Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

fikkie stoken schreef:Afbeelding
En dan is er nog zoiets als veiligheid :roll: ik zie er niets van terug, het vermogen kan dan wel laag zijn.

Op Expansievatbeugel zit 1 overdrukventiel. Verwarmingsspiraal van massakachelwater staat zonder keerklep in verbinding met het vat.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door fikkie stoken »

Tsja Ruuben, tis maar wat je veilig vind.
Zie je die afgebroken temperatuurmeter zitten , die ook fungeert als ........vertel maar?
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door fikkie stoken »

Het lijkt me zinnig een schema te maken zoals het nu zit.
Het belangrijkste onderdeel is onbekend nl de buffer en iedereen gist maar wat.

Welke spiralen zitten erin?waar en hoeveel?

Een schema met alles is erg belangrijk, ook de appendages,apperatuur ,leidingen,mengventielen,pompgroepen,waar welke pt 100, kortom alles.


De radiator zoals je nu getekend hebt kan niet stromen, zie pag 1.
De aanvoer en retour van de radiator vormen een lus op de hete zijde van de rocket.


We zijn nu 9 + 3 pagina s verder :fff viewtopic.php?f=3&t=4585&p=67733#p67733
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

fikkie stoken schreef:Het lijkt me zinnig een schema te maken zoals het nu zit.
Het belangrijkste onderdeel is onbekend nl de buffer en iedereen gist maar wat.

Welke spiralen zitten erin?waar en hoeveel?

Een schema met alles is erg belangrijk, ook de appendages,apperatuur ,leidingen,mengventielen,pompgroepen,waar welke pt 100, kortom alles.


De radiator zoals je nu getekend hebt kan niet stromen, zie pag 1.
De aanvoer en retour van de radiator vormen een lus op de hete zijde van de rocket.
Ik heb totaal geen idee hoe alles in elkaar zit. De installateur heeft me ook nooit enige documentatie bezorgt. Op zijn factuur staat enkel SWW vat 500L en backup weerstand voor vat 4,5kW
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-11-29 om 18.05.26.png
Schermafbeelding 2016-11-29 om 18.06.03.png
Schermafbeelding 2016-11-29 om 18.06.26.png
Schermafbeelding 2016-11-29 om 18.06.26.png (3.18 KiB) 4431 keer bekeken
Schermafbeelding 2016-11-29 om 18.07.06.png
Schermafbeelding 2016-11-29 om 18.07.33.png
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ondertussen heb ik de temperaturen opnieuw gemeten. Afgelopen nacht heb ik de elektrische weerstand in de boiler uitgeschakeld.

A: temperatuur gemeten op de kachelmantel
B: temperatuur gemeten door de sensor bij de kachel
C: temperatuur van het water, afkomstig van de kachel, gemeten in de boiler

16u (voor het stoken)
A: 29,6°C (de kachel was nog een beetje warm door de stookbeurt van gisteren)
B: 30°C
C: 39°C


16u05 (gestart met stoken)


16u30
A: 31,6°C
B: 50°C
C: 38°C


17u05
A: 44,9°C
B: 58°C
C: 37°C


17u30
A: 52,7°C
B: 44-54°C
C: 36°C


18u00 (einde stookbeurt, de kachel werd afgesloten)
A: 55,8°C
B: 42°C
C: 36°C


18u40
A: 58,9°C
B: 41-50°C
C: 36°C


19u30
A: 58,8°C
B:
C: 35°C


20u00
A: 58,5°C
B:
C: 35°C


20u30
A: 58°C
B:
C: 34°C


21u10
A: 54,8°C
B:
C: 34°C

Het water koelt dus ook nog af als de temperatuur van het water in de boiler reeds laag is :(
De temperatuur van de kachelmantel,gemeten aan de buitenzijde, is niettegenstaande de korte stookbeurt, in verhouding tot het water die in de boiler toekomt eerder hoog. Vandaag was het eerder kil in huis. Dit zal natuurlijk ook een invloed hebben op de gemeten waarden veronderstel ik.

De koppelingen aan de boiler, afkomstig van de (uitgeschakelde) heatpipes, voelde om 21u10 warmer aan dan de koppeling van het water afkomstig van de kachel.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door hanskraayeveld »

Alsjeblieft maccy, ga geen meters koperleiding in je massakachel verwerken.
Leer van deze fout!
Steen geleidt misschien voor isolatie begrippen goed, maar voor warmteoverdracht begrippen slecht!
Als je echt warm water van die kachel wil hebben....
Maak een rvs/stalen/koperen/aluminium warmtewisselaar.
In volgorde van goed/beter/best (naar begrippen van warmte overdracht)

Maar nogmaals, met liefde...

Ik zou het hele concept vergeten. Iedere kachel wordt met een ander idee/gedachte erachter gebouwd.
En een massakachel en cv kachel gaat niet samen.
Tuurlijk gaat het wel.
Dan moet je er een degelijke warmtewisselaar inbouwen.
Maar dan wordt het nog maar zozo.
Met als gevolg dat je dan na 2 jaar weer gaat veranderen.
En dat zou ik proberen te voorkomen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Hang nog een paar zonnecollectoren aan je buffer.
Met je huidige massakachelpomp en leidingen die al bij het dak uitkomen, en de controler heb je ook al.

Hartstikke leuk om te monteren. Gewoon in China bestellen. Ik kom je paar dagen helpen in een vakantie.

Je kan ook je verlies nemen en de hele installatie verkopen. En jezelf tracteren op warme vakantie.

(Vandaag 29 november had ik nog 20 kWh. Dik 2 kuub gas equivalent met mijn zonnecollectoren)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou ook die besturingdingetjes daar nooit neer hangen. Als er een keer een wartel lekt of reparatie moet plaats vinden, ze*kt het water over die computertjes heen. Isniegoed.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Bedankt voor jullie reacties.
Jammer, ik had echt gehoopt dat het probleem zou kunnen opgelost worden. Niet alleen voor het warme water in de boiler, maar ook voor de verwarming in het bureau. Het is er nu slechts 16.6°C en het is pas een paar dagen koud. Vroeger stond er een elektrische accumulatiekachel, maar die heb ik (met plezier) naar het recyclagepark gebracht toen de radiator werd geplaatst. Moest iemand een suggestie hebben wat ik kan gebruiken om deze ruimte te verwarmen, dan hoor ik dit graag.

Ik heb jullie advies gevraagd en zal het ook volgen. Ik zal het circuit tussen de massakachel en boiler loskoppelen.
Ik vraag me wel af hoe ik dit best doe. De leiding afsluiten via een kraantje kan ik niet en ik zou niet graag 500 liter (lauw) water in mijn kelder staan hebben :fff
Kan ik eerst de leidingen bij de kachel loskoppelen en het gedeelte van de massakachel tot de zolder gewoon laten leeglopen om daarna ,bijvoorbeeld met een compressor ,via één van deze leidingen het water door te blazen naar de andere leiding? Of kan dit het best op een andere manier?
Misschien doe ik dit beter niet zelf?

Ik zit nu natuurlijk ook met een véél te grote boiler. Ik ben ook bang dat hij van oktober tot maart enorm veel elektriciteit zal verspillen om het water die niet wordt gebruikt telkens opnieuw te gaan verwarmen. Denken jullie dat dit mee valt als de boiler goed geïsoleerd is of plaats ik beter een kleinere boiler?


@Ruuben, bedankt voor jouw aanbod. Jammer genoeg heb ik geen plaats meer om nog zonnecollectoren te plaatsen. Mag ik je (via PM) nog enkele verduidelijkingen vragen omtrent de isolatie en de keerkleppen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Begin maar eens met een extra jas om de boiler van steen/rotswol oid. Dat zal, als deze goed dicht is aangebracht veel winst opleveren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:Begin maar eens met een extra jas om de boiler van steen/rotswol oid. Dat zal, als deze goed dicht is aangebracht veel winst opleveren.
Bedankt Kockie, ik zal dit zéker doen.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:Begin maar eens met een extra jas om de boiler van steen/rotswol oid. Dat zal, als deze goed dicht is aangebracht veel winst opleveren.
Ik vond een promotie van spijkerflensdekens met aluminumfolie van 15 (en 18) cm. Zou dit een goede keuze zijn?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door willem »

Ik heb dit als vele anderen op de voet gevolgd waarin een hoop energie en geld is in gestoken om dit tot een mooi project te realiseren, maar eindigt in een klein drama.
Velen hebben je gesteund door tips-hints en advies te geven en zelfs hulp aan te bieden
maar voorlopig zit jij met de gebakken peren.
Er zal bij de inbouw misschien wel wat fout zitten dat weet ik niet en mijn kennis rijkt ook niet zo ver, maar zoals er een paar aangeven dat je koperen slangen leiding in de
leem de hoofdoorzaak is, daar geloof ik ook in.
Ik denk dat je deze moet los koppelen en veilig stellen.
Tulikivi heeft ook iets moois maar dat ziet er heel anders uit en ook in combinatie
met boiler en collectoren. We praten over massa kachels, en dat vraagt toch om een
andere aanpak. Let wel; bij stoken van de kachel EN water circulatie daalt het warmte afgifte rendement met 50%, aldus Tulikivi.

http://www.dutry.nl/Tulikivi_21.pdf

zie Deel 2 2.1 tot 2.6 en bijlage 1 t/m 4 pag. 28-29

Mocht je eerst alles eens rustig over wegen, ga dan naar de Bati bouw in Brussel,
deze is in februari 2017 waar Tulikivi ook staat (stand 6-113) en waarschijnlijk nog wel andere zaken/bedrijven die in deze materie zitten.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

willem schreef:Ik heb dit als vele anderen op de voet gevolgd waarin een hoop energie en geld is in gestoken om dit tot een mooi project te realiseren, maar eindigt in een klein drama.
Velen hebben je gesteund door tips-hints en advies te geven en zelfs hulp aan te bieden
maar voorlopig zit jij met de gebakken peren.
Er zal bij de inbouw misschien wel wat fout zitten dat weet ik niet en mijn kennis rijkt ook niet zo ver, maar zoals er een paar aangeven dat je koperen slangen leiding in de
leem de hoofdoorzaak is, daar geloof ik ook in.
Ik denk dat je deze moet los koppelen en veilig stellen.
Tulikivi heeft ook iets moois maar dat ziet er heel anders uit en ook in combinatie
met boiler en collectoren. We praten over massa kachels, en dat vraagt toch om een
andere aanpak. Let wel; bij stoken van de kachel EN water circulatie daalt het warmte afgifte rendement met 50%, aldus Tulikivi.

http://www.dutry.nl/Tulikivi_21.pdf

zie Deel 2 2.1 tot 2.6 en bijlage 1 t/m 4 pag. 28-29
Mocht je eerst alles eens rustig over wegen, ga dan naar de Bati bouw in Brussel,
deze is in februari 2017 waar Tulikivi ook staat (stand 6-113) en waarschijnlijk nog wel andere zaken/bedrijven die in deze materie zitten.
Dag Willem,

Bedankt voor uw bericht.
Ik denk écht niet dat de fout bij de kachel moet gezocht worden.
De installateur overtuigde ons dat alles 100% veilig zou zijn. Hij bevestigd dit per e-mail:
27/10/2014: Uiteraard zal de installatie 100% veilig zijn, daar moet je je geen zorgen in maken.

De kachel was voorzien om een boiler van 300 liter op te warmen tot 50 à 60°C. De installateur was daarvan op de hoogte. Hij zag de foto's van de opbouw van de kachel en kwam ter plaatste de situatie bekijken.
Ik heb hem bovendien ook nog een e-mail gestuurd waarin ik hem dit uitdrukkelijk liet weten:
24/10/2014 : Dag XXX,
De kachelbouwer liet me wel het volgende weten: De kachel is ontworpen om 300l op 50-60°te brengen.

en kreeg volgend antwoord:

25/10/2014: Maar de kachelbouwer bekijkt het enkel ifv de kachel hé.
Ik bekijk de beide. De zon moet haar warmtekunnen bufferen, anders moet je het aantal heatpipes verminderen, dat is ook een optie.
Maar dan zal je niet genoeg warmte hebben op momenten dat de kachel niet aanstaat.
Wij hebben hier ook 2 collectoren (reeds 6 jaar) en hebben gemiddeld van half maart tot half oktober al onze warmte van de zon.
Er draait geen bijverwarming voor het sanitair warm water.
Vandaar dat ik ook in die richting offerte had gemaakt voor jou.


Ik hoop dat ik snel te weten kom hoe ik de leidingen kan afsluiten bij de kachel en de boiler, zonder dat alles hier onder water komt te staan.
Op deze manier kunnen we de kachel weer op een veilige manier gebruiken en wordt de boiler niet langer gekoeld. Een warm huis mét warm water, een luxe die we al 2 jaar niet hebben gehad.
Ik zal daarna alles zo veel mogelijk isoleren en te zorgen dat alles de nodige keerkleppen geplaatst worden, zal ook het solar gedeelte optimaal kunnen werken (hoop ik).

Nog iets meer dan vijf jaar en onze investering is afbetaald. We zien dan wel…
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Komkom niet zo panieken :roll:
Je hebt een mooie kachel staan en een zonnepaneel met boiler en buffer. Het is een kwestie de boel wat reorganiseren en dan draait dat heus wel. De spullen zijn er, nu is er alleen wat vakmanschap en ervaring gevraagd om de boel goed in orde te maken zonder dat daar enorme bedragen bij aan te pas komen. Die mensen zijn met wat inspanning best te vinden en je weet zelf ook al een boel meer! Nu eerst een plan maken, in laten dalen en dan pas uitvoeren!
Eerst even die registers er af en dan de klepjes en dan even ervaren hoe de boel gaat functioneren. Isoleren doe je pas als alles naar tevredenheid werkt en definitief gemonteerd zit ....dus voorlopig nog niet!
Plaats reactie