Rocket Batch Box 123

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

De laatste weken is er niet veel gebeurd, een beetje geprutst aan het deurtje voor de vuurkamer en de ovendeur. Ik had het idee om de ovendeur te isoleren met superwool maar heb nu toch zo mijn twijfels ivm voedselveiligheid, iemand ideeën?

Ik heb net de riser afgemaakt, daar moesten nog 2 rijen stenen op. Straks verder met de laatste halve meter van de bell en de oven..die wordt gemetseld met klei/zilverzand mortel, leek me toch een beter idee dan leem op die hete plaats.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Lieve »

MatthiasD schreef:die wordt gemetseld met klei/zilverzand mortel, leek me toch een beter idee dan leem op die hete plaats.
Persoonlijk zou ik eerder een leem/zand mengsel gebruiken. Veel minder kans op barsten.
Laatst gewijzigd door Pietje op 05 nov 2017, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gemaakt
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Ik begreep juist van Ritsaert dat de leem los komt bij te hoge temperaturen en verbrokkelt :idea:
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Dan maar via foto-emmer..
Wat niet werkt :oops:
Laatst gewijzigd door MatthiasD op 05 nov 2017, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Via een omweg toch gelukt om foto's te uploaden!

De bypassklep:
bypass.jpg
Schoorsteenklep (hoekjes afgeslepen zodat hij niet 100% afsluit, vond ik toch een beetje eng.
schoorsteenklep.jpg
Het deurstel, nog niet helemaal af
deurstel.JPG
Overzichtje
kachel.jpg
De binnenkant
kachel_binnen.jpg
De laatste stand van zaken, hopelijk kan ik vandaag het laatste stukje metselen!
kachel2.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Pietje »

Mooi project hoor! En leuk dat je foto's post!

Ik zou je schoorsteen-klep wel wat meer opening geven. Koolmonoxide is niet wat je in je huiskamer wilt hebben... En is je schoorsteen zo nog te vegen?

(hoop niet te veel roet in het eten te gooien... ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Ik zal er nog wat afhalen, zat zelf al te twijfelen.
Speciaal voor de schoorsteenveger heb ik onderin een veegluik aangebracht, helemaal onderin
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door remco d »

Zou zo'n kleiner model rocket gaan werken op een 130 mm diameter niet geïsoleerde schoorsteen? Ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden. Pijp gaat recht omhoog ongeveer 8 meter.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door martijn1984 »

Staan je riser en oven wel los van de bell?
Ivm uitzettingen.

Wat voor plaat heb je nu gebruikt voor de oven bodem en deksel?

Er zal nog wel eens oorlog komen wie er op t bankje mag straks :fff


Als je klep niet 100% dicht , zullen je frame en deurtjes dat wel moeten zijn ivm leegtrekken vd kachel.


Petje af , mooie prestatie!
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Dank voor de complimenten :)

Remco, mijn schoorsteen heb ik geisoleerd met vermiculiet/portland cement mengsel. Een flinke klus maar wel nuttig. Met zn 2en gaat t vast makkelijker/sneller.
Ik had 200 liter vermiculiet nodig voor 6m schoorsteen :shock: (de 130mm flexbuis zit strak in het kanaal)

De oven zit vast in de bell, de riser staat wel los ervan. Daar waar de vuurkamer door de buitenwand steekt is die ook ingepakt in superwool om uit te kunnen zetten.

De bodem van de bell is gewoon leem, de bodem van de oven is vuurvast beton met een plafond van chamotte (ik had nog vuurbeton over). Vandaag heb ik het helemaal naar boven gered, de plafondplaten (chamotte) van de bell liggen er ook op. Nu moet ik nog het restje schoorsteenkanaal metselen incl klep. Nu vraag ik me af of ik daar ook weer superwool tussen moet leggen, ik heb al superwool onder de plafondplaten zodat deze kunnen uitzetten, aan de buitenrand krijgen ze ook nog een strookje superwool.
IMG_1301k.jpg
IMG_1303k.jpg
De aansluiting naar boven, superwool ertussen en verder metselen of gewoon direct metselen? Ik neig naar het laatste.
IMG_1304k.jpg

Heeft er iemand ondertussen nog een goed idee voor de isolatie van de ovendeur? Ik ben er nog steeds niet over uit. Het is nu gewoon enkelwandig staalplaat, daar vliegt de warmte natuurlijk uit...
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Het laatste stukje is echt lastig...Na de middagpauze nog even doorzetten en dan is t hopelijk klaar.
Ik heb bewust voor een kromming gekozen ipv een recht stuk met een horizontaal deel ivm asophoping in het horizontale deel. Met andere woorden: ik heb t mezelf weer eens moeilijk gemaakt :roll: :mrgreen:

IMG_1305k.jpg
IMG_1306k.jpg
IMG_1307k.jpg
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door martijn1984 »

Kon je gehele kachel niet 30cm naar links?

Dubbelglas in je ovendeur?


Leuk om te volgen zo , ook met de foto's.
Ik ben wel benieuwd naar je temperaturen wat hij uitwendig word , lijkt mij vrij heet , of voeg je nog massa toe?
Hier zitten we double skin al rond de 50 graden , 6 en 8 cm wand , 1 cm leem.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Hoi Martijn,
er komt nog een flinke laag leem op. Ik wil m eerst 'verven' met de restanten van de witte/grijze klei en dan stoken zodat ik eventuele scheurtjes makkelijk kan herkennen en repareren. Daarna afsmeren met leem/stro (of jute net) en als laatste een toplaag van leem.

De plaatsing...er staat normaal gesproken een bank naast de kachel (waar de lamp hangt), die moet daar wel terug. Die kast zal ik wat moeten inkorten of wat anders voor bedenken. Ik wil namelijk die hele wand nog isoleren met houtvezel platen, maar dat is voor een ander topic.
Edit: ik zie nu wat je bedoeld; t plan was eigenlijk om die kastruimte zoveel mogelijk te behouden, maar even zien hoe dat allemaal uitpakt...misschien maak ik er wel een soort leeshoekje van, lekker met je rug tegen de kachel 8)


Dubbelglas in de oven klinkt goed, maar lijkt me nogal een prijzige oplossing gezien de prijzen van hittebestendig glas? Ik heb nu een klein stukje glas gekocht zodat ik toch kan zien wat er in de oven gebeurt.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Hij doet t!! Eindelijk was ik zover dat ik voorzichtig wat kon stoken. Een paar kleine stukjes hout met een aanmaakblokje aangestoken en hij begon meteen zachtjes te brullen :D :D :D :D

Tijd voor een overwinningsbiertje :!:
Plaats reactie