Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ik ben zopas eens op het dak geweest om te zien hoe het zat met de isolatie bij de heatpipes. Zoals jullie kunnen zien is dit ook niet optimaal afgewerkt. Waarmee kan ik dit het best isoleren? Ik veronderstel dat dit, door de UV-straling, vochtigheid en temperatuur, niet met gelijk welke isolatie mag gebeuren ?

De solar-leidingen zijn ongeveer (2x) 25m. Als ik hier en daar warmteverlies heb, lijkt me dit niet ideaal.

Moesten jullie een idee hebben welke isolatie ik het best kan gebruiken voor de leidingen binnen en buiten, dan zal ik tijdens het weekend dit probleempje aanpakken.
Bijlagen
_DSC4672.jpg
_DSC4670.jpg
_DSC4671.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

http://www.ebay.de/itm/1-m-Kautschuk-HT ... CBTVGcCE4A

Ik zou 35mm nemen omdat je die ook om de koppelingen en hoeken kan doen, en voor de buis hem wat afkorten dat ie lekker eromheen rolt.

dan omwikkelen met UV en weerbestendige ducktape (goed zoeken)
Laatst gewijzigd door Ruuben op 25 nov 2016, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

JantjeV8 schreef:Hoe u de afspraken ooit bent overeen gekomen, kunnen wij niet zien.

Wat me wel opvalt is dat uw installateur 'onder garantie' iets voorstelt, en vervolgen u moet accorderen 'onder regie'. Is dat niet tegen gesteld?

Ik denk inderdaad dat u veel verliest via de collector, en waarschijnlijk ook via de leidingen a.g.v. te weinig isolatie.

Die combinatie kraan/klep waar Ruuben het over heeft, is misschien wel niet sterk genoeg in ruststand. Ik begrijp dat u een behoorlijk hoogteverschil in het systeem hebt, de waterkolom kan zomaar te zwaar zijn op die klep waardoor toch natuurlijke circulatie ontstaat.
Dag Jantje,

Mijn installateur wil wel nog eens komen als ik hem hiervoor betaal. Aangezien hij het hem in de voorbije 2 jaar niet gelukt is om de installatie naar behoren te doen werken ben ik niet van plan om hem te betalen voor een bezoek. Volgens hem werkt alles naar behoren en kan ik geen aanspraak maken op de 'garantie'.

De persoon die de kachel heeft gebouwd helpt me waar hij kan. Jammer genoeg heeft hij niet zo'n grote kennis van het sanitaire gedeelte. Hij stelde voor om met de installateur langs te komen om te kijken voor een oplossing, maar die wil dit dus niet doen.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:Het lastige in dit verhaal is dat menigeen goede adviezen geeft maar er wellicht onvoldoende informatie is om goed te kunnen meedenken. Dat is niet vreemd aangezien je zelf ook niet lekker diep in installatiekennis van je installatie zit. Ik zou het liefst even langskomen om mee te denken en wellicht wat hoop geven. Wilo is een pomp; geen regel/meet unit.
Dag Ruben,

Sorry, ik had een verkeerde foto geplaatst.
De foto bovenaan is die voor het water die van de kachel komt, die onderaan voor de heatpipes
Bijlagen
_DSC4675.jpg
_DSC4674.jpg
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:omwikkelen met UV en weerbestendige ducktape (goed zoeken)
Zou Tesa Extreme Outdoor: http://www.tesa.be/consumenten/zelfklev ... oor,c.html geschikt zijn?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Die leidingen zorgen wel voor verlies ja..... De installateur is niet de netste....

Nu zou het handig zijn om op verschillende plekken sensoren te hebben en alles in grafieken te kunnen zetten. Maar dat is weer een andere tak van sport. Je zult echt op zoek moeten gaan naar leidingen die warm zijn op tijden dat ze dat niet horen te zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: Je zult echt op zoek moeten gaan naar leidingen die warm zijn op tijden dat ze dat niet horen te zijn.
D'r teksten gisteravond: 12grC en 9grC bij de collector waren veel te hoog. Gisteravond trok de hemel al vroeg open waardoor het dicht naar 0 afkoelde.

Staat er per ongeluk een vorstbeveiliging geprogrammeerd die bij veel te hoge temperatuur inschakelt?

Uw installateur heeft het niet juist:
De componenten afzonderlijk werken prima, uw systeem werkt niet.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

JantjeV8 schreef:
kockie schreef: Je zult echt op zoek moeten gaan naar leidingen die warm zijn op tijden dat ze dat niet horen te zijn.
D'r teksten gisteravond: 12grC en 9grC bij de collector waren veel te hoog. Gisteravond trok de hemel al vroeg open waardoor het dicht naar 0 afkoelde.

Staat er per ongeluk een vorstbeveiliging geprogrammeerd die bij veel te hoge temperatuur inschakelt?

Uw installateur heeft het niet juist:
De componenten afzonderlijk werken prima, uw systeem werkt niet.
Dag Jantje,

Ik heb geen idee of er een vorstbeveiliging geprogrammeerd staat. Ik heb niets van documentatie gekregen over de toestellen en zie ook geen merk op de controller staan voor het solar gedeelte. Een handleiding zoeken op het internet is dus niet mogelijk.

Denkt u dat de installatie ooit zal werken of heeft u twijfels.

Als ik tijdig aan de gepaste isolatiematerialen geraak, probeer ik, tijdens het weekend, waar nodig de leidingen wat bij te isoleren.
Ik zou ook willen kijken om de keerkleppen te voorzien, maar misschien is dit moeilijk zelf uit te voeren?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ik ging zopas in de kelder en bemerkte dat het pompje van de solar-leiding aan het draaien was. De temperatuur die wordt gemeten bij de heatpipes bedraagt 39,5°C en de temperatuur, gemeten door de sensor in de boiler, toont 31,5°C.

Is dit wel normaal? Het water in de boiler is deze nacht opnieuw bijverwarmd tot zo'n 65°C. Zal deze circulatie er ook niet voor zorgen dat de boiler afkoelt?
Ter info: de kachel werd sinds eergisteren niet meer gebruikt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Maccy schreef:Ik ging zopas in de kelder en bemerkte dat het pompje van de solar-leiding aan het draaien was. De temperatuur die wordt gemeten bij de heatpipes bedraagt 39,5°C en de temperatuur, gemeten door de sensor in de boiler, toont 31,5°C.

Is dit wel normaal? Het water in de boiler is deze nacht opnieuw bijverwarmd tot zo'n 65°C. Zal deze circulatie er ook niet voor zorgen dat de boiler afkoelt?
Ter info: de kachel werd sinds eergisteren niet meer gebruikt.
gek hoor. De solarpomp zou logischerwijs vandaag pas bij 65+8 = 73 graden behoren te gaan gaan pompen. Dus moet het flink zonnig zijn.
Heb je vandaag al veel water gebruikt wat de lagere buffer temp kan verklaren? Dat de pomp aan staat klopt dus wel op dit moment maar......
Op welke hoogte in de buffer is die 31 gemeten? Zit de temperatuursensor van de collectors aan de uitgangzijde? Dus waar het warme water uit de collector komt?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Hierbij nog de foto's met de aansluiting bij de kachel. Op de eerste foto ziet u hoe de sensor, ingepakt in Superwool, bevestigd is.
De tweede foto toont de aansluiting aan de onderzijde van de kachel, dus met het water die van de boiler terug naar de kachel komt.
Welke isolatie kan ik het best gebruiken voor deze leidingen? De temperatuur van de leembezetting is regelmatig meer dan 100°C.
Bijlagen
_DSC4677.jpg
_DSC4679.jpg
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door willem »

Maccy schreef: Ik heb niets van documentatie gekregen over de toestellen en zie ook geen merk op de controller staan voor het solar gedeelte. Een handleiding zoeken op het internet is dus niet mogelijk.
Als ik een gasaansteker koop zit er al een handleiding bij, "niet in open vuur gooien" ,
probeert de installateur wat weg te moffelen door de papieren achter te houden????
is dat ook de rede dat ie met jouw klachten niets doet????

Als ik tijdig aan de gepaste isolatiematerialen geraak, probeer ik, tijdens het weekend, waar nodig de leidingen wat bij te isoleren.
Je bent nu zo lekker bezig met oorzaken te vinden dat je misschien volgende week alles er af kan halen met een mannetje met kennis van zaken, een weekie eerder of later
maakt nu niet zoveel meer uit.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:
Maccy schreef:Ik ging zopas in de kelder en bemerkte dat het pompje van de solar-leiding aan het draaien was. De temperatuur die wordt gemeten bij de heatpipes bedraagt 39,5°C en de temperatuur, gemeten door de sensor in de boiler, toont 31,5°C.

Is dit wel normaal? Het water in de boiler is deze nacht opnieuw bijverwarmd tot zo'n 65°C. Zal deze circulatie er ook niet voor zorgen dat de boiler afkoelt?
Ter info: de kachel werd sinds eergisteren niet meer gebruikt.
gek hoor. De solarpomp zou logischerwijs vandaag pas bij 65+8 = 73 graden behoren te gaan gaan pompen. Dus moet het flink zonnig zijn.
Heb je vandaag al veel water gebruikt wat de lagere buffer temp kan verklaren? Dat de pomp aan staat klopt dus wel op dit moment maar......
Op welke hoogte in de buffer is die 31 gemeten? Zit de temperatuursensor van de collectors aan de uitgangzijde? Dus waar het warme water uit de collector komt?
De sensor die de heatpipes meet zit aan de onderzijde van de boiler (=> 1/4 van de hoogte). Onderussen is de waarde gestegen naar 32.
De temperatuur van de boiler, volgens de ronde thermometer die op de boiler staat, is verder afgekoeld naar ±56°C. Er is bijna geen warm water verbruikt vandaag.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Mag ik zeggen dat de leidingfitterij er wat slordig uit ziet?

Het gebruik van die flex-buizen is op zich prima. Maar ze horen wel met beugeltjes wat fatsoenlijk aan een wand gemonteerd te worden. Nu zweeft alles door elkaar en hangt het aan de koppelingen.

Die sensor lijkt mij niet echt deugdelijk ingepakt. Plat geknepen superwool geeft echt geen isolatiewaarde.

De zonneschakeling werkt. Uw boiler is enkele graden koeler dan de collector, dus die warmte wordt naar de boiler gepompt. Tot dusverre lijkt dat te kloppen. Als het straks donker wordt, neemt de collector als het goed is de omgevingstemperatuur aan. Eventueel te zien door de sensor in de collector los in de lucht te hangen, daarna terug in de collector en het verschil af te lezen.

De vorstbeveiliging kunt u controleren door te controleren of de pomp niet af en toe draait terwijl er geen zonnewarmte op de collector schijnt, ook 's-avonds dus.

Wat voor boiler heeft u, doorstroom, 1 of 2 spiralen, naast/in/onder elkaar?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

JantjeV8 schreef:Mag ik zeggen dat de leidingfitterij er wat slordig uit ziet?
Het gebruik van die flex-buizen is op zich prima. Maar ze horen wel met beugeltjes wat fatsoenlijk aan een wand gemonteerd te worden. Nu zweeft alles door elkaar en hangt het aan de koppelingen.
Ik had ook gehoopt dat het er wat beter zou uitzien.
JantjeV8 schreef:Die sensor lijkt mij niet echt deugdelijk ingepakt. Plat geknepen superwool geeft echt geen isolatiewaarde.
Ik heb dit zelf gedaan. Eerst was de sensor helemaal niet geïsoleerd. Welke isolatie kan ik hier het best gebruiken, rekening houdend met de hoge temperatuur?
JantjeV8 schreef: De zonneschakeling werkt. Uw boiler is enkele graden koeler dan de collector, dus die warmte wordt naar de boiler gepompt. Tot dusverre lijkt dat te kloppen. Als het straks donker wordt, neemt de collector als het goed is de omgevingstemperatuur aan. Eventueel te zien door de sensor in de collector los in de lucht te hangen, daarna terug in de collector en het verschil af te lezen.

De vorstbeveiliging kunt u controleren door te controleren of de pomp niet af en toe draait terwijl er geen zonnewarmte op de collector schijnt, ook 's-avonds dus.

Wat voor boiler heeft u, doorstroom, 1 of 2 spiralen, naast/in/onder elkaar?
Dus is het volgens u geen probleem dat het pompje werkt als de temperatuur buiten zo laag is?
Ik zal vanavond eens de sensor verwijderen en kijken welke waarde de sensor dan aangeeft. Ik heb enkele weken terug gemerkt dat het pompje 's avonds werkte, niettegenstaande het bijna volledig donker was
Ik ben redelijk overtuigd dat het een boiler is van OEG. Ik denk deze: https://www.oeg.net/nl/hygi-ne-combinat ... -516005288
Ik denk dat het warme water van de kachel bovenaan in de boiler terecht komt en dat van de heatpipes onderaan. Er is ook nog een backup weerstand van 4,5kW voorzien. Ik denk dat deze in het midden zit.
Bijlagen
_DSC4680.jpg
Plaats reactie