Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Al lezende denk ik ook dat de beide wensen simpelweg niet in elkaars 'natuurkundig' verlengde liggen bij gebruik van de massakachel.

Een heel andere gedachte:
Voor het opwarmen van een boiler heb je ook maar eens per dag een klein stookje nodig. Stel, je breid die massakachel uit met een 2e stookplaats. Een stookplaats waar je een wisselaar kunt bouwen dat de hitte uit de rookgas overneemt en de boiler verwarmt. Niet direct een stookplaats die de massa van de kachel gaat opwarmen. De massa stookplaats stook je pas nadien, een uurtje later dus.
Je ziet wel vaker van die kachels met ook een oven functie. Eigenlijk niet heel veel anders.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

Kiekeboe schreef; ik bedoel een rocket met direct daarna een wisselaar die te krap is om de rookgassen af tekoelen tot minimum.
maar bijvoorbeeld tot 300 graden.
daarna maak je een bell met massa.
het duurt natuurlijk langer om de massa op temperatuur te krijgen dan zonder de wisselaar, maar uiteindelijk lukt dat wel.
gedurende die langere tijd kun je een vat met cv water opwarmen.

als je uitgaat van bijvoorbeeld 20kW uit de rocket.
en een wisselaar van de helft, dan kun je 4,5 uur stoken om een vat van 1000 liter 40 graden op te warmen.
in die 4,5 uur moet je dan ook de massa ongeveer op temperatuur hebben.
andere verhoudingen kunnen natuurlijk ook.
Oke, ik noem dat dan een cv-houtkachel en dan zit er een massa wisselaar aan vast. Niet makkelijk te bouwen, je bouwt beide en het wordt een compromis tussen 2 concepten. Een cv-houtkachel heeft al snel vergelijkbare eigenschappen (60% naar het water en 40 % naar de ruimte). Andere verhoudingen kunnen ook.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

kiekeboe schreef:ik bedoel een rocket met direct daarna een wisselaar die te krap is om de rookgassen af tekoelen tot minimum.
maar bijvoorbeeld tot 300 graden.
Ik denk dat dat nog niet zomaar ongestraft lukt.
- Zet je de wisselaar verder van de hitte af?
- Of doe je een kleinere wisselaar toepassen? Maar dan lijkt mij dat de geringere inhoud van de wisselaar eerder aan de kook gaat.
- Of laat je hem sneller doorstromen?

Ik denk dat de bandbreedte, de speelruimte die je hebt niet zo groot is. Het vuurtje blijft het vuurtje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

ik bedoel een rocket met direct daarna een wisselaar die te krap is om de rookgassen af tekoelen tot minimum.
maar bijvoorbeeld tot 300 graden.
daarna maak je een bell met massa.
Je bedoelt een stenen condensator maken :roll:
Zal een vieze boel worden en als je voor zoiets gaat kiezen draai die twee dan om of liever: laat het helemaal na!
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kiekeboe »

@ritsaert: nee dat is compleet onvergelijkbaar. hout cv ketels hebben per definitie een slechte verbranding. plus dat de warmteafgifte stopt zodra het vuur uit is. de ruimtetemperatuur van de stookruimte gaat dus veel meer varieren.

@jantje: de inhoud hoeft niet kleiner, alleen het v.o. moet minder.

@holtere: nee zeker niet condenseren nee, daar ben ik bij een wisselaar al geen voorstander van. maar zeker niet in een bell.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

@holtere: nee zeker niet condenseren nee, daar ben ik bij een wisselaar al geen voorstander van. maar zeker niet in een bell.
Dan snap ik het niet helemaal, zie je voorgaande post: Jij wilt rookgassen van 300 graden nakoelen in een massa-omgeving?
ik bedoel een rocket met direct daarna een wisselaar die te krap is om de rookgassen af tekoelen tot minimum.
maar bijvoorbeeld tot 300 graden.
daarna maak je een bell met massa.
het duurt natuurlijk langer om de massa op temperatuur te krijgen dan zonder de wisselaar, maar uiteindelijk lukt dat wel.
gedurende die langere tijd kun je een vat met cv water opwarmen.
nee zeker niet condenseren nee, daar ben ik bij een wisselaar al geen voorstander van
En waarom zou dat in een geschikte installatie niet kunnen?
Zouden we bijv. weer terug moeten naar b.v. een VR-ketel i.p.v. een HR?
Er zijn overigens ook goede condenserende houtkachels hoor :mrgreen:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

kiekeboe schreef: nee dat is compleet onvergelijkbaar. hout cv ketels hebben per definitie een slechte verbranding
En dan is de kachel van Holtere geen cv hout kachel? Hij heeft immers een uitstekende verbranding.

Een kachel met een grote wisselaar en daarna massa. En dan niet condenseren? Stook je dan op de temperatuur van je buffervat/cv of stook je op je massa? Wordt een ingewikkeld ding (warmtewisselaar en een bell?) met waarschijnlijk veel techniek (cv), bypass en kleppen. Om een goed rendement te halen blijft een schoorsteentemperatuur van ongeveer 100 graden vereist (wordt lastig). Ook wil je daarbij voldoende trek houden, zal er dan niet al snel een rookgasventilator nodig zijn?

Ik zou iets geen massakachel meer willen noemen als het afnemend vermogen van het cv/sww register of wisselaar groter is dan bijvoorbeeld de helft van het vermogen van de vuurkamer. Pigion heeft iets dergelijks gebouwd. Pigion gaat op grond van zijn ervaringen de registers uit de kachel verwijderen.
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kiekeboe »

als jullie me niet willen begrijpen hoeft dat niet hoor.

daarbij komt dat dit alles niets met het topic meer te maken heeft.

dus wat mij betreft over tot de orde van de dag :D
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Vrijdag heb ik de leidingen tussen de kachel en de boiler losgekoppeld.
Ik heb de indruk dat het probleem van het warme water hierdoor slechts gedeeltelijk opgelost is. Tegen de avond is het water nog steeds erg afgekoeld.
Omdat ik de controller van het solar circuit heb uitgeschakeld, veronderstel ik dat ook dit het probleem niet kan zijn? Ik weet dat dit deels te maken heeft met het gebrek aan isolatie, maar ik vrees dat er meer verkeerd is.

Ik vraag me af of de verbindingen tussen de leidingen tussen het koude en warme tapwater hier niets mee te maken hebben? Kan ik dit ook niet beter aanpassen zoals afgebeeld in de ingesloten illustratie? Ik snap niet wat de bedoeling zou kunnen geweest zijn van de huidige 'constructie':
rarara.jpg
rarara.jpg (69.61 KiB) 4351 keer bekeken
A. leiding loopt achter de boiler naar de collector met het koude water
B. leiding loopt achter de boiler naar de collector met het warme water
C. leiding naar de onderzijde van de boiler

Volgens mij is ook nergens een kraan noch een keerklep voorzien. Ik denk dat ik daarom beter eerst kijk om op alle in- en uitgangen bij de boiler de nodige kranen en/of terugslagkleppen voorzie, en ik pas daarna begin met het isoleren van de boiler en leidingen.
Op de illustratie voorzag ik iedere in- en uitgang op de boiler van een cijfer. Kan iemand me zeggen waar ik het best een kraan en/of keerklep voorzie.

Moest mijn schema niet correct zijn, dan hoop ik dat jullie me hierover willen inlichten.

Wat de warmwaterproductie betreft van de kachel naar de boiler denk ik dat ik dit voorlopig zal 'vergeten'. Ik zou liever willen dat, in eerste instantie, de boiler naar behoren werkt en dat de heatpipes weer aangesloten kunnen worden.
Moest ik bemerken dat de boiler meer warmte afgeeft dan nodig, dan zie ik wel.

Mijn schoonbroer stelde de vraag of ik niet beter een bypass kon voorzien tussen de heatpipes en de boiler (zie illustratie). Als de temperatuur té laag zou zijn, dan zou de glycol teruggestuurd worden naar de heatpipes, in plaats van naar de boiler. Wat denken jullie van dit idee?

Ik weet dat dit een érg lang topic aan het worden is,… mijn excuses hiervoor.
Bijlagen
nieuw_schema_boiler_2016-12-07.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Ik vraag me af of de verbindingen tussen de leidingen tussen het koude en warme tapwater hier niets mee te maken hebben? Kan ik dit ook niet beter aanpassen zoals afgebeeld in de ingesloten illustratie? Ik snap niet wat de bedoeling zou kunnen geweest zijn van de huidige 'constructie':
Je spreekt eerst over tapwater en later heb je het over water dat van en naar de collector gaat?

Uitgaande van een vergissing heb ik het over collectorwater, glycolhoudende leidingen dus:
Lijkt mij een vreemde constructie inderdaad. Ik kan die niet plaatsen en ik zou zeggen: eruit!
Gewoon warm van de collector naar de bovenste ingang van de spiraal en koud van de collector van onderkant spiraal weer terug!
Wel een noodkoeling ertussen bouwen maar dat kan later (voor de zomer!). Buiten een aluminiumradiator plaatsen met een driewegklep gestuurd door je regeling. Dat schema kan ik wel posten.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, een bypass in een collectorcircuit... Hmm. Op z'n minst is dat apart. Of er tussenuit, Of een afsluiter er tussen.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Je spreekt eerst over tapwater en later heb je het over water dat van en naar de collector gaat?
Sorry, met 'collector' bedoel ik 'tapwater verdeler'.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Sorry, met 'collector' bedoel ik 'tapwater verdeler'.
Dat is nog minder duidelijk voor mij!
Wat is een tapwaterverdeler?
Is het nu tapwater of of de aansluiting van je zonnecollector?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:
Sorry, met 'collector' bedoel ik 'tapwater verdeler'.
Dat is nog minder duidelijk voor mij!
Wat is een tapwaterverdeler?
Is het nu tapwater of of de aansluiting van je zonnecollector?
Het gaat dus om tapwater. De leidingen (rode en blauwe lijnen op mijn tekening) vertrekken van de boiler naar deze verdelers, die daarna het water verdelen naar alle kranen in ons huis.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

OK, tapwater hebben we nu duidelijk!
De aansluitingen zitten vreemd maar kun je eens op de instelbare mengkraan in het midden kijken welke letters bij welke aansluiting staan.
Waarschijnlijk H,C (of K) en M.
Kun je dat aangeven op de foto met "A, B en C"?

Oja, misschien staan er ook pijltjes op :)
Plaats reactie