Vermogensafgifte koperleiding pm (temperierung/plintverw)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Vermogensafgifte koperleiding pm (temperierung/plintverw)

Bericht door Bossie »

In verband met het renoveren van ons huis uit het eerste kwartaal van de 20e eeuw zijn we op een punt aangekomen waar alle convectoren/radioteren er op de begane grond uitgaan en ik overweeg een plintverwarming/temperierung met 22mm koperbuis aan te leggen.
Om te achterhalen of ik wel voldoende warmte/vermogensafgifte heb voor de woonkamer probeer ik te achterhalen hoeveel warmte/vermogen een 22mm koperbuis afgeeft.

Nu ben ik via het zoeken hier op het forum al vermogens van 35w/m tegengekomen maar online bij watertemperaturen van 70-80 graden ook al waardes van meer dan 100 w/m (meen om en nabij de 150 w/m)
1. Wat is een realistische waarde zodat ik kan achterhalen of ik wel voldoende vermogen installeer?
2. Omdat temperierung/plintverwarming niet of in ieder geval in mindere mate afhankelijk is van convectie vraag ik me af of de vermogensberekening per m2/m3 via van die online vermogens tabelletjes wel relevant zijn? Als ik de specs van de woonkamer invul kom ik op een benodigd vermogen van 4-6kw. Maar dat is natuurlijk met convectoren/radiatoren en niet met temperierung. Is dit dan toch een goede indicatie van het benodigd vermogen?

Ik zou in de woonkamer met een aanvoer-retour totaal zo'n 22-24m 22mm buis kwijt kunnen als plintverwarming, daarnaast nog de leidingen die het water naar de 1e verdieping transporteren daarmee komt er 8-10m bij. Aanvullend stoken we ook met hout.
Plaats reactie