Rocket Batch Box 123

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Ik heb laatst een partij vuurvaste stenen op de kop kunnen tikken, waaronder ook isolerende stenen, ideaal voor de bouw van een mooie, zuinige kachel. Dus ben ik nu wat serieuzer aan het plannen en verder zoeken naar de rest van het materiaal.

Bijgevoegd de voorlopige tekening, ik maak nog een nette 2d met afmetingen voor de liefhebbers :)

Het wordt dus een Rocket 123 met enkelwandige Bell. De binnenafmetingen zijn 500x800x1537mm wat een oppervlak geeft van 5,16 m2.
De achterwand en bodem worden volledig bekleed met isolerende stenen omdat ik geen zin heb om de wand van de buren en de vloer warm te stoken :fff Tevens wil ik tussen de achterwand en de muur nog isolatiemateriaal plaatsen (steenwol?).
De zijwanden en voorkant worden zoveel mogelijk met vuurvaste stenen (onderkant klinkers mocht ik niet genoeg vuurvaste stenen hebben) opgemetseld en voorzien van een leemlaag. De bovenkant wil ik bedekken met 2 platen (1 grote plaat wordt te zwaar om te tillen) vuurvaste beton, daarbovenop isolatie en dan leem.
In het ideale geval zou ik nog een oventje in de kachel willen realiseren, maar of dat gaat lukken?

De inwendige schoorsteen en de riser wil ik ook met isolerende stenen metselen.
De wanden wil ik eigenlijk gewoon met leem metselen en de kern met klei of vuurvaste mortel. Klei lijkt me het mooiste.
Nu zit ik alleen nog met een paar dingen: ik kan geen leverancier voor leem vinden hier in de buurt (Noordoostpolder), dichtsbijzijnde is de Leemshop in Hilversum. Vuurvaste beton kan ik ook niet in de buurt vinden, heeft iemand tips? Ik schat dat ik 3 a 4 zakken nodig heb.
Hoe dik kan ik het plafond van vuurvaste beton het beste maken? Ik dacht aan 50mm.

Voor de rest zijn tips en aan- of opmerkingen zeer welkom!

Over de tekening: links de schoorsteen, dat rondje helemaal bovenaan is de aansluiting in het plafond. In de schoorsteen is een bypass voorzien voor makkelijk opstarten. Dat gele geval is een kast die aan de wand hangt (loopt nog verder door naar links)
rocket123.png
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door peterberg »

Hallo Matthias,
Er is het een en ander mij niet duidelijk, om te beginnen de binnen oppervlakte van de bell. Ik kom niet verder dan 4,4 m², de bodem telt sowieso niet mee. Als je ook een achterwand van 800 x 1537 mm gaat isoleren blijft er 3,16 m² over. Als het opgaand kanaal aan de binnenkant ook van isolerende stenen opgetrokken wordt dan wordt de bruikbare oppervlakte nog kleiner.

De riser diameter van wat je wilt bouwen is 125 cm², die kan een binnen oppervlakte van 3,7 m² aan. Aangezien je ook nog een bypass wilt plaatsen is een wat grotere bell geen probleem. Maar jij maakt het ding wel heel wat kleiner, die bypass heb je in elk geval dan niet nodig.

Het opgaand kanaal zou ik van gewone stenen metselen, alleen het deel dat boven de riser zit in chamotte. En dat kanaal kan gewoon met de mantel mee gemetseld worden, die hoeft niet los in de bell te staan. Op deze manier wordt het actieve bell oppervlak tenminste niet kleiner dan 3 m². Oh, ja, misschien heb je de kern van de rocket ook als oppervlakte meegerekend, dat doe ik nooit omdat die als eerste warm wordt, van binnenuit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Hoi Peter,
Ik had inderdaad de bodem en de achterwand volledig meegerekend, de kern niet. Dat de berekening zo gunstig uitvalt is mooi, dan is er nog ruimte voor een bankje aan de rechterkant! :idea:
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Het is inmiddels oktober en de kachel staat nog steeds niet. De schoorsteen is wel geisoleerd met vermiculiet en ik heb net de mallen gemaakt voor de bodem en de achterwand van de vuurkamer. De rest wordt gemetseld met chamotte steen. Volgende week maar even een steenzaag huren voor het betere zaagwerk denk ik, een paar vrienden van me komen dan ook helpen bouwen.
Nu had ik nog een vraag over de bovenplaat van de bell. Ik wou dit eerst in vuurvaste beton doen maar nu kwam ik in de webshop van Groene Bouwmaterialen dubbelwandige chamotte platen tegen met veer en groef, ogenschijnlijk ideaal voor deze toepassing. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze krijgen natuurlijk wel de gloeiend hete gassen uit de riser voor hun kiezen.

https://www.groenebouwmaterialen.nl/a-2 ... -30-x-4cm/

Concurrent kachelbouwmaterialen.nl heeft ze ook, maar dan iets dikker (57mm).
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Bijgevoegd foto's van de mallen voor de achterwand en bodem van de vuurkamer. Deze heb ik net in de was gezet en worden later nog eens in de was gezet voordat ik er de vuurvaste beton in giet. Hopelijk willen ze dan goed lossen.
IMG_1280.JPG
IMG_1279.JPG
De andere foto laat zien hoe ik het allemaal provisorisch geplaatst heb om een beter idee te krijgen van plaatsing ed. De batchbox wordt toch geen sidewinder, het blijkt dat ik wel genoeg ruimte heb, dus maak ik een conventionele.
IMG_1281.JPG
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door SanderL »

Ik heb wd40 gebruikt als lossingmiddel, dat werkte zelfs al goed.
Komt bij jou vast ook goed!
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Lossen ging inderdaad prima alleen is de achterwand gescheurd toen ik zachtjes op de mal tikte om hem los te krijgen (het balkje tbv de poort zat klem). Ik plak dit bij montage wel weer aan elkaar. Toch jammer. Bovenkant is bij beide platen niet echt strak door luchtbellen die bovengekomen zijn, is dit te schuren?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door JantjeV8 »

Dat balkje moet je een klein beetje schuin schaven, trapeziumvormig zeg maar, zodat hij beter kan lossen.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door SanderL »

Door het vochtige beton zet het hout iets uit en komt dit klem te zitten.
Als je het houten balkje door zaagt en de gleuf op vult met bijv. acrylaatkit, dan is lossen makkelijk en scheurt het beton niet.
Als het hout dat door beton omsloten wordt doe ik op die manier, anders is lossen bij mij alleen mogelijk met hamer-geweld.

Bij stoken zal de achterwand trouwens snel scheuren op dat dunne stuk. Beter direct een deling maken die mooi recht is.
Ik denk dat de bodem ook scheurt, dat hoeft voor je kachel geen probleem te zijn.
Mijn ervaring is dat alleen kleine stukken beton, die niet vast zitten, heel blijven. Alles wat je vast kit, scheurt.

De betonzijde met de luchtbellen die kun je toch aan de buitenkant doen? Dan zie je het niet.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Het waren echt maar heel zachte tikjes, maar het was hard genoeg. Bedankt voor de tips, ik zal ze in het achterhoofd houden voor een volgende keer. Ik denk dat ik dit exemplaar gewoon weer aan elkaar plak en gebruik. Inmiddels heb ik de vloer voorzien van een laagje cellenbetonblokken met daarop een laagje leem om het wat strakker af te werken, ook handig met schoorsteenvegen als de bodem mooi vlak is.
IMG_1284.JPG
IMG_1282.JPG
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Matthias,

volgens mij ook geen probleem om de twee delen gewoon terug aan elkaar te plakken. De chamotteplaten die je voorstelt vind ik persoonlijk risicovol. Ik zou daar de technische specificaties van opvragen of toch zeker voor de dikkere variant gaan. Ik kan me voorstellen dat de chamotte ter hoogte van een holte veel sneller opwarmt dan daar waar er geen holte is. De temperatuurschok boven de riser is tamelijk extreem en gefocust op één punt... Enfin, ik zou me er niet gerust bij voelen.

groet
Wouter
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

De verkoper had datzelfde idee, ik heb nu massieve platen. Vandaag schoorsteenkleppen etc maken, morgen bouwen! :D
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Deurframe is af, deur nog niet helemaal. Ik heb nog geen glas en kachelkoord... :oops:

Gaat toch ongemerkt veel tijd in zitten zo'n frame :fff
IMG_1286.JPG
IMG_1285.JPG
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

We hebben mooi wat kunnen doen van het weekend, de kachel is nog niet af maar het schiet mooi op.
Een nadeel van metselen met leem is wel dat je niet zo snel de hoogte in kunt. Voordat ik de oven erin ga plaatsen (flink gewicht) laat ik m dus eerst even wat drogen. Wat ook niet hielp was dat de gebruikte stenen nat waren :fff
IMG_1287K.jpg
IMG_1288k.jpg
IMG_1289k.jpg
IMG_1290k.jpg
IMG_1291k.jpg
IMG_1293k.jpg
IMG_1294k.jpg
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Lieve »

Mooi zo!
Plaats reactie