Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door alefarendsen »

Hallo allemaal,

m'n warmtepomp wordt as we speak geïnstalleerd. Met buffer van 500 voor verwarming en 500 boiler voor tapwater (welke ook wordt aangesloten op de al aanwezige zonneboiler).

Ik kom nu tot de ontdekking dat de warmwaterleidingen naar de keuken 22mm (binnenmaat 18mm??) zijn. Beetje overkill, maar ja, het is nu eenmaal zo. Dat zullen ze niet de hele weg zijn, maar toch al gauw een metertje of 10 denk ik (tot de vertakkingen). Ik reken even snel uit dat me dat ongeveer 3 liter warm water per keer kost (10 meter * 9mm straal). De douche wordt 1 tot max 2 keer per dag gebruikt, de afwas gebeurt drie keer per dag. Gaat al snel over 15 liter per dag / 5.500 liter per jaar.

Het gebruik in de keuken zou ik kunnen elimineren. We hebben dichterbij de boiler nog een warmwaterkraan; even op en neer lopen met een teiltje is een kleine moeite. De douche wordt lastiger denk ik.

Elimineren van 3.000 liter ongebruikt warmwater per jaar (loop maar naar de bijkeuken, daar is de kraan dichtbij de boiler), gerekend met een COP voor warmwater (63 graden) van 2.5 (dit weet ik niet eigenlijk, ik ga er even vanuit dat die veel lager ligt door zo'n hoge temp), dan kom ik bij aanvoertemperatuur van het water van 12 graden uit op maar €14,= verlies per jaar. En dan heb ik nog geen rekening gehouden met m'n zonneboiler die het verlies nog omlaag gaan brengen.

Het is dus niet echt de moeite en ik weet niet of ik de missus voor 14 euro kan overtuigen om elke dag met het teiltje op en neer te lopen. Het zou ons overigens wel veel bewuster maken van ons warmwater gebruik.

Hebben jullie nog slimmere ingevingen die dit probleempje kunnen oplossen?

thanks!!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door Paul Joosten »

Het sommetje wordt heel anders wanneer je eens goed gaat bijhouden hoe vaak er tussendoor 'even' warm water getapt wordt. Om alvast een vet bord af te spoelen, de handen te wassen(!), te scheren, emmertje om mee schoon te maken...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door mro »

Afwassen lijkt mij toch niet zo'n groot probleem?

Wij vinden het allesinds niet echt aangenaam om af te wassen in water van +60gr. We zetten dus gewoon de warmwaterkraan open en als het bakje vol is hebben we goed warmwater om af te wassen, omdat er eerst een deeltje koud uitkomt.

Moet wel zeggen dat ik er bij de verbouwing speciaal op gelet heb: ketel staat quasi centraal in de woning en de langste warmwaterleiding is minder dan 5m lang,diameter 16mm. Douche is aan de andere kant van de muur waar de ketel staat, die leiding zal niet meer dan 3m zijn.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door alefarendsen »

Paul Joosten schreef:Het sommetje wordt heel anders wanneer je eens goed gaat bijhouden hoe vaak er tussendoor 'even' warm water getapt wordt. Om alvast een vet bord af te spoelen, de handen te wassen(!), te scheren, emmertje om mee schoon te maken...
Goed punt maar daar zijn we scherp op. Dus dat gebeurt weinig tot niet. De warmwaterkwaan in de keuken uitzetten zou ons, nogmaals, veel bewuster maken van het gebruik van warm water en daarmee lossen we meteen dit punt op, maar ik denk dat de discipline er op dat vlak al best goed in zit.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door Dutch John »

Zo verloopt -naar mijn ervaring- ongeveer de psyche van verspilling:

-Eerst ben je je totaal onbewust. Wat maakt het uit? We leven in een welvarende tijd.
-Dan begint het je te storen. Je gaat rekenen. Eerst financieel.
-Je kiest voor gedragsveranderingen en teert daar een tijdje op.
-Weer later ga je de hardware aanpassen. Hier ga je de mist in. Omdat je het probleem benadert door hedendaagse ogen en denkbeelden, ontstaan technisch complexe en kostbare systemen die ogenschijnlijk wat besparen, maar onder de streep alleen je gemoed strelen. Je bent trots op je prestatie.
-Je komt langzaam tot dieper inzicht; je gaat weer rekenen en redeneren. Nu niet in geld en belangrijk: je wordt objectief en durft jezelf te bekritiseren. De oplossing is ineens niet zo moeilijk meer, maar je keek er altijd overheen. In geval van leidingwater komt bijvoorbeeld hemelwater als bron in beeld.
-Nog een keer de hardware aanpassen, ditmaal een stuk eenvoudiger en logischer. Nu voelt het echt goed.
-Verspilling is nu geen punt meer, omdat de bron oneindig en gratis is, terwijl de hardware hufterproof is. De cirkel is rond.

Trek dit door op alle facetten van het dagelijkse leven en alles wordt makkelijker. Alleen jammer dat de moderne mens zichzelf daarvoor moet deprogrammeren, zeker de techneuten. Dat kost tijd, omdat het in de praktijk neerkomt om op je schreden terug te lopen. Sprongen voorwaarts zijn altijd makkelijker dan achteruit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door jwardenier »

Ik weet niet waar je warmtepomp komt te staan ,maar ik neem aan op de begane grond ,zou die dichter bij de keuken komen te staan zou je er misschien voor kunnen kiezen om de boiler te delen bv een kleine 200 l boiler vlakbij de keuken .
Ik zit een beetje met het zelfde probleem ,maar door leidingen in te korten ,dus rechtstreekse verbindingen te maken inplaats van aftakkingen denk ik een stukje te kunnen oplossen .
Nu staat de boiler in het achterhuis ,5 m van de keuken ,15 m vanaf de does .
Het kan worden ,3 m vanaf de does 9 m vanaf de keuken 9 m naar wasmachine en 12 m naar kaasmakerij .
Het zou allemaal nog korten kunnen indien de zonneboiler uitgevoerd kan worden met een geiser systeem .
Het euvel blijft echter bestaan dat je warm water verliest in leidingen , de oplossing zou zijn fluitketel onder de pomp en voor het eten op het fornuis .
Ik mag spelen ,maar krijg wel beperkingen opgelegd ,dus blijft het bij het verplaatsen van de warmte bron en boiler ,met voor does en spoel water ,gevuld met regenwater , naar de pomp lopen kan ik zelf doen ,en als ik daar over begin krijg ik een tik met de deegrol na .
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door Ingir »

Korte SWW-leidingen begint al bij het voorontwerp van de woning, ideaal is (woon)keuken met spoelbak tegen muur van bijkeuken en dan pal daarachter de warmtebron opstellen. En dan boven/naast de (bij)keuken de badkamer.

Verder kan het warmteverlies beperkt worden door een kleinere buisdiameter te kiezen, in plaats van de gebruikelijke 15mm (133mm²) voldoet 12mm (79mm²) ook prima en dat scheelt 0,054 liter per strekkende meter buis. Nog beter is ø10mm (50mm²) voor de douchekraan in combinatie met een spaardouchekop.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door jwardenier »

Ingir , je antwoordt begrijp ik ,heb je met 10 m m voldoende waterdruk ?
Je onderschrift begrijp ik totaal niet ,bedoel je nou dat jij iedere keer een leugen verteld .
Nee toch , Ik weet dat dit gebeurt door o a fabrikanten ,maar hier wil je jezelf toch niet mee identificeren?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door swake »

10mm buisje en dan nog een spaarkop. Voor een douche is het de bedoeling dat er meer dan één druppel tegelijk komt toch?

Alle begrip bij de spaarzaamheid, maar de pret mag je ook niet helemaal bederven.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door JantjeV8 »

Hoe kleiner de leiding, hoe hoger de druk. Probleem is echter dat het volume niet toeneemt, maar door de spaarkop het effect gecreëerd wordt dat er nog redelijk wat water uit komt. In elk geval, even goed afsoppen is er niet bij.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:Ik weet niet waar je warmtepomp komt te staan ,maar ik neem aan op de begane grond ,zou die dichter bij de keuken komen te staan zou je er misschien voor kunnen kiezen om de boiler te delen bv een kleine 200 l boiler vlakbij de keuken .
Indeling is eigenlijk niet te wijzigen. Is allemaal al zo optimaal als kan. De deel (ruimte voor de bijkeuken) is de enige plek waar ruimte is voor boilervaten en is ook waar de oorspronkelijke warmwaterleidingen zitten. Ik zou met alle liefde de leidingen allemaal vervangen, ware het niet dat de leidingen allemaal ingepakt zitten als een dikke laag isolatie (dat is dan wel weer fijn) en afgewerkt met gipsplaten.

Ach, ik denk dat ik tevreden ben voor nu; snap alleen niet waarom iemand 22mm warmwaterleidingen neemt :(. Heb trouwens de afstand nog eens gemeten en denk dat het wellicht maar 6 meter is, in plaats van 10. En naar de dichtbijzijnde WW-kraan maar 3, dus ik kan het redelijk vermijden allemaal.

gr.,
alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door alefarendsen »

Ingir schreef:Korte SWW-leidingen begint al bij het voorontwerp van de woning, ideaal is (woon)keuken met spoelbak tegen muur van bijkeuken en dan pal daarachter de warmtebron opstellen. En dan boven/naast de (bij)keuken de badkamer.
Tsja, dan moet ik even de teletijdmachine gebruik en terug naar 1850. Of naar de tijd van de laatste grote verbouwing, omstreek 1982... Geen optie dus.

Het zit allemaal redelijk dicht bij elkaar en voor een verbouwing uit die tijd vind ik dat er best goed nagedacht over veel dingen. Het enige wat jammer is, is dat de plek van de CV (en nu de warmtepomp) relatief ver weg is van keuken en badkamers.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:Zo verloopt -naar mijn ervaring- ongeveer de psyche van verspilling:

-Eerst ben je je totaal onbewust. Wat maakt het uit? We leven in een welvarende tijd.
-Dan begint het je te storen. Je gaat rekenen. Eerst financieel.
-Je kiest voor gedragsveranderingen en teert daar een tijdje op.
-Weer later ga je de hardware aanpassen. Hier ga je de mist in. Omdat je het probleem benadert door hedendaagse ogen en denkbeelden, ontstaan technisch complexe en kostbare systemen die ogenschijnlijk wat besparen, maar onder de streep alleen je gemoed strelen. Je bent trots op je prestatie.
-Je komt langzaam tot dieper inzicht; je gaat weer rekenen en redeneren. Nu niet in geld en belangrijk: je wordt objectief en durft jezelf te bekritiseren. De oplossing is ineens niet zo moeilijk meer, maar je keek er altijd overheen. In geval van leidingwater komt bijvoorbeeld hemelwater als bron in beeld.
-Nog een keer de hardware aanpassen, ditmaal een stuk eenvoudiger en logischer. Nu voelt het echt goed.
-Verspilling is nu geen punt meer, omdat de bron oneindig en gratis is, terwijl de hardware hufterproof is. De cirkel is rond.

Trek dit door op alle facetten van het dagelijkse leven en alles wordt makkelijker. Alleen jammer dat de moderne mens zichzelf daarvoor moet deprogrammeren, zeker de techneuten. Dat kost tijd, omdat het in de praktijk neerkomt om op je schreden terug te lopen. Sprongen voorwaarts zijn altijd makkelijker dan achteruit.

Groet,
DJ
Mooie beschrijving van het proces DJ, ik heb hem altijd redelijk scherp op het netvlies en heb inmiddels een soort kompas ontwikkeld voor te ingewikkelde oplossingen. Die warmtepomp hoort daar overigens ook bij (want m'n inputs en afhankelijkheden gaan niet drastisch omlaag, op sommige vlakken zelf omhoog), maar is helaas noodzakelijk kwaad.

Hemelwater staat op de rol. Eerst komend jaar het oude regenwaterreservoir in ere herstellen en gaan gebruiken voor de beregening van het huis, daarna kijken naar gebruik regenwater in het huis.

gr.,
alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door alefarendsen »

mro schreef:Afwassen lijkt mij toch niet zo'n groot probleem?

Wij vinden het allesinds niet echt aangenaam om af te wassen in water van +60gr. We zetten dus gewoon de warmwaterkraan open en als het bakje vol is hebben we goed warmwater om af te wassen, omdat er eerst een deeltje koud uitkomt.

Het gaat wat ons betreft niet om het beetje water wat er voordat er warm water verschijnt door het gootsteentje verdwijnt, hoewel dat ook verspilling is. Het gaat om het water wat warm in de leidingen blijft staan nadat de kraan uit is, afkoelt en waarmee dus verwarmingsenergie verspilt wordt.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Nutteloos warm water in leidingen voorkomen

Bericht door jwardenier »

Gisteren een spaar duce gekocht , 25 euro ,vandaag getest ,met twee doece beuren hadden we nog warm water over .
Volgens opgave zou hij 60 % besparen ,of dat zo is weet ik niet .
Voorheen was het warm water beperkt 80 l was zo op , nu lijkt het genoeg te zijn .
Het voelt als een warme regenbui , prima toch , Ingir bedankt voor het advies
Plaats reactie