Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

In de zonneboiler pomp zit al een keerklep/z waartekrachtrem. Dat is achter de bovenste blauwe ronde thermometer, welke bij draaien vd thermometer ook gelijk een kraan is.
In de warmekant, aanvoer zonnewarmte, aan de buffer zou ik ook een glycol bestendige keerklep doen.

Aan de buffer zou ik op de in en uitgang van je massakachelwater een keerklep zetten.

Verder als een idioot isoleren. Zeker de ribbelbuis van buffer naar onderkant van de solarpomp!

Verder de leiding van je drukvat ( is ie wel groot genoeg?) Eerst recht omlaag naar de vloer en dan pas omhoog naar de aansluiting van je buffer.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Dag Ruben,

Ik veronderstel dat dit ik deze keerkleppen niet zelf zal kunnen plaatsen, de leiding die van de heatpipes komt bevat glycol en die kan ik moeilijk zelf bijvullen veronderstel ik en als ik kleppen wil voorzien op het gesloten circuit die van de kachel komt, dan vrees ik (mezelf kennende), dat mijn kelder onder water komt te staan. Of valt dit nog mee volgens u?
Ik zal morgen naar de doe-het-zelf in de buurt isolatieleidingen halen en begin hier mee. Is 15 mm PE voldoende?

Mvg.
Maccy
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:Gewoon overal aan voelen.
De leidingen en koppelingen aan de bovenzijde van de boiler voelen warm aan, die aan de onderzijde eerder koud.

De sensor toont nog steeds 12°C bij de heatpipes.
kockie schreef:Warme kelder zou kunnen, maar vochtig hoort er niet bij....
De kelder was inderdaad reeds vochtig voor de installatie. Nu zie ik wel meer condens.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:Verder de leiding van je drukvat ( is ie wel groot genoeg?)
Dag Ruben,

Ik was vergeten hierop te antwoorden. De installateur heeft dit vat reeds in de zomer van 2015 vervangen door dit grotere exemplaar. Toen kreeg ik ook gedurende de zomer geen warm water. Hierbij een foto van het vorige vat.
Bijlagen
_DSC9435.jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Maccy schreef: De sensor toont nog steeds 12°C bij de heatpipes.
Ik denk dat u de oorzaak zelf heeft gevonden :shock:

@Ruuben:
Dat van die keerklep-kraan moet je me eens uitleggen. De dubbele functie ken ik niet. Je hebt OF een keerklep, OF een kraan. Een kraan is voor we/geen doorstroming. Een keerklep is voor 1 richting stroming, en wordt tevens gebruikt om wat weerstand tegen natuurlijke stroming op te werpen.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

JantjeV8 schreef:
Maccy schreef: De sensor toont nog steeds 12°C bij de heatpipes.
Ik denk dat u de oorzaak zelf heeft gevonden :shock: .
Sorry, ik kan niet volgen. Denkt u dat het warme water (o.a.) afgekoeld wordt door de heatpipes?
Momenteel (23u38 geeft de sensor 9°C weer)

Het kan natuurlijk wel een onderdeel van het probleem zijn, maar de dagen dat ik niet stook koelt het water niet erg snel af. Als ik stook is het water in enkele uren afgekoeld tot lichaamstemperatuur.

Maccy

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies en hulp. Hopelijk hebben we binnenkort weer warm water en een betere nachtrust!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:
Maccy schreef: De sensor toont nog steeds 12°C bij de heatpipes.
Ik denk dat u de oorzaak zelf heeft gevonden :shock:

@Ruuben:
Dat van die keerklep-kraan moet je me eens uitleggen. De dubbele functie ken ik niet. Je hebt OF een keerklep, OF een kraan. Een kraan is voor we/geen doorstroming. Een keerklep is voor 1 richting stroming, en wordt tevens gebruikt om wat weerstand tegen natuurlijke stroming op te werpen.
Zijn 2 dingen in 1 stuk gemonteerd. Als je de blauwe ring 45 graden draait is keerklep functie weg, dus terugstromen mogelijk (om systeem te legen). Draai je nog 45 graden door is de leiding afgesloten; handig voor onderhoud.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Maccy schreef:
JantjeV8 schreef:
Maccy schreef: De sensor toont nog steeds 12°C bij de heatpipes.
Ik denk dat u de oorzaak zelf heeft gevonden :shock: .
Sorry, ik kan niet volgen. Denkt u dat het warme water (o.a.) afgekoeld wordt door de heatpipes?
Momenteel (23u38 geeft de sensor 9°C weer)

Het kan natuurlijk wel een onderdeel van het probleem zijn, maar de dagen dat ik niet stook koelt het water niet erg snel af. Als ik stook is het water in enkele uren afgekoeld tot lichaamstemperatuur.

Maccy

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies en hulp. Hopelijk hebben we binnenkort weer warm water en een betere nachtrust!
Klinkt toch alsof de sensoren verkeerd zitten en schakeldrempels onjuist zijn van je kachel. Wellicht te veel uitstraling van je massa op de sensoren ipv zuiver watertemperatuur meten.
Mijn zonnecollector is nu ook koud, dus ik begrijp niet wat het probleem daarmee is.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Maccy schreef:Dag Kockie,

De circulatiepomp bevindt zich in de kelder naast de boiler. Ik heb reeds alle mogelijke snelheden geprobeerd. De traagste snelheid lijkt de minst slechte oplossing. Het pompje slaat aan als de temperatuur, gemeten door de sensor bij de kachel, 8°C hoger is dan de temperatuur die de sensor bij de boiler meet. Vanaf de temperatuur slecht 4°C hoger is, slaat het pompje terug af.

Mvg.
Maccy
De sensor moet op de koperleiding bij het verlaten van je leem, op afstand van je kachel zeer goed geisoleerd zijn aangebracht. Watvoor controler beheert de boel?
Wat is de minimum inschakel temperatuur voor de pomp?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruben,

De sensor bij de kachel zit goed ingepakt met Superwool.
De controler is van het merk Wilo. De pomp wordt ingeschakeld als de temperatuur, gemeten bij de kachel, 8°C hoger is dan het water gemeten in de bolier.

Maccy
Bijlagen
_DSC0679.jpg
passevite
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2016, 13:17

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door passevite »

Een harpcollector met voldoende grote diameters in de kachel en een kleine boiler op thermosyfon erboven, zoals in 2014 hier voorgesteld, had veel ellende kunnen voorkomen. In ieder geval de hele technische kerstboom aan installaties.

Check eerst eenvoudig of je zonnecollector op het dak ook aangesproken wordt als je pomp aanslaat op commando van de massakachel. ('s avonds bijvoorbeeld als er geen zon is en de massakachel brand)
Maccy schreef:Het pompje slaat aan als de temperatuur, gemeten door de sensor bij de kachel, 8°C hoger is dan de temperatuur die de sensor bij de boiler meet.
Met een minimumtemperatuur toch of enkel een temperatuursverschil ?
En is er ooit aan gemeten hoeveel warmte er dan wel geoogst wordt uit die dunne koperspiraal ?
Want temperatuur is nog geen energie. Een hoge temperatuur van een klein beetje water (veel zit er niet in zo'n dunne koperbuis) kan hier ervoor zorgen dat een grote plons aan lauw-warm water over grote afstand in circulatie gebracht wordt. Dan zouden de leidingverliezen wel eens hoger kunnen uitvallen dan kachelcollectorwinsten en pomp je letterlijk energie weg. Maar dat moet eerst vastgesteld worden natuurlijk, niet zo maar van uitgaan.



Er zijn op z'n mist 2 officiële installateurs aan het werk geweest, waarom spreek je die niet aan op de mankementen ?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

passevite schreef:Er zijn op z'n mist 2 officiële installateurs aan het werk geweest, waarom spreek je die niet aan op de mankementen ?
Hierbij het antwoord die ik kreeg van mijn installateur:
Maar waarom ga je ervan uit dat WIJ met een ‘oplossing’ moeten komen ?
Zoals je al diverse keren hebt beschreven werkt het door ons geplaatste systeem. De pomp start en stopt bij de ingestelde verschiltemperatuur.
De pomp nog kleiner dimensioneren zal niet gaan omdat je bijna over de nok van je dak moet gaan en een kleinere pomp deze opvoerhoogte niet aan zal kunnen.
Er zijn nog mogelijke aanpassingen te bedenken, nl dat de aansluiting van de pompgroep onderaan in het vat wordt gedaan ipv bovenaan, maar dat is helemaal tegen alle regels in, zelfs de plannetjes die men geeft bij de vaten.

Sowieso gaan wij geen aanpassingen doen ‘in garantie’. Als je ermee akkoord gaat deze aanpassingen in regie te laten uitvoeren kan ik kijken in de planning wanneer dat zal lukken.
Maar het is niet gegarandeerd dat dit meteen de goede aanpassing zal zijn.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Hoe u de afspraken ooit bent overeen gekomen, kunnen wij niet zien.

Wat me wel opvalt is dat uw installateur 'onder garantie' iets voorstelt, en vervolgen u moet accorderen 'onder regie'. Is dat niet tegen gesteld?

Ik denk inderdaad dat u veel verliest via de collector, en waarschijnlijk ook via de leidingen a.g.v. te weinig isolatie.

Die combinatie kraan/klep waar Ruuben het over heeft, is misschien wel niet sterk genoeg in ruststand. Ik begrijp dat u een behoorlijk hoogteverschil in het systeem hebt, de waterkolom kan zomaar te zwaar zijn op die klep waardoor toch natuurlijke circulatie ontstaat.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Het lastige in dit verhaal is dat menigeen goede adviezen geeft maar er wellicht onvoldoende informatie is om goed te kunnen meedenken. Dat is niet vreemd aangezien je zelf ook niet lekker diep in installatiekennis van je installatie zit. Ik zou het liefst even langskomen om mee te denken en wellicht wat hoop geven. Wilo is een pomp; geen regel/meet unit.
Plaats reactie