waar blijft al dat water

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

waar blijft al dat water

Bericht door willem »

Ik probeer het vochtgehalte in huis een beetje op te krikken maar dat gaat maar
zeer moeizaam.
Twee hygrometers op verschillende plaatsen in de kamer vertellen mij dat het veels
te laag is, de massieve iepenhouten keuken verteld mij dit ook. De huiskamer bestaat
uit; Vellinghouten plafond met balken - hardhouten vloer - iepenhouten keuken -
houten meubilair - lemen wanden - houten lambrisering - speksteenkachel van
2200 kg.
Enkele deurtjes van de keuken gaan wat rond staan/lopen aan/en er komen naden in het zicht. De vellighouten lambrisering krijgt ook wat ruimte tussen de planken, afgelopen zomer had ik hier totaal geen last van.
De meest schuldige is natuurlijk de speksteenkachel die z'n lucht/zuurstof uit de kamer haalt met het in de lucht aanwezige vocht, er komt wel verse lucht binnen via slaapkamer met open raam en schuifdeur in de kamer die dan 2cm open staat.

Ik heb nu een aardig grootte koud water bevochtiger staan op vol vermogen met een waterreservoir van 10L, deze staat nu 7x24 uur te draaien en gooit er 7L p/d uit,
dus nu al zo'n 50L in één week.
Bij het begin stonden de hygrometers op +/- 42á43 %, nu na een week en 50L inbreng
op 51á53 %.
Ik wil zeker naar de 60á65 % toe maar hoe blank moet ik het hier zetten om dat te bereiken, ik bedoel waar blijft al dat water en hoeveel moet er nog bij om de keukenkast
deurtjes weer het normale model te geven en te laten draaien.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: waar blijft al dat water

Bericht door holtere »

50-55% is al mooi hoor, wen er maar aan want het is inherent aan het stoken in huis!
Tip: Hang de was op in de kamer :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waar blijft al dat water

Bericht door ritsaert snijder »

pas op met ventileren als het buiten kouder is!
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: waar blijft al dat water

Bericht door Lieve »

Wij hebben een beetje getuned op de rbb, we hebben een bijkomende luchtinlaat gemaakt voor de primaire lucht van de rocket, het werkt zeer leuk. De lucht in de kamer is aangenamer en we hebben minder tocht langs spleetjes die er in een oud huis toch zijn.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: waar blijft al dat water

Bericht door swake »

50% schijnt ideaal te zijn. Zelf voel ik het ook zo aan.

Uw hout (kasten, vloer...) welk wat 'droog' staat gaat niet op één dag 'herstellen'. Reken dat liever uit in weken, zelfs maanden. En het is best ook dat het langzaam gaat ivm langdurige schade vermijden.

Hier trouwens gelijkaardig verhaal.

Metertjes plaatsen om te weten waar je aan toe bent is leuk en dan:
- Bakjes met water op de verwarming, of een echte bevochtiger plaatsen.
- Lucht van de badkamer 'omgekeerd' verluchten en naar de living sturen.
- Geen afzuiging gebruiken in de keuken bij het koken van de pattatjes.
- Lucht trekken uit de vochtige kelder ipv van buiten (deur open zetten is al vaak genoeg)
- De was in de living drogen (of de uitgang van de droogtrommel naar binnen richten)
- Meer planten zetten (en ze natuurlijk voldoende water geven ook)

En al die dingen moet je doen op voorhand natuurlijk, niet wachten dat het op 40%RV staat om er mee te beginnen

Extremere dingen in het genre van tegen de muren plassen en zo zijn echt niet nodig :twisted: :-D

Let wel dat hoe meer vocht hoe meer stookkosten ook.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waar blijft al dat water

Bericht door Paul Joosten »

Het vocht verdwijnt door je schoorsteen. De kachel onttrekt lucht uit je kamer en dat wordt (uiteindelijk) aangevuld door buitenlucht. Koudere lucht kan minder vocht vasthouden dan warme. Hoewel de relatieve vochtigheid misschien zelfs groter is, is de absolute vochtigheid onvermijdelijk veel kleiner dan die van de lucht binnen. Zodra die buitenlucht opwarmt neemt dus automatisch de relatieve luchtvochtigheid af! Je moet zelf vocht toevoegen om de relatieve luchtvochtigheid binnen op peil te houden. Omdat je veel meer lucht naar buiten blaast door je schoorsteen dan bij een gewone CV (die vaak ook niet in de huiskamer staat) heb je hier met hout stoken veel meer last van.

Het lukt mij prima om de luchtvochtigheid rond de 55% te houden door een grote ouderwetse theeketel op het fornuis te laten pruttelen. Er gaat heel wat water in maar hoeveel er precies verdampt houd ik niet zo bij. Als er nog maar een beetje inzit spoel ik dat weg en ververs de inhoud om te voorkomen dat het kalkgehalte blijft oplopen. Daarmee help ik ketelsteenvorming tegen te gaan. Het valt me op dat de emaillen binnenkant daar sowieso minder gevoelig voor is dan gietijzer of RVS, geen idee waarom.

Bij een relatieve vochtigheid van meer dan 60% krijg ik op heel koude dagen last van condensvorming aan de binnenkant van de (HR++) dubbele ramen. Niet goed voor het verfwerk en m.i. ook onnodig, 55% bevalt ons hier uitstekend maar dat is misschien persoonlijk. Loopt de vochtigheid naar de 60% toe zet ik de ketel op een wat minder heet deel van het fornuis waardoor er minder verdampt. Wanneer het soms toch nog onder de 50% zakt plaats ik een tweede ketel op de kachel. Op deze manier vocht verdampen kost noch moeite noch stroom of een investering in dure apparatuur.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waar blijft al dat water

Bericht door JantjeV8 »

U heeft ook wel heel veel spons achtige materialen in uw woning. Misschien wel te veel.

Al zie ik bij ons in de winter de parketvloer ook wat kieren, zeker februari maart als het stoken al weer wat langer duurt.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: waar blijft al dat water

Bericht door willem »

Mannen, bedankt voor de reacties.
holtere schreef:50-55% is al mooi hoor, wen er maar aan want het is inherent aan het stoken in huis!
Tip: Hang de was op in de kamer :)
Douchen met deur open - was drogen in de kamer zijn verhoogde momenten,
heb het al div. keren gedaan zonder blijvend resultaat.
ritsaert snijder schreef:pas op met ventileren als het buiten kouder is!
Is bekend, anders kan ik weer opnieuw beginnen. haha
Paul Joosten schreef: Bij een relatieve vochtigheid van meer dan 60% krijg ik op heel koude dagen last van condensvorming aan de binnenkant van de (HR++) dubbele ramen. Niet goed voor het verfwerk en m.i. ook onnodig, 55% bevalt ons hier uitstekend maar dat is misschien persoonlijk. .
Ik heb ooit eens op een wetenschapsforum gelezen dat er minimaal verschil in stookkosten zit tussen droge lucht en vochtige lucht opwarmen, vochtige lucht was een
fractie tot verwaarloosbaar duurder.
wat vochtige lucht wel doet is, de opgewarmde lucht beter begeleiden, dus een beter dragend vermogen.
JantjeV8 schreef:U heeft ook wel heel veel spons achtige materialen in uw woning. Misschien wel te veel.

Klopt Jan, maar het zijn wel natuurlijke producten (waar dit forum op draait) en iets over je zelf zegt.
(wil je me geen U meer noemen, voel me dan ouder dan dat ik al ben haha)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: waar blijft al dat water

Bericht door swake »

Dat vocht in de lucht gaat ook 'neerslaan' op zowat alles waar het tegen komt en waar minder vocht in zit.
Zo ook een muur, kast, vloer, etc.

In een liter 'binnenlucht' kan relatief gezien geen groot volume aan water opgelost raken. Het kost dus inderdaad niet veel extra energie om het mee te verwarmen.
In eenzelfde volume aan 'baksteen' zal daarentegen wel veel vocht/water in kunnen. En dat verschil is echt wel groot. En kost dus ook zoveel meer energie om op te warmen.

Maar het is niet alles... Als het een baksteen is van een buitenmuur (of van een muur aangrenzend aan een niet verwarmd vertrek zoals de kelder of de gang) gaat het verhaal nog wat verder. Aangezien water een goede warmtegeleider is zal dit de isolatiecapaciteit (zeg maar de Lambda) van die baksteen ook zeer sterk verminderen. De energie vliegt dus letterlijk sneller door de muur dan wanneer die baksteen 'droog' is. Nu kost het pas veel centen voor niks.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: waar blijft al dat water, het lijkt onder controle

Bericht door willem »

Even het resultaat melden.
Na een paar weken op de hoogste stand (3) kwam er op een gegeven moment condens op enkele ramen wat hier al opgenoemd werd. Terug gezet naar stand 2 voor een paar weken en ook condens maar wel wat minder, de meters schommelde toen tussen de 47 51 %.
Toen terug naar de laagste stand (1) nu zo'n 2 weken, en geen condens meer, 6 liter
water p/24uur en 51 tot 54 % op de meters. Lijkt mij dat de omgeving zich aardig heeft vol gezogen en vocht inbreng versus vocht afvoer stabiel is. Ik vindt het mooi zo, allen bedankt voor de input.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: waar blijft al dat water

Bericht door mro »

Ik heb mij vandaag nog eens laten gaan aan een speelgoedje:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/3964 ... ggest=true

Het zal wel niet supernauwkeurig zijn maar ik wil vooral eens de trend van temp en vocht in huis opvolgen, die logfunctie werkt best vlot, compleet met grafiekjes en zo.

Bedoeling is om het verwarmen nog wat optimaliseren en proberen om manueel wat meer gecontroleerd te ventileren.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: waar blijft al dat water

Bericht door willem »

mro schreef:Ik heb mij vandaag nog eens laten gaan aan een speelgoedje:
Goeie zaak, een beetje klimaatbeheersing in huis is nooit verkeerd.
Hoorde vorige week van m'n buurvrouw dat in de kamer van haar 93-jarige moeder
in een verzorgingstehuis een vochtpercentage van 20% was, van lichte uitdroging tot
mummificeren heet dat.
Plaats reactie