Rendement houtkachel verhogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Rendement houtkachel verhogen

Bericht door jverbee »

Beste forum leden, ik ben nieuw op dit forum. ik vind het leuk om na te denken om systemen te verbeter vandaar onderstaande vragen.

Ik ben al geruime tijd geïntresseerd aan het kijken naar youtube filmpjes van rocket mass heaters. In de toekomst zou ik er ook wel eens eentje willen bouwen. Nu ben ik me aan het afvragen of het goed is om de metalen olie drum van de RHM te gebruiken op de uitgang van een gewone houtkachel.

Ik was aan het denken om een heatriser te maken op de uitgang van mijn kachel (in werkplaats) met daarover een olievat. Gaat dit een verbetering geven? Ik zou dit willen doen om de rookgassen van de kachel nog eens te laten verbranden. Als ik het goed voor heb is dat ook de bedoeling bij een RMH.

Verder heb ik nog een vraag die los staat van bovenstaande vraag. Ik verwarm mijn woning met een inbouw houtkachel. Nu is de vlamplaat gebroken, op zich is dat geen probleem. Hiervoor kan ik een nieuwe vermiculiet plaat kopen en een nieuwe hier insteken. Toen ik wat info aan het opzoeken was van deze platen kwam ik op het idee om de volledige binnenkant van mijn kachel te bekleden met deze platen. Is dat een goed idee? Mijn redenering is de volgende. Door het aanbrengen van deze vermiculiet platen (wat een thermische isolatie eigenschap heeft) hoop ik de temperatuur in de verbrandingskamer te doen stijgen, wat dan weer een beter rendement oplevert? klop dit, is dit een goed idee?

alvast bedankt voor de reacties
Jurgen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Rendement houtkachel verhogen

Bericht door Ruuben »

Met een geïsoleerd vuur in je houtkachel (zonder cv) gaat toch meer warme de pijp uit?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rendement houtkachel verhogen

Bericht door Pietje »

Dat ligt aan de constructie; meestal ontbreekt de "tijd"... Die vermiculiet-isolatie zal zeker helpen om het houtgas beter te verbranden (hoewel daar natuurlijk ook secundaire zuurstof en menging voor nodig is), maar de kans bestaat dat de constructie zo klein is dat de hete rookgassen niet meer voldoende tijd hebben om de warmte af te geven. En dus te heet de schoorsteen in gaan...

Schouw afbreken en daar een massakachel bouwen? :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Re: Rendement houtkachel verhogen

Bericht door jverbee »

Ga ik door het plaatsen van de vermiculiet plaat dan eigenlijk in de woning minder warmte krijgen of gaat er door de extra verbranding van de rookgassen meet warmte door de schoorsteen
verdwijnen. Hoe moet ik dit bekijken?

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een olievat met heatriser na een houtkachel?

groeten
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rendement houtkachel verhogen

Bericht door Pietje »

jverbee schreef:Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een olievat met heatriser na een houtkachel?
Misschien bedoel je een bell:
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3101

Kun je een foto plaatsen van jouw kachel waar je plannen mee hebt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie