Centrale verwarming op hout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Albert van WdJ »

Brutus Groenus schreef:Toch lijkt het me ook wel wat zo'n stuhout cv.
Dan moet je wel een beetje buiten de bewoonde wereld zitten. Want zo'n 30 kW ketel stoken geeft ook voor minstens 40 kW vermogen aan rook. En daar is de buurt niet altijd blij mee vanwege de geurhinder.

En zoals JantjeV8 al zegt, een eenvoudige vergasser is dan ook een optie.
Maar welk merk er nu zo eenvoudig technisch is opgebouwd kan ik niet zeggen.
Change, before you have to.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Johndc »

T'ja robby, je wordt aangevallen langs alle kanten lees ik hier. Ieder doet wat hij wil, uiteraard.
Om eerlijk te zijn, zijn er toch betere branders (zelf) te maken dan jou kachel hoor! Met een schonere verbranding én een veel hoger rendement. Maar ik begrijp best dat je trots bent op je resultaat.
Eén ding stoort me echter, en dat is je afgastemp.
De gemiddelde rookgastemperatuur bedraagt 170°C (heb het gemeten) en dat komt overeen met de fabriekswaarden.
Die is in mijn ogen nog véél te hoog. Rond de 70°C zou vele malen beter zijn. Dan heb je een degelijk rendement. Maar je hebt een begin gemaakt, dat is belangrijk! De rest zal wel volgen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Wouter Gillis »

T'ja robby, je wordt aangevallen langs alle kanten lees ik hier
nou, aangevallen?
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Albert van WdJ schreef:Ik denk dat het bij deze ketel de vervuiling ook heel erg afhangt wat je erin verstookt.
In de Attack FD stookte ik 45% vuren, 45% wilg en rest wat conifeer. Vuren en conifeer is hout wat veel roetaanslag geeft. Eigenlijk is dat spul wat je er niet in moet stoken. Maar ik had op dat moment weinig anders.Wilg brandt veel schoner, want het bevat geen hars. Maar met wilg alleen blijf je slepen naar de ketel met nieuwe brandstof.

@Robby
Ik ben wel benieuwd welke houtsoorten er nu gestookt worden in deze Buderus.


En het zal nooit zo schoon verbranden als in een vergasser, maar het blijft toch een ketel ontworpen voor vaste brandstof. Want het lijkt erop dat de hoogte van de verbrandingskamer hoger is dan bij een Attack. En dat maakt wel verschil.

In mijn Verner raken de vlammen ook een gedeelte van de bovenste warmtewisselaar (WW). Ook daar wel roetaanslag, dat verwijder ik maar 1x per maand. Ongeveer 2mm dik is het dan. (Ik stook elke dag zo'n 4 uur.) Maar bij Verner hebben ze de WW aan de zij- en achterkant extra afgedekt met 4 mm stalen u-profielen. De holle ruimte van het U-profiel staat richting WW, waardoor je daar een luchtruimte hebt. Dat zorgt ervoor dat het in de vuurhaard lekker heet wordt en het vuur niet gekoeld wordt door de WW aan zij- en achterkant.
Ik denk dat als je dit idee ook toepast op een Attack FD of deze Buderus, en je maakt een soort economizer (extra WW) in de uitlaat richting schoorsteen dat het rendement omhoog gaat.

Ik stook gemengd; eik, beuk, es, vogelkers, den, conifeer, wilg en berk, ik heb vanalles zitten. Zolang het hout maar droog is, dan ontstaan er geen problemen, dan kunnen ook de harsen van vurenhout goed verbranden, het zal iets meer roet geven, maar geen creosoot.
Ik weet wat je bedoeld met dat soort van platen tegen de ketelwand, ik heb ze ooit ergens op een technische tekening van Buderus gezien, voor de 02.30 en de 02.40 ketel. Deze platen kan je aan de haken, die aangegoten zijn aan de ketelleden, bevestigen.
Ik ken iemand die de ketelbodem heeft toe gelegd met vuurvaste stenen, dat gaat ook allemaal goed.
:wink:
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Johndc schreef:T'ja robby, je wordt aangevallen langs alle kanten lees ik hier. Ieder doet wat hij wil, uiteraard.
Om eerlijk te zijn, zijn er toch betere branders (zelf) te maken dan jou kachel hoor! Met een schonere verbranding én een veel hoger rendement. Maar ik begrijp best dat je trots bent op je resultaat.
Eén ding stoort me echter, en dat is je afgastemp.
De gemiddelde rookgastemperatuur bedraagt 170°C (heb het gemeten) en dat komt overeen met de fabriekswaarden.
Die is in mijn ogen nog véél te hoog. Rond de 70°C zou vele malen beter zijn. Dan heb je een degelijk rendement. Maar je hebt een begin gemaakt, dat is belangrijk! De rest zal wel volgen.
Met 70°C krijg ik condens is de schoorsteen, dat brengt mij alleen maar verder van huis...
De schoorsteentemperatuur met gemiddelde van 170°C is ideaal, het zorgt voor een goede trek, mijn Saey Neema pelletkachel met rendement van 92% doet maar een beetje beter...
:wink:
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

dormos schreef:Klopt helemaal, en daarom slaat er ook zoveel roet neer op de warmtewisselaar.
Ik heb zelf een vergasser, en omdat deze een veel hetere verbranding heeft en de warmte pas na volledige verbranding aan de rookgassen onttrokken wordt heb ik amper last van roetvorming. Het is eerder een dun laagje as dat neerslaat, maar daarvoor heeft 'ie dan ook turbulatoren die op en neer door de buis bewogen kunnen worden en zo de wisselaar schoon houdt.

Bij een kachel die zonder vergassing werkt is de verbrandingstemperatuur lager, is de verbranding onvollediger en dus slaat er meer roet neer. Ook is de rook die uit de schoorsteen komt daardoor veel vervuilender.

Groet,

Hans

Hoe zit het met de verbrandingsresten (de assen) bij een vergasser? Naar mijn mening stoot een vergasser veel meer kleine stofdeeltjes uit dan een atmosferische ketel.
Na 3 stooksessies moet ik toch de asbak ledigen.
In Duitsland is men verplicht een filter op de schoorsteen te monteren, hoe zit dat in Nederland?
Plaats reactie