Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door JantjeV8 »

20150813_113918 (Small).jpg
Mogelijkheden te over. Aan de prijzen van de diverse producten te zien, loont het wel de moeite om de huidige stalen kabel wat beter gangbaar te krijgen. Ik zal hem eens helemaal afrollen en met olie in kwasten. Lijnolie, motorolie of wat dan ook. Ik kan eens beginnen met een busje wd40 op de opgerolde kabel leeg te spuiten.

@Guus:
Het is een lier op de aftakas aangedreven. In het middel de kabeltrommel, links het huis met de haakse worm overbrenging, rechts de koppeling en de rem. De rem is een grote remband die als een lus rondom de trommel zit en aan moet grijpen. De koppeling is een platenkoppeling. Beiden door perslucht aangestuurd.

Een omkeerrichting is niet eenvoudig te maken. Dan moet ik de aandrijfas onderbreken en een soort tussenbakje er tussen bouwen.

Het perslucht gedeelte wil ik nog veranderen in electrisch bediende ventielen. Ik heb er een afstandsbedienings kastje bij, weliswaar niet draadloos, maar toch handig. Dat moet dus nog wel hersteld worden. De foto is van de oorspronkelijke toestand, het hangt er wel wat gefatsoeneerder onder.
Foss
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2011, 13:48

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door Foss »

Hou maar op met een touw; jouw trommel wordt loeiheet als hij de hele tijd moet remmen en daardoor zal dat touw smelten. Je kunt of je kabel weer soepel proberen te maken of een andere kabel; verdiep je een beetje in deze materie. Er zijn kabelsoorten die net zo soepel zijn als touw.

En zorg dat je een degelijk venster hebt; het is nu een beetje "spannend" zoals die kabel kan lopen. Desnoods een dik stalen oog wat je er voor last.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door dormos »

Foss,

Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld elektrische lieren die bijvoorbeeld op veel 4x4's gebruikt worden?
Daar wordt heel vaak Dyneema toegepast. Is lichter, roest niet, en valt bij breuk op de grond. Een staalkabel vliegt bij breuk in het rond...

http://www.touw-staalkabel.nl/a-4227881 ... 4-auto-s//

Lijkt allemaal een stuk betaalbaarder dan bij veel andere sites.

Groet,

Hans
Foss
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2011, 13:48

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door Foss »

Klopt, de elektrische lieren zijn geevolueerd, mede door het gebruik van die touwen en hebben vaak hun remmen nu buiten de trommel. Zodoende blijft het touw "koel". Vergis je trouwens niet in een brekend touw; dat komt ook met een zwieperd terug, maar komt wat minder hard aan, zal ik maar zeggen.

Staalkabel is ook verkrijgbaar in "soepele" versie, is vaak minder kwetsbaar en meer foolproof. Touw moet schoon blijven; zand schuurt het kapot en moet rommelig opgewonden worden, niet netjes, want dan snoert het zich in de nog op de trommel bevindende windingen. Voordeel is wel dat bij breuk weer in elkaar is te splitsen.

Laat nou maar, gaat niet met jouw lier. Mooie dikke soepele 8mm en klaar is klara. En maak een rollenvenster.
Plaats reactie