Houtveiling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtveiling

Bericht door Sandman79 »

Ik had afgelopen zaterdag veiling van de lokale bosgroep. Deze omspant mijn en een naburige gemeente of 5. Elke 6 jaar is er een veiling in een bepaalde woonplaats.

Verleden jaar werd er blijkbaar tussen de 20 en 30 euro geboden per Stere.
Dit jaar had ik blijkbaar meer geluk en heb ik in totaal 7 loten kunnen winnen voor 450 euro voor 45,5 stere Amerikaanse Vogelkers en Amerikaanse Eik. De instelprijs was dan ook voor de meeste kavels 10euro/stere Let wel, de metingen zijn zeer voorzichtig geschat. Ook is er op al mijn percelen al winning geweest van hout voor de industrie, dit heeft wel het voordeel dat al het kroonhout wat op de grond ligt ook voor mij is om mee te nemen.

In praktijk denk ik een vlotte 100 stere uit de kavels te kunnen halen...
De meeste kavels gingen weg voor een 10-12 euro per stere, een kavel of 4-5 van de 47 aangeboden kavels gingen weg voor een 20 euro per stere. Geen idee waarom.

Ter Info,
de afgelopen jaren was het vellen van Amerikaanse Vogelkers in de gemeentelijke bossen gratis, en kreeg je glysfosfaat erbij om op de stomp in te wrijven, wel moest je ook alle zaailingen uittrekken, waar je veel meer uren mee kwijt was als met de regeling van de lokale bosgroep...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Stère

Een stère is een volumemaat voor gestapeld rondhout: het is voor te stellen als een kubieke meter die vol is gestapeld met stamstukken van 1 meter lengte. Vanzelfsprekend zit er dan zoveel loze ruimte tussen al die onregelmatig gevormde stamstukken dat er geen sprake is van een 'vaste' kuub hout. Om te kunnen berekenen hoeveel vaste kubieke meter hout er in een stère gaat moet een ervaren deskundige een goede schatting maken van de conversiefactor. Die factor is afhankelijk van tal van aspecten zoals lengte, gemiddelde diameter, wijze van stapeling, rechtheid van het hout e.d. In de handel wordt vaak gewerkt met gemiddelde conversiefactoren. Per rolstapel of vrachtwagen zullen afwijkingen van dit gemiddelde voorkomen.

In onderstaande illustratie wordt duidelijk dat een prijs per stère lager is dan een prijs per m³ zonder dat dit voor het verkoopresultaat wat uitmaakt. Vaak wordt hout in stères gemeten omdat dat een snelle en goedkope manier van meten is.


sterre is 0.7 m3


http://www.avih.nl/bosbasics/kennis-a-z/stere/
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:sterre is 0.7 m3
Ehm, die 0.7 is toch afhankelijk van
Ruuben schreef:Die factor is afhankelijk van tal van aspecten zoals lengte, gemiddelde diameter, wijze van stapeling, rechtheid van het hout e.d.
:wink:

Doe mij maar gewoon de kilo' s, dan heb je ongeveer de calorische waarde, en daar gaat het uiteindelijk om...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Houtveiling

Bericht door mro »

Bij kilo's kan je ook weer discussiëren over hoeveel water er nog in het hout zit en zo, dus weer een conversiefactor nodig ;)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtveiling

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en bij de begrippen in m³ moet je weer een conversie op los laten tussen los gestort of strak gestapelde kuubs.

En een m³ nat hout is na droging geen m³ meer.

Wel is 10 ton nat hout net zo zwaar als 10 ton droog hout :fff
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtveiling

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef:
Wel is 10 ton nat hout net zo zwaar als 10 ton droog hout :fff
Ja, zo kan ik er nog één;
Wat weegt zwaarder, een kilo lood of een kilo veren. :lol:

Op www.verdoodt.be/ kom je alles tegen wat kilo's - inhoud - vocht
en verbrandingswaarde aangaat etc.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtveiling

Bericht door Sandman79 »

het enige wat min of meer duidelijk is is dat van een kuub hout (dus zonder lucht) de conversiefactor naar een gestapelde stere rond de 0,7 ligt, en van een gestapelde naar een losgestorte stere de conversiefactor weer rond de 0,7 ligt.

De factor 0,7 klopt heel aardig met mijn op stookklare maat gezette houtblokken tussen de 33 en 40 cm lengte. tussen losgestort en gestapelde steres.

Als ik een overschotje brandhout particulier verkoop, dan adverterr ik altijd met losgestorte steres. Ik ga het btrandhout echt niet manueel netjes stapelen in mijn aanhanger om het dan te verkopen en weer bij de mensen te kippen. :) , Maar inderdaad, Het allereerlijkste zou zijn om gewicht en vochtigheidsgraad van het hout door te geven. In praktijk is dat nogal lastig. :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Prijzen waren echt van God Los.

Catalogus zegt 1 kuub staandehout.....geveild voor 120 euro... Een siddering van ongeloof ging door de veilingzaal. De klapper van 157 eiken, 18 m3, op ontoegankelijk heuvelachtig terrein voor 1180 euro.
:!:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door Pietje »

Hmm, ik wordt betaald om een eik af te breken en mag het hout meenemen... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Dan is je tarief nu helder :lol:
hendrik1973
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 dec 2012, 19:27

Re: Houtveiling

Bericht door hendrik1973 »

waar zijn die veilingen ruuben heb ik ook wel belang bij.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

hendrik1973 schreef:waar zijn die veilingen ruuben heb ik ook wel belang bij.
Volgend jaar weer
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtveiling

Bericht door dormos »

Hoi Ruuben,

Ben jij nog geweest? Ik kon vanwege een begrafenis helaas niet, maar ben wel benieuwd naar de prijzen waarvoor het hout wegging.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:Prijzen waren echt van God Los.

Catalogus zegt 1 kuub staandehout.....geveild voor 120 euro... Een siddering van ongeloof ging door de veilingzaal. De klapper van 157 eiken, 18 m3, op ontoegankelijk heuvelachtig terrein voor 1180 euro.
:!:
Ik heb je nog gezocht.
Gecondoleerd.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Houtveiling

Bericht door jwardenier »

Een collega heeft een zorgboerderij , hij koop kavels hout op stam op ,60,- euro per m3 is geen uitzondering .
Omdat hij een stuk of 8 jongens een dagbesteding geeft moet hij hout hebben ,via de dagbesteding wordt het gezaagd en gekloofd ,vervolgens gaat het in de opslag en wordt het verkocht voor 80,- of meer per m3 .
De jongens nemen elke dag geld mee [persoonsgebonden budget ] zo wordt het hout wel erg duur .
Vorige week kwam een medewerker van Staatsbos aan de deur , hij vertelde dat de boeren de boswallen uit gedund willen hebben en of wij de houtwallen ook gezaagd willen hebben , het zagen gebeurt met een rijdende zaag machine hierna wordt het hout gehakseld en afgevoerd naar een houtgas centrale , zij geven voor gehakseld hout 45 euro per m3 .
Natuurlijk hebben we gezegd hier niet aan mee te werken .
Maar het geeft wel al een inzicht dat brandhout in de toekomst steeds duurder wordt .
Een grote gemeente vlakbij ons ,daar wordt al het hout gehakseld , in onze omgeving wordt het ook steeds meer gedaan , een loonwerker heeft er zijn bedrijf er zelfs op aangepast , 2 man personeel doen niet anders dan zagen en hakselen .
Er zijn inmiddels een stuk of 5 van die centrales in ons land , ze maken een soort kooks voor de ijzer fabrieken ,de warmte wordt omgezet naar het elektriciteit net ,en worden op afstand door 1 man bediend .
De subsidie regelingen maken de bouw van deze fabrieken mogelijk , gaan een paar keer fanjiet ,ze zijn nu in handen van een Noors investering bedrijf .
Wen er maar aan dat brandhout duur wordt .
Ik kreeg nog wel eens hout van de boswachter ,of een boer die zijn bos wal gesnoeid wilde hebben , de laatste jaren nog maar montjes maat ,voor mij de reden om zelf brandhout te telen .
Plaats reactie