Elektrische verwarming met zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

Ik heb zonnepanelen met piekvermogen 5,13 kWp.
Momenteel heb ik een enkelvoudige teller en een teller met uitsluitend nachttarief.
Ik heb twee accumulatoren op de beneden verdieping, één van 4kw en één van 5kw. Dan heb ik ook nog twee wandmodellen boven (beiden 2,5kw), dit alles is van Dimplex. De accumulatoren zijn allemaal aangesloten op uitsluitend nacht. Voor de echt strenge winter heb ik in de woonkamer een mazoutkachel.
De drie voorbijgaande jaren heb ik niks moeten betalen op mijn enkelvoudige teller, enkel mijn uitsluitend nacht.

Nu heb ik volgende opgave:

In de woonruimte van 81 kubieke m staat nu een accumulator van 4kw. Ik ben opzoek naar een verwarming die ik hier kan bijplaatsen zodat ik aan een aangename temperatuur kan komen.
De woning is gemiddeld geisoleerd en heeft dubbele beglazing.
Nu vond ik het volgende: de diamant 2000N van LHZ. Afmetingen ( b x h x d ) mm : 158 x 34 x 7, dit is een verwarming die op een gewoon stopcontact wordt aangesloten en kost ongeveer 1000 euro. Is dit interessant of kan ik beter een accumulator bijplaatsen?

Ik vraag me ook af of het interessanter is om de accumulatoren of een deel ervan op de dagteller te plaatsen. Of is er een andere oplossing?
Ik heb hier niet veel verstand van en hopelijk kan iemand mij hier wat meer over vertellen.

Alvast bedankt, groeten
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Albert van WdJ »

Als jij €1000,- wilt besteden aan een kachel van 3000 W, dan heb je nog wel andere opties.
Wanneer je dat bedrag stopt in extra isolatie van je woning, zal je heel wat kunnen isoleren.
En dan hou je van dat bedrag €50,- achter de hand voor een eenvoudig elektrisch wandkachel.
Maar waarschijnlijk heb je dat laatste niet meer nodig dan.

Of kun je je oliekachel bijvoorbeeld niet vervangen door een houtgestookte massakachel of finoven?
Of een andere hoogrendements houtkachel.
Heb je ook gezellig vuur in de kamer en langdurig warmte.

Elektrisch 'stoken' is handig en makkelijk, maar niet goedkoop en zeker niet milieuvriendelijk. Ook al wek je veel elektriciteit zelf op, wanneer jij je kachels 's avonds aanzet komt jou stroom toch van een centrale, en niet van je zonnepanelen.
Laatst gewijzigd door Pietje op 07 nov 2016, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Eenheid gefixt
Change, before you have to.
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

Bedankt voor je antwoord, misschien kan ik eens kijken voor een infraroodpaneel, ik had gedacht aan zoiets: https://www.bol.com/nl/p/tectake-401092 ... stedsearch

Zou het interessant kunnen zijn om de plafond van de kelder te isoleren boven de woonkamer?
Op termijn komen er nieuwe ramen ook. Het dak is al geïsoleerd. Aan de gevel kan ik niks isoleren door de beperkte ruimte.

groeten
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door swake »

Accumulator toestellen kan je gratis vinden op 2de hands sites. Het verwarmingsseizoen is nu wel net van start dus je zal misschien wat geduld moeten hebben om exact te vinden wat je zoekt.
Dat gezegd zijnde. Dit is zowat de duurste verwarming welke je kan binnenhalen, en in aankoop is het duur en in verbruik is het duur, ook op exclusief nacht tarief. En vergeet ook niet dat de elektrische aansluiting voldoende krachtig moet zijn als je er ééntje bij zet.

Extra isoleren is inderdaad het eerste wat je moet doen nu. Kijk vooral de kieren van ramen en deuren ook eens na.

Die massakachel dingen zijn echt gezellig. Zelf te bouwen voor veel minder dan 1000€. Er is dan wel wat werk aan, maar wat een genot achteraf...

Als je het toch elektrisch wilt houden of indien er niet veel plaats is kan je een toestel op basis van een warmtepomp overwegen (een moderne airco dus... die geeft koud in de zomer maar ook warm in de winter en als het niet te koud is buiten gaat de COP toch hoger dan 1 draaien. Het verbruik zal hierdoor minstens even goed uitkomen als met een gewoon warmte element (zoals in een infra rood ding zit of in een blazertje of in die accutoestellen).

Bovenop een stralertje van ~50€ welke je met 1 nagel aan de muur kan bevestigen kan natuurlijk niet veel op.
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

Zijn er nog ander opties voor deze situatie?
Een warmtepomp, een condensatieketel op aardgas of mazout met radiatoren? Vloerverwarming is geen optie.
We zijn opzoek naar een duurzame oplossing.
Ik heb dus zonnepanelen, daar heb ik 2000kw overschot mee op jaarbasis. Hierop zijn de elektrische boilers al op aangesloten.
Iemand een goede oplossing?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Hoe duurzaam is het, als je je overschot gaat verstoken "omdat het kan"? Waarom zoveel overcapaciteit trouwens?
Sorry, misschien snel geconcludeerd, maar ik krijg soms wat jeuk als het woord duurzaam wordt gebruikt...
Isoleren, das in mijn ogen de enige snelle klap. Ook economisch en qua comfort snijdt dit waarschijnlijk hout.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

Is dit zoveel overcapaciteit dan? Ik heb er namelijk echt geen verstand van, volgens wat ik denk zijn de zonnepanelen uitgerekend voor de accumulatieverwarming. Of ben ik fout?
Isoleren wordt inderdaad bekeken.
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

Is het mogelijk om via de plaatsing van een warmtepomp de accumulatie te behouden op een goedkopere manier?
mvg
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door swake »

2000kWh over.
Zo'n elektrisch kacheltje van 50euro en 2000W kan je dan 1000uur laten draaien.
Dat is 1000/24 = 41 dagen non-stop. Zo lang zal de koude hier zelden duren.

Hoeveel exclusief nacht verbruik heb je nu per jaar? Kwestie van de vergelijking te kunnen maken.
Je moet wel weten dat je die accu's enkel op exclusief nacht ofwel op gewoon tarief mag aansluiten. Op de 2 tegelijkertijd en omschakelen wanneer het jou past, dat mag niet.
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

swake schreef:2000kWh over.
Zo'n elektrisch kacheltje van 50euro en 2000W kan je dan 1000uur laten draaien.
Dat is 1000/24 = 41 dagen non-stop. Zo lang zal de koude hier zelden duren.

Hoeveel exclusief nacht verbruik heb je nu per jaar? Kwestie van de vergelijking te kunnen maken.
Je moet wel weten dat je die accu's enkel op exclusief nacht ofwel op gewoon tarief mag aansluiten. Op de 2 tegelijkertijd en omschakelen wanneer het jou past, dat mag niet.
Bedankt voor je antoord,
Vorig jaar plus minus 10.000 exclusief nacht.Ik ben nu al het mogelijke aan het bedenken wat we kunnen doen:
Warmtepomp, aardgas,kachels, cv, een Tesla batterij... Maar het liefst een oplossing met behoud van de accumulatie of een deel ervan.
De Mazoutkachel blijft staan, denk ik.
Ik geraak er niet uit...

groeten
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door swake »

Ben je wat handig en kan je het allemaal zelf doen?
T'is dat dit een enorm verschil maakt ivm budget.... En dat budget zal ook voor een groot stuk dicteren wat mogelijk is.
Wellicht wordt het een combinatie van verschillende zaken.

Exclusief nacht kost je per kWh rond de 17eurocent (Kijk het eens na op de factuur want ik kan er naast zitten). Dus verbruik je 10.000 x 0.17 = 1700€ per jaar.
Stel dat je dat vervangt door aardgas aan huidig 5cent per kWh. Dan wordt het nog 500€ per jaar. Mooi verschil en comfort gaat ook naar boven, maar je moet dan wel de nieuwe installatie bekostigen met dat verschil. Indien je een CV op aardgas plaatst dan komt dat ook ten goede voor de waarde van uw huis. Die investering is dus niet verloren. Sommigen gaan zeggen dat het minder ecologisch is.

En wat doe je met de 2000kWh aan te veel opgewekt:
- Een kleinere omvormer plaatsen zodat je minder netvergoeding betaald. En dan ook minder opwekt (klinkt gek nietwaar... en anti-ecologisch, maar zo wordt het economisch wel beter)
- Ofwel: een warmtepomp. Maar dan ééntje van het type split airco. En je gebruikt hem niet in de zomer om te koelen, maar wel in het tussenseizoen om wat bij te verwarmen.

Batterijen, Tesla of andere, zijn momenteel niet rendabel en er is ook niks ecologisch aan.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door swake »

Haja, en daarnaast die mazoutkachel buiten en extra isoleren.
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

swake schreef:Ben je wat handig en kan je het allemaal zelf doen?
T'is dat dit een enorm verschil maakt ivm budget.... En dat budget zal ook voor een groot stuk dicteren wat mogelijk is.
Wellicht wordt het een combinatie van verschillende zaken.

Exclusief nacht kost je per kWh rond de 17eurocent (Kijk het eens na op de factuur want ik kan er naast zitten). Dus verbruik je 10.000 x 0.17 = 1700€ per jaar.
Stel dat je dat vervangt door aardgas aan huidig 5cent per kWh. Dan wordt het nog 500€ per jaar. Mooi verschil en comfort gaat ook naar boven, maar je moet dan wel de nieuwe installatie bekostigen met dat verschil. Indien je een CV op aardgas plaatst dan komt dat ook ten goede voor de waarde van uw huis. Die investering is dus niet verloren. Sommigen gaan zeggen dat het minder ecologisch is.

En wat doe je met de 2000kWh aan te veel opgewekt:
- Een kleinere omvormer plaatsen zodat je minder netvergoeding betaald. En dan ook minder opwekt (klinkt gek nietwaar... en anti-ecologisch, maar zo wordt het economisch wel beter)
- Ofwel: een warmtepomp. Maar dan ééntje van het type split airco. En je gebruikt hem niet in de zomer om te koelen, maar wel in het tussenseizoen om wat bij te verwarmen.

Batterijen, Tesla of andere, zijn momenteel niet rendabel en er is ook niks ecologisch aan.
Ik had gedacht om het overschot van elektriciteit op te vangen om de twee accumulatoren in mijn hal op de enkelteller aan te sluiten. Dit zijn twee kleinere types. Ik ben zelf wel vrij handig. De Mazoutkachel en de tank blijven, die staan niet in de weg.
Dan denk ik dat de beste optie is om een cv ketel te plaatsen en radiatoren beneden. Nu twijfel ik nog om er een te nemen met boiler, want ik heb nu een kleine elektrische in de keuken en een grote voor de badkamer. Die staan denk ik al op de enkelteller.

mvg
Monsardo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2016, 16:39

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door Monsardo »

Na lange tijd, een update:

Er is een lucht/lucht warmtepomp geïnstalleerd van Daikin, met drie binnenunits. Dit is voor het gelijkvloers. Hier ben ik best tevreden over.
De mazoutkachel heb ik denk ik niet meer nodig. Maar laat de kachel wel staan voor moest ik die ooit nodig hebben.

Er worden binnenkort aan de voorzijde nieuwe ramen geplaatst en een nieuwe voordeur.
De ramen worden voorzien van elektrische rolluiken waardoor de kasten goed geïsoleerd kunnen worden.
Ook komt er op het gelijkvloers parket met isolatie onder en er worden ook nieuwe binnendeuren geplaatst.

De rest van de ramen zijn dubbelglas en de overige rolluikkasten heb ik voorzien van isolatie.
Beneden is de temperatuur al aangenaam en zal dus ook nog verbeteren met de aankomende werken.

Volgens mij is het pijnpunt nog mijn veranda, die staat achter de bergplaats. De veranda zelf is in hout en dubbelglas. De berging heeft een houten buitendeur die uitgeeft op de veranda, maar die heeft de bovenkant enkel glas. Ik heb de in de berging de plafond geïsoleerd en het is er nog steeds heel fris.
Zou het veel uithalen om hier een ander glas in te steken? Of is er een andere oplossing?

Boven is het nog steeds koud en hier heb ik op de kamers elektrische vuurtjes die enkel aangaan bij vriestemperaturen.
Het hellend dak is geïsoleerd, maar nu denk ik erover na om de zoldervloer te isoleren, om zo boven een aangenamere temperatuur te krijgen.
Zou dit veel verschil geven?

Ik sta open voor tips om mijn huis energiezuiniger te maken.

Het huis is alleenstaand uit 1957 en heeft een kelder, heeft isoleren van de kelderplafond nut?
De muren zijn niet geïsoleerd, aan de voorkant is er een steen voorgezet, en voor de rest rondom met gevelpannetjes, jammer genoeg zonder isolatie.

Als iemand tips heeft, hoor ik het graag...

Groeten
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elektrische verwarming met zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Nou, die tips geef je zelf al..... ISOLEREN!!! En de tochtkieren er uit halen
Plaats reactie