Afmetingen bell bepalen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Afmetingen bell bepalen

Bericht door jwardenier »

Over dit onderwerp heb ik ook een vraag .
Hoe kun je berekenen hoe groot een bell moet zijn , je hebt zeg maar 250 tot 300 als uitgang s temperatuur rookgas
en hoeveel warmte zou je dan extra kunnen krijgen .
In mijn situatie ,we hebben een kachel die ons erg goed bevalt , kan werken als warmte accu en kan al gelang de warmte vraag 1 of 2 x per dag gestookt worden ,bij koud weer kan hij continu gestookt worden ,8 tot 12 kg hout per dag , we kunnen er in koken en ik bak er eenmaal per week de lekkerste broden in .
Aan de andere kant van de kachelmuur hebben we een serre 9 x 4 m ,deze verzorgd in het voor en najaar de warmte vraag in huis ,hier zou ik een bell kunnen plaatsen eventueel met w wisselaar voor opwarming tapwater .
Voor de serre is het niet noodzakelijk dat deze op kamertemperatuur komt , de bell mag gemetseld worden .
De kachel brand erg zuinig ,is onze enige warmte bron ,geen cv ,warmt teven s de slaapkamer op , geld om een massa kachel te bouwen is er voorlopig niet ,dit zou een goed alternatief kunnen zijn , mits ik weet hoe het een en ander te kunnen berekenen .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door Pietje »

John, wat voor kachel heb je nu? En hoe hoog zit de aansluiting van de schoorsteen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door jwardenier »

Het is een Alteg gourmet , 5 tot 16 kw , rookgas afvoer vloer tot onderkant pijp 48 cm / 15 cm .
ik mag hem niet verkopen , een 2 e Alteg Canada had ik te koop staan ,hoogste bod 700,-
nieuwprijs was 4500,- .
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door SanderL »

jwardenier schreef: , je hebt zeg maar 250 tot 300 als uitgangs temperatuur rookgas
en hoeveel warmte zou je dan extra kunnen krijgen .
Als je uit gaat van 10% restzuurstof in de rookgassen 15% vocht in het hout en 21 graden aanvoerlucht, dan wordt het als volgt:
rookgas 275 graden, rendement 55%
rookgas 100 graden, rendement 86%

Hoe groot de bell moet zijn weet ik niet, maar ik zou met 1 oliedrum beginnen om de rookgassen af te koelen. Wel zwart spuiten met hittebestendige lak, zie mijn andere post :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door Pietje »

John,
deze?
altech-gourmet.jpg
Ik vermoed dat je een achteraansluiting hebt...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door jwardenier »

Pietje , dat is de kachel ,achter aansluiting .
de andere kachel is er net zo een , kleur grijs wit zonder oven .
ik zag er onlangs een in de aanbieding staan ,schouw model 2900,-
Sander , ik zal je draadje nazoeken ,olie drum zal mijn vrouw geen mooie optie vinden ,ze weet dat ik kan metselen en stuken ,maar om te beginnen zou het een optie kunnen zijn .
Omdat er toch wel het een en ander verbouwd moet worden zou ik vooraf graag weten of het een gewenst resultaat oplevert .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door kockie »

Je kunt een oliedrum ook mooi in de leem zetten! Je hebt een onafgewerkt prototype bij mij in de schuur gezien. Ik heb gezien dat werken met leem bij sommigen onverwachte artistieke vaardigheden naar buiten laat komen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door SanderL »

Heb je de rookgastemperatuur kunnen meten? Eerst een testsituatie zonder al te grote verbouwingen lijkt mij wel handig.
Goed nadenken over waar je de bell gaat plaatsen is ook belangrijk. Ik ga binnenkort deze bestellen om de rookgastemperatuur goed te kunnen meten, is inclusief thermokoppel met 1m. draad er aan:

Afbeelding

Wordt wel een diepte investering van € 8,57. Gelukkig wel incl. verzendkosten :)
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door jwardenier »

Ik heb er een thermometer op zitten van Vermont , deze gaf 100 tot 150 g c aan , de vlees thermometer gaf aan dat de rookgas aan de binnenzijde 250 a 300 gr is , de temperatuur bovenin de schoorsteen moet ik nog meten .
De plek voor de Bell is de serre , het mag ook een rookgaswisselaar zijn om water mee op te warmen , beide hebben we behoefte aan .
De serre wordt gebruikt om voor te zaaien , dus een beetje warmte daar zou ideaal zijn .
Een boiler met natuurlijke circulatie is vanaf deze plek ook te realiseren .
dus ik kan uitgaan van 300 gr rookgas ,met 1 meter pijp naar de Bell en dan korte buizen aanleggen naar de schoorsteen .
In een ander topic vond ik al 500 w per m2 bij 55 gr warme muur , rest dus de vraag wat zou de 300 gr warme rookgas kunnen opwarmen per m2 en dat er nog voldoende warmte overblijft om de schoorsteen te laten werken zonder condens .
Het lijntje van de b v i leerde me dat het mogelijk is nog veder terug te koelen tot onder de condens waarden , hierover ga ik eens in gesprek met de bouwer . De maximale Bell die er gebouw kan worden is 120 x 60 x 200 ,met 1 zijde tegen een bestaande muur zou dat bij 55 gr 2,3 kw opleveren en 850 w voor een boiler radiator [blinde muur ], maar of dit zo is weet ik niet , het is mij niet duidelijk hoe of wat te berekenen .Heb afgekeken bij een ander hopelijk klopt het .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door Pietje »

De BVI heeft een ventilator die het vuur van trek voorziet, en een rocket een heat riser. Jouw kachel heeft een schoorsteen nodig voor de trek, je hebt dus grote kans dat een bell het brand-proces gaat verstoren.

Ik heb een bell gemaakt voor op mijn stalen kachel. Zonder geisoleerde schoorsteen bleef er amper genoeg trek over om goed te branden. Vandaar een bypass voor het opstarten. Dat werkte goed. Condens bij de opstart (totdat de bell warm was) en het niet waterdicht hebben van de onderkant van de bell (en de onderkant van de bypass) hebben me laten besluiten de bell niet te gebruiken: de ventilator die geforceerd lucht door de convectiekanalen te sturen werkt ook super, zonder de nadelen van condens en brandproces.

zie http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3899
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door ritsaert snijder »

John,
Het blijft een kunst om in te schatten wat haalbaar is. De werking van de schoorsteen verschilt; lengte, situering, isolatie enzovoorts. De opzet van de vuurhaard is natuurlijk ook belangrijk. Ik zou experimenteren met een vrij kleine bell met een schoorsteen die je kan verstellen (hoe laag de schoorsteen in de bell staat). Een bypass kan ook een oplossing geven. Persoonlijk ben ik overigens geen voorstander van kleppen.
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afmetingen bell bepalen

Bericht door jwardenier »

Gezien de ervaring van Peter lijkt het me verstandig er maar vaan af te zien .
Als het redelijk te overzien was resultaat te boeken zou ik het gedaan hebben ook omdat het redelijk makkelijk en voor een klein budget te doen zou zijn .
De schoorsteen is nu niet geïsoleerd , er zit nog een 2 e ongebruikt kanaal in welke een wat grotere diameter heeft ,deze zou met buis en vermuliet tot een geïsoleerd kanaal te maken zijn .
De serre krijgt nog een geïsoleerd dak ,zomers is hij nu te warm en in de winter te koud , het kan zijn dat we dan door de schuifdeur op een kier te zetten een zelfde resultaat hebben .
Om toch nog wat van de hete rookgassen af te snoepen ga ik eens kijken naar een kleine rookgas wisselaar voor w water .
In Winsum Gr zit een bedrijf die ze aanbied ,kijken kost niets .
Allemaal ,bedankt voor de uitleg, het heeft zo ook resultaat . Groeten John
Plaats reactie