Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Wouter Gillis schreef:
Ik vrees dat dit niet mogelijk zal zijn, de onderste aansluitingen zijn niet meer vrij.
het expansievat mag met een T-stuk mee op de onderste aansluiting.Je hebt geen extra, vrije aansluiting nodig.
Ik dacht de ontluchters (half) uit te snijden uit twee stukjes PUR van 6cm en deze dan aan elkaar te tapen. Ik veronderstel dat PUR geschikt is?
je moet hier echt hittebestendige isolatie voor nemen. Die is wel prijzig maar de temperaturen in deze leiding overschrijden in de zomer bij momenten zonder probleem 100°C. Ik doe eerst een hittebestendige isolatie en dan gewone buisisolatie er nog over. Niet teveel willen besparen op isolatie, dan moet je het maar één keer doen.
pur lost op buiten. Niet uv bestendig en kan niet tegen vocht en koude. Veelvuldige hogere temperaturen zijn alleen specieke pur achtige spul voor geschikt. Niet doen.

Gebruik de HT solar isolatie uit de eerdere link. 35 mm bestellen en op maat knippen en snijden.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:
Maccy schreef:Heeft iemand een idee of dit een correcte aansluiting is? Een familielid bekeek dit en denkt dat het niet klopt.
A. leiding loopt achter de boiler naar de collector met het koude water
B. leiding loopt achter de boiler naar de collector met het warme water
C. leiding naar de onderzijde van de boiler
Dat ziet er inderdaad merkwaardig uit. Het spijt me dat is het op je originele postinfoto niet heb gezien.

Het is een thermostaat mixventiel. De onderzijde is altijd de aanvoer van koud water.
Dan één van beide zijde is heet aanvoer; dat moet de bufferkant zijn lijkt me.

Je mixt sanitair water naar een lagere temperatuur, of cv water voor radiatoren of vloerverwarming gebruik.
Dit zou weleens de bron van warmte verlies kunnen zijn! (los van gebrek aan isolatie)

Deze aansluitlogica KLOPT NIET. En er hoort nooit nergens een mixventiel in de aanvoer van je warmte naar een buffer.
Koud van je leemspiraal moet dus onderuit de buffer komen, en heet rechtstreeks bovenin.


( Wat bedoel je met collector? Die in je Leem? )
Dag Ruuben,

Bedankt voor alle hulp (en ook die van alle anderen natuurlijk ; )
We vinden het ongelofelijk dat jullie zo veel tijd en energie steken om een 'vreemde' belangeloos te helpen.

Met 'collector' bedoelde ik het verdeelpunt die het water naar de verschillende kranen stuurt (als voorbeeld: http://4.bp.blogspot.com/-PD8GWIWFUoU/T ... 110471.JPG )

Hierbij stuur ik jullie een schema van hoe het er (misschien) wél zou moeten uitzien.
Mag ik jullie vragen of dit de goede manier is?
Ik zou graag zo spoedig mogelijk, met hulp van mijn schoonbroer die véél handiger en slimmer is dan ik, de installatie aanpassen en de leidingen zo veel en goed mogelijk isoleren.
Vandaag heb ik niet gestookt en niettegenstaande een eerder matig waterverbruik, nam ik vanavond een koude douche. Ik denk dus dat Ruuben een punt heeft als hij stelt dat het probleem niet enkel bij de isolatie, noch bij de regeling, de heatpipes of massakachel ligt…

Zou het mogelijk zijn om me te laten weten waar ik precies keerkleppen moet voorzien?

Weet iemand hoe (en waar) ik de sensor op de koperen leidingen bij de massakachel het best kan plaatsen en welke isolatie ik het best kan gebruiken? Plaats ik de sensor zo dicht mogelijk bij de kachelwand en kan ik hiervoor ook de HT solar isolatie gebruiken?

Sorry voor mijn vele vragen. Ik ben een Belg en bovendien niet eens één van de slimsten :fff
Bijlagen
schema_boiler.pdf
(707.07 KiB) 122 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Maccy op 27 nov 2016, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Wouter Gillis schreef:
Ik vrees dat dit niet mogelijk zal zijn, de onderste aansluitingen zijn niet meer vrij.
het expansievat mag met een T-stuk mee op de onderste aansluiting.Je hebt geen extra, vrije aansluiting nodig.
Ik dacht de ontluchters (half) uit te snijden uit twee stukjes PUR van 6cm en deze dan aan elkaar te tapen. Ik veronderstel dat PUR geschikt is?
je moet hier echt hittebestendige isolatie voor nemen. Die is wel prijzig maar de temperaturen in deze leiding overschrijden in de zomer bij momenten zonder probleem 100°C. Ik doe eerst een hittebestendige isolatie en dan gewone buisisolatie er nog over. Niet teveel willen besparen op isolatie, dan moet je het maar één keer doen.
Dag Wouter,
Ik zal jouw advies opvolgen en zéker niet besparen op de isolatie. Ik was bang dat de isolatie die Ruuben voorstelde te dun zou zijn. Nu zie ik hoe dit kan opgelost worden!
De isolatie is idd. niet goedkoop, maar wat ik betaalde voor mijn elektriciteitsverbruik sinds de installatie werd geplaatst, kostte me stukken meer…
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Ben blij dat ik je wat verder kan helpen.

Over je schema; de flow in je solar pompstation moet natuurlijk vanaf de pomp omhoog, en niet omlaag zoals je pijl suggereert. Wellicht ten overvloedde en onnodig, maar zorgvuldigheid van mijn kant telt nu dubbel.

Heel simpel: een flowklep op elke plek waar een leiding in en uit de buffer vertrekt.
Behalve de solarkring; de flow kan zo laag zijn bij langzaam pompen dat de klep niet open geduwd wordt.

Voor je leemverwarming kring zou ik een 1/2" klep kiezen, voor de rest 3/4".
Gebruik sanitair drinkwaterklep in warm drinkwater leiding NA je mengklep waarmee je je heetwater omlaag mengt naar Max 65 graden. Gebruik dan aan de koud drinkwater inlaat een drinkwaterkraan met ingebouwde flowklep. Daarna meteen een overstortventiel en daarna dus aan je buffer.
Ik zou je huidige mixventiel niet meer gebruiken omdat ie in je cv cirquit zat. Had je al een sanitair mixventiel?

Let op dat je drinkwater mixventiel een solar type is. Daar zitten materialen in van ptfe die tegen hoge temperaturen kunnen.

Geen keerklep tussen buffer en drukvat!

Ook een keerklep aan de onderzijde van je drinkwater mixventiel. Maar die zal er meestal al bijgeleverd zijn.

Het is soms handiger een doos isolatiespul op rol te kopen. Ik raad je echt eBay.de aan.
Denk je dat je t kan vinden? Anders zet een rits links naar betreffende items.

Binnenshuis zou ik geen dure htsolar isolatie gebruiken. Tenzij je over hebt. Maar gewone bouwmarkt grijs of blauw spul. Liever via eBay ivm de prijs.

De sensor voor je kachel op de leiding waar ie uit je leem komt. Je hebt dure maar prachtige klemmetjes er voor maar je kan zelf ook vast wat verzinnen.
http://m.ebay.de/itm/222306850454?_mwBanner=1
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb dit topic nog een keer gelezen en ook het eerdere topic in 2014 viewtopic.php?f=3&t=4585&p=67733#p67733. Toen zijn er vragen gesteld over de veiligheid. Is het nu het idee dat met het plaatsen van kleppen en isolatie ook de meer fundamentele problemen, zoals hierboven al uitgebreid berekend en ook de veiligheidsproblemen (zoals besproken in 2014) worden opgelost? Heeft iemand ergens al aannemelijk gemaakt dat deze wisselaar op een veilige manier voldoende warm water kan leveren?
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

ritsaert snijder schreef:Ik heb dit topic nog een keer gelezen en ook het eerdere topic in 2014 viewtopic.php?f=3&t=4585&p=67733#p67733. Toen zijn er vragen gesteld over de veiligheid. Is het nu het idee dat met het plaatsen van kleppen en isolatie ook de meer fundamentele problemen, zoals hierboven al uitgebreid berekend en ook de veiligheidsproblemen (zoals besproken in 2014) worden opgelost? Heeft iemand ergens al aannemelijk gemaakt dat deze wisselaar op een veilige manier voldoende warm water kan leveren?
Ik ben me niet goed bewust van genoemde topics, en pretendeer niets over toegenomen veiligheid. Ik heb me alleen op het warmteverlies gefocust. Excuus daarvoor. Kun je het gevaar van deze opzet, ik vermoed hoogste punt verwarming en kookbeveiliging, kort oplichten?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

ritsaert snijder schreef:Ik heb dit topic nog een keer gelezen en ook het eerdere topic in 2014 viewtopic.php?f=3&t=4585&p=67733#p67733. Toen zijn er vragen gesteld over de veiligheid. Is het nu het idee dat met het plaatsen van kleppen en isolatie ook de meer fundamentele problemen, zoals hierboven al uitgebreid berekend en ook de veiligheidsproblemen (zoals besproken in 2014) worden opgelost? Heeft iemand ergens al aannemelijk gemaakt dat deze wisselaar op een veilige manier voldoende warm water kan leveren?
Beste,

Bedankt voor uw bericht.
Vreest u dat het systeem niet veilig is? De installateur, die ik op advies van een forumlid de werken liet uitvoeren, verzekerde ons dat alles 100% veilig was. Als dit niet het geval is, dan stop ik met stoken tot er een oplossing komt.

Alvast bedankt voor uw reactie!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Ik heb wat twijfels aan de installateur. Het is de vraag of hij de door jou gemelde problemen niet wil of kan oplossen. Als dat laatste het geval is, is het maar de vraag of alles wel goed is uitgevoerd. 't Is dat je zo ver weg woont, anders was ik graag eens komen kijken.

Ik merk bij veel installateurs heaas totale onbekendheid met deze materie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:Ik heb wat twijfels aan de installateur. Het is de vraag of hij de door jou gemelde problemen niet wil of kan oplossen. Als dat laatste het geval is, is het maar de vraag of alles wel goed is uitgevoerd. 't Is dat je zo ver weg woont, anders was ik graag eens komen kijken.

Ik merk bij veel installateurs heaas totale onbekendheid met deze materie.
Dag Kockie,

Ik heb duidelijk de verkeerde persoon het werk laten uitvoeren:
• De factuur die ik kreeg was zo'n 20% hoger dan de prijs op de offerte.
• Sinds de eerste dag zijn er talloze problemen geweest.
• De afwerking is schrijnend
• Ik kreeg geen documentatie van de apparaten.
• De installateur wil niet kijken voor een oplossing. Naar eigen zeggen is alles, wat hij heeft gerealiseerd, in orde en kan ik geen aanspraak maken op garantie.

De winter staat voor de deur en ik ben bang dat er, naast het feit dat de installatie niet goed werkt, ook nog een gevaar zou kunnen zijn voor een stoomexplosie. Tot er duidelijkheid hoe de veiligheid kan gegarandeerd worden, stop ik met stoken. De controller van de zonnepanelen is ondertussen ook onderbroken.

We hebben gelukkig nog onze 'oude' elektrische vloerverwarming die ik voorlopig zal gebruiken. Ons water zal ik enkel elektrisch laten opwarmen.

Ik ben heel erg dankbaar dat er op dit forum mensen zijn die meedenken en zoeken voor een oplossing.
Ik hoop dat er een oplossing komt en dat we binnenkort kunnen 'genieten' van onze investering..
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

ritsaert snijder schreef:Ik heb dit topic nog een keer gelezen en ook het eerdere topic in 2014 viewtopic.php?f=3&t=4585&p=67733#p67733. Toen zijn er vragen gesteld over de veiligheid. Is het nu het idee dat met het plaatsen van kleppen en isolatie ook de meer fundamentele problemen, zoals hierboven al uitgebreid berekend en ook de veiligheidsproblemen (zoals besproken in 2014) worden opgelost? Heeft iemand ergens al aannemelijk gemaakt dat deze wisselaar op een veilige manier voldoende warm water kan leveren?
Zou een noodstroomvoeding een oplossing kunnen zijn voor het geval van een stroomonderbreking: http://energenie.com/item.aspx?id=8083&lang=nl
Als de stroom zou uitvallen, kan het pompje nog een tijdje op deze noodstroomvoeding verder blijven draaien. Ondertussen zou ik de kachel kunnen afsluiten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Heb je een rechtsbijstand verzekering (of iets vergelijkbaars, heb geen idee hoe dat in België heet). Bovengenoemde lijkt mij voldoende om eens een advocaat naar te laten kijken. Volgens mij is de installateur in gebreke gebleven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
passevite
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2016, 13:17

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door passevite »

Maccy schreef: Hoe hoog schat je in, dat de boiler 'ooit' zal kunnen opgewarmd worden door de kachel?
Was je koperen spiraal in de kachel nu 10m of 20 m ?
Voor 10m denk ik dat het max vermogen 300W is. Dat is dan als hij enkel koud (20°) water voor de kiezen krijgt en de kachelwand optimaal warm is. Dat is dus een momentopname. Als je het over wat langere tijd bekijkt (bv de eerste 4 uren na de stook, dan denk ik dat met 200W rekenen zinniger is).
Als het traject naar de boiler en terug goed geïsoleerd zou zijn zou ik toch nog 10W/m verlies tellen. 40m van deze diameter wordt dan een 40W in mindering. Blijft dus een 150 à 250 W voor de boiler over.

500 liter water 1 graad opwarmen kost 580Wh.
Volgens mij zal je kachelspiraal dus ook bij optimale omstandigheden(koud aanvoerwater) er meer dan 2 uur over doen om de temperatuur 1 graad te doen stijgen in de buffer.

Het zou kunnen dat je aansluitingen niet optimaal zijn en dat dat de reden is dat er te warm water aangevoerd wordt naar de kachel. Het zou ook kunnen dat de aansluiting over de buffer niet via de spiralen verloopt en de pompsnelheid zo hoog is dat er ontmenging in de bufffer optreedt. Kan ik zo allemaal niet beoordelen.
Maar ook bij de juiste aansluiting is het vermogen van de wisselaar eigenlijk uit verhouding met de warmtevraag en is -zoals in 2014 al gesteld- de opzet een beetje buiten verhouding met het gevraagde vermogen.

Kleppen zetten en kranen dichtdraaien moet je inderdaad, zoals Ritsaert opmerkt, goed weten wat je doet. De druk moet ten alle tijde weg kunnen.

passevite schreef: NB2 Kan je het water ook rechtstreeks naar de radiator sturen ?
Ik kan zorgen dat het warme water van de boiler naar de radiator gaat en vervolgens naar de boiler. De installateur heeft een kogelkraan voorzien (zie foto) hierboven. Volgens hem zou ik met deze kraan traploos kunnen regelen hoeveel procent van het water naar de radiator loopt en hoeveel procent rechtstreeks naar de boiler. Volgens mij kan dit niet en is het 100% of 0% zonder tussenstappen.]Het is een Vasco Flatline van 1400 x 600: https://superia.be/be-nl/radiatoren/vasco-flatline. Het vermogen vind ik niet terug[/i][/color]

Die radiator op zich heeft een hoger vermogen dan je spiraal. Een circulatie rechtstreeks tussen radiator en spiraal zou een zinvollere match zijn tussen de twee verschillende vermogens. Maar dat vraagt een aanpassing naar de beveiliging. Dat wordt dan een apart pompje en overdrukventielen klein expansievaatje in een gesloten circuit tussen radiator en kachel. vind ik nog niet ideaal, maar thermosifon is niet meer mogelijk tenzij de kachel wordt opengebroken. Probleem wordt als de overdrukbeveiliging het laat afweten (verkalkt bijvoorbeeld). Stroom en water die gelijktijdig zouden wegvallen zorgt in het ergste geval voor het droogstoken van de koperleiding, maar dat lijkt me nog niet zo erg in deze opzet.

Maccy schreef:De installateur, die ik op advies van een forumlid de werken liet uitvoeren
Zo, dat is niet in de draden terug te vinden. Wie adviseerde dat dan achter de schermen ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

En is dat dan een advies nadat hier de discussie heeft gelopen in 2014? En wat was het advies?
groet!

Ritsaert
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:Heb je een rechtsbijstand verzekering (of iets vergelijkbaars, heb geen idee hoe dat in België heet). Bovengenoemde lijkt mij voldoende om eens een advocaat naar te laten kijken. Volgens mij is de installateur in gebreke gebleven.
Ik heb contact opgenomen met mijn verzekeraar en wacht op zijn antwoord of mijn rechtsbijstandsverzekering kan aangesproken worden. Het zou kunnen dat deze enkel geldt na een schadegeval.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Of de installateur in gebreke is, zou ik even wat voorzichtig mee zijn. Kijk, dat z'n leidingen wat weerloos hangen kunnen we op de foto's zien, als vakman zijnde moet je zulk werk niet af willen leveren. Maar wat we niet weten, is HOE de vraag aan de installateur is gesteld, alvorens hij die met de bouw van het systeem als zodanig heeft beantwoord.
Plaats reactie