Dubbelwandige bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbelwandige bell

Bericht door SanderL »

ritsaert snijder schreef:Ik reken vaak met een warmte afgifte van 500W/m2/uur bij een oppervlaktetemperatuur van 55 graden Celsius (als grove berekening van het vermogen van een massakachel). Jij hebt het dan alleen over stralingswarmte, maar kan je dat grote verschil verklaren?
Het grote verschil moet hem dan wel in het feit zitten dat er toch meer convectiewarmte is dan stralingswarmte bij een bell. Ik zou het anders niet weten. Dat de warmte van een bell zo prettig is komt denk ik doordat een laag vermogen aan stralingswarmte al voldoende is voor een lekkere warmte. Het zet me wel aan het denken, ik overweeg om eens meer te verdiepen in een elektrisch stralingspaneel voor in de studeerkamer. (Om geen koude handen te krijgen bij computergebruik voor vrouwlief) Als je toch zo weinig vermogen nodig hebt, dan vind ik het wel verantwoord om af en toe zo te verwarmen. De centrale verwarming kan dan ook lager daar, zodat het netto wel eens uit zou kunnen.

(Je bedoelde natuurlijk 500Wh/m2/h oftewel 500W/m2)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dubbelwandige bell

Bericht door ritsaert snijder »

Sander,
Bij dit soort lage temperaturen is het aandeel in convectie vrij klein. Dat gaat het verschil niet verklaren.

(Excuus want het was eigenlijk een citaat van de site van Bergkachel, zie http://www.bergkachel.nl/houtkachel_duurzaam.html maar ik snap heel goed wat ze bedoelen!)
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbelwandige bell

Bericht door SanderL »

Hoe bereken je dan de convectiewarmte van een bell? Ik ga er maar eens een nachtje over slapen..
Plaats reactie