Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Bijna 2 jaar terug lieten een zonneboiler plaatsen die ook kon zorgen dat onze massakachel, gedurende de winter, sanitair warm water kon produceren voor de boiler.
De installateur was erg overtuigd dat alles erg goed zou werken en verkocht ons ook nog een radiator. Volgens hem zouden we ook nog kunnen bijverwarmen met het systeem die hij zou plaatsen.
Omdat de prijs érg hoog was in vergelijking met een ‘gewone’ zonneboiler hebben we sterk getwijfeld over de aankoop maar besloten we uiteindelijk om de werken toch te laten uitvoeren. We waren ervan overtuigd dat dit economisch én ecologisch een goede investering kon zijn. Helaas…

Nu, na bijna 2 jaar problemen (met zowat alles) werkt het gedeelte 'massakachel naar boiler' nog steeds niet.
Integendeel, als we ’s nachts de boiler elektrisch bijverwarmen tot 60 à 65°C en ’s morgens stoken, hebben we tegen de middag geen warm water meer.
De kachel doet het water circuleren, maar in plaats dat de boiler bijverwarmd wordt, koelt die af. Het gevolg is dat we 2 x energie verbruiken om het water te verwarmen en dat we water krijgen dat afkoelt tot ongeveer lichaamstemperatuur. Doordat de boiler elke nacht de volledige boiler (500 l) opnieuw gaat opwarmen, steeg ons elektriciteitsverbruik (exclusief nacht) vorig jaar van 5.179 (begin 2015 hebben we de kachel niet kunnen gebruiken omdat het water, gemeten bij de kachel opliep tot bijna 120°C) naar 10.301 kWh. We hadden gehoopt dat, door deze investering, het elektriciteitsverbruik quasi nihil zou zijn.

Het systeem is als volgt opgebouwd.
In de leem zitten 2 koperen spiralen van Ø10mm. Beide leidingen werden aangesloten op een geïsoleerde Alpex van Ø26mm. Via een kogelkraan kunnen we het water rechtstreeks naar de boiler laten stromen of via een radiator naar de boiler. Hierboven beschreef ik dat het water wordt afgekoeld, dit is ook zo als het water niet via de radiator stroomt…
De Alpex-leiding is ongeveer 20m lang. Zou het kunnen dat de diameter te groot is? Als deze leidingen (2 x 20m), bij het begin van het stoken gevuld zijn met afgekoeld water, komt dit ‘koude’ water uiteraard ook in de boiler terecht. Ik vrees dat de dikte van de Alpex ten opzichte van de koperen leidingen, veel te dik is voor een goede werking.

Voor alle duidelijkheid. De kachel werkt volgens mij perfect. De temperatuur van de mantel is na enkele uren boven de 100°C. Na 12 uur is dit nog steeds ±60°C.

Heeft iemand een idee of dit op te lossen valt?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Maccy
Bijlagen
zonneboiler_plan.jpg
zonneboiler_plan.jpg (48.28 KiB) 6041 keer bekeken
_DSC3751.jpg
_DSC3722.jpg
zonneboiler_plan.pdf
plan leidingen
(86.78 KiB) 149 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Waar zitten de pompen en hoe worden deze aangestuurd?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Dag Kockie,

De circulatiepomp bevindt zich in de kelder naast de boiler. Ik heb reeds alle mogelijke snelheden geprobeerd. De traagste snelheid lijkt de minst slechte oplossing. Het pompje slaat aan als de temperatuur, gemeten door de sensor bij de kachel, 8°C hoger is dan de temperatuur die de sensor bij de boiler meet. Vanaf de temperatuur slecht 4°C hoger is, slaat het pompje terug af.

Mvg.
Maccy
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

schakeling stuk dan? Lijkt me dat het ding continu draait. Thermosyfonwerking zou ook kunnen, maar is door de op en neer gaande leiding minder waarschijnlijk, maar zeker niet uit te sluiten!!

Ik heb het ook wel eens bij een leiding van 40 meter lang die vanaf de buffer eerst 3 meter daalt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Dag Kockie,

Het pompje lijkt me goed te werken. Ik heb de laatste maand erg vaak in de kelder gestaan om alles te bekijken en zie dat het tijdig aan- en uitgeschakeld wordt.

Zou het niet kunnen zijn dat de Alpex leidingen te dik zijn in verhouding tot de koperen spiralen?

Mvg.
Maccy
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Zit er geen keerklep in? Die zorgt dat de waterstroom stil blijft staan als de pomp uit staat.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Dag Jantje,

Hierbij een foto van de installatie in de kelder. Ik zie niet onmiddellijk een keerklep.
Bijlagen
_DSC4654.jpg
_DSC4653.jpg
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door alefarendsen »

Maccy schreef:Dag Jantje,

Hierbij een foto van de installatie in de kelder. Ik zie niet onmiddellijk een keerklep.
'Keerklep' zit (bij mij in ieder geval) achter de isolatie van het pompje. Als je de isolatie eraf haalt zou je hem moeten kunnen zien (en ook apart moeten kunnen loshalen).

gr.,
Alef
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ik had geen idee wat er achter de isolatie zat. Ik heb deze wat overgeplooid (en het thermometertje ondertussen gesloopt ; )
Bijlagen
_DSC4658.jpg
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij zit er achter die isolatiedeksel geen bypass, of dat in uw systeem nodig is weet ik niet.

Voor zover ik kan zien zit er ook geen keerklep in uw systeem. Dat is een hartstikke simpel ding van hooguit een tientje, kan er zo tussen gebouwd worden. Het ding zorgt er voor dat er geen stroming is als de pomp uit staat. Ik vermoed dat er nu wel stroming is, warm water trekt naar de koude plaatsen en zorgt zo voor natuurkundig verlies. Dat fenomeen wordt hierboven al thermosyfon genoemd.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Bedankt Jantje,

Een tientje zegt u? Dit is niets in vergelijking met wat het ons kost om het warme water te koelen… :fff

Zou het ontbreken van de keerklep de (enige) oorzaak zijn volgens u? Na het stoken is het water in enkele uren afgekoeld tot lichaamstemperatuur.

Ik vraag me af of er een dergelijke klep zit in het gedeelde heatpipes naar boiler (zie ingesloten foto's). Ik zie dat de temperatuur die wordt gemeten aan de heatpipes, momenteel nog 16,5°C bedraagt. Het is zo'n 6°C buiten en het is reeds geruime tijd donker.
Zoals u wel zult gemerkt hebben, heb ik totaal geen technische kennis.

Bedankt voor jullie hulp (én geduld)
Bijlagen
_DSC4659.jpg
_DSC4660.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Zijn deze foto's vandaag gemaakt? Zo ja: ga de leidingen isoleren. Alle kale buizen/aansluitingen verliezen veel warmte. Da's behoorlijk zonde.

Ga om 21.00 oid eens voelen aan de leidingen, evt morgenvroeg direct na het wakker worden nog eens. Dan zou alles koud moeten zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ik kijk om deze zo spoedig mogelijk te isoleren. Kan dit het best met gewone leidingisolatie?
Nu snap ik dat de kelder zo warm en vochtig is de laatste jaren…

Ik zal later vanavond de temperatuur van de leidingen meten. Bedoelt u de plaatsen waar de leidingen verbonden zijn met de boiler? Of bedoelt u de waarden die de display toont van de temperatuur gemeten bij de heatpipes?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Gewoon overal aan voelen.

Warme kelder zou kunnen, maar vochtig hoort er niet bij....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Dag Kockie,

Zou 15mm PE-isolatie met Lambdawaarde: 0.04 W/(m.K) geschikt zijn om deze leidingen te isoleren?
Hoe kan ik het best de koppelstukken isoleren volgens u?
Plaats reactie