar je mee bezig bent.
Een kachel zonder type-aanduiding, keuringsmerk, fabrikant etc. gaan aansluiten op advies van anderen, die niet ter plekke zijn is gekkenwerk.

Er is maar één advies in deze: STOP!

Ga je inlezen, ga begrijpen hoe een houtgestookte cv werkt door je erin te verdiepen, begrijp wat de (on)mogelijkheden zijn.
Ik ga je in ieder geval geen verder advies meer geven, totdat je laat zien dat je weet waar je mee bezig bent.
Minimaal lever je dan hier een aansluitschema, weet je wie de fabrikant is en welk type kachel je nu hebt.
Want anders denk ik dat je mogelijk maar kort lid zult zijn hier. Een verkeerd aangesloten systeem kan zomaar het einde van jou en eventuele gezinsleden betekenen. Daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn.
Change, before you have to.
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Sorry hoor, maar ik probeer nu juist te begrijpen hoe alles werkt. Ik sluit het heus niet eerder aan voordat ik precies weet hoe alles werkt. Ik heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden daarin tegen wel..
Op een preek van iemand die waarschijnlijk HoutCv kunde heeft gestudeerd zit ik helemaal niet te wachten.
Ik zoek het verder zelf allemaal wel uit. Bedankt voor de info.... :cry:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Ik ga het tekenen. Ik moet dan alleen eerst weten of je een koelspiraal ingebouwd hebt, of dat je een ouderwetse warmtewisselaar hebt (dat alle aansluitingen van de houtkachel met elkaar in verbinding staan).
Als je een ingebouwde koelspiraal hebt, welke 2 aansluitingen zijn het (idem dito voor verwarmingscircuit (ik moet alles uitsluiten))

Jij hebt een foto van een mengventiel gestuurd. (2e foto) Daar staan op het mengventiel 1 2 en 3 bij.
Plaats reactie