Houtveiling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Houtveiling

Bericht door dormos »

Binnenkort wordt er kavels nog staande bomen geveild op een paar kilometer van mijn huis.
Zou de eerste keer in meer dan 10 jaar stoken dat ik hout zou kopen, maar zelf staande bomen weg zagen vindt ik wel leuker dan pallets kort zagen.
Het gaat om bomen van 16 meter hoog, beuk, eik, es en linde.
Heeft iemand hier enige ervaring wat zoiets per kuub zou moeten kosten?
Gaat om meerdere kavels tussen de 5 en 9 kuub, totaal 39 kuub.

Groet,

Hans
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtveiling

Bericht door jobplas »

dormos schreef:Binnenkort wordt er kavels nog staande bomen geveild op een paar kilometer van mijn huis.
Zou de eerste keer in meer dan 10 jaar stoken dat ik hout zou kopen, maar zelf staande bomen weg zagen vindt ik wel leuker dan pallets kort zagen.
Het gaat om bomen van 16 meter hoog, beuk, eik, es en linde.
Heeft iemand hier enige ervaring wat zoiets per kuub zou moeten kosten?
Gaat om meerdere kavels tussen de 5 en 9 kuub, totaal 39 kuub.

Groet,

Hans
In het verleden mocht ik hout kappen voor staatsbosbeheer, dit was in een bos waar uitdunning nodig was. Toen betaalden we 5 euro de kuub en dat waren hele grote kuubjes. We mochten de takken toen laten liggen, dat is een groot voordeel.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtveiling

Bericht door dormos »

In dit geval gaat het ook om uitdunnen, en 5 euro de kuub klinkt goed. Als het rond dat bedrag uit zou komen dan ga ik denk ik voor alle kavels ;-)

Groet,

Hans
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Houtveiling

Bericht door Broekhoest »

Anno 2016 is hout waarvoor je je kunt inschrijven bij Staatsbosbeheer (althans in de kop van Drenthe) flink aan de prijs als je het mij vraagt.
35 eur per kuub. Dat betekent zelf omzagen, boel inladen en resterende takken netjes op een bult harken. Deze prijzen lagen 10 jr geleden een heel stuk lager.

groet, Harold
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtveiling

Bericht door dormos »

Inderdaad, dat is 'm.
Ga je nu ook melden welke kavels ik op het oog had, zodat ik tegen meer bieders op moet bieden? :D

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Op het eerste oog achtelijk grote kavels.
Maar ik vond 1 berk die al om ligt....echt wat voor mij.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door kockie »

bovenstaande site schreef:Het hout is perfect om uw huisje warm te stoken deze winter.
Sjonge jonge.... slecht stoken wordt gepromoot..... :oops: :oops: :oops:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door Pietje »

Het kan wel, maar dan gaan we het eerst in de oven drogen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Pietje, zijn daar marktprijzen of onwaarschijnlijk hoge consumenten prijzen gangbaar?
Als je een kavel wil van 287 bomen.... Ben je dan nog een gewone consument? Hoe verloopt hun professionele verkoop van hout?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door Pietje »

Snap niet helemaal waar je naar toe wilt?

Ik kom wel eens ovengedroogd hout tegen, niet onder de 100.- / m3 gestapeld, klein gekloofd. Echt supermooi haardhout, voor restaurants en zo.

De meeste haardhouthandelaren kopen stammen, zagen+ kloven en laten die aan de lucht drogen.

En verder ken ik wel een gewone consument die best in de buurt komt van die 287 bomen :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Ik bedoel staand nat hout prijzen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtveiling

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij heb je de brochure niet goed gelezen Ruuben.

De, qua aantal, grootste kavel telt 157 bomen, met (volgens mij) een totaal volume van 18,6m³. Dat zijn twijgjes die je met een grasmaaier nog kunt vellen.

Voor degene die zich hier op oriënteert zou ik zeggen: Kijk eens op google wat haardhout doet, en reken uit of het verschil het je waard is.

Je mag ook enkel met de auto het bos is in, een tractor o.i.d. moet je toestemming vragen. Apart.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Houtveiling

Bericht door jwardenier »

Op m pl vind je hout , gezaagd en gekloofd eiken 50 per m3 Omgeving Naarden
Een houthandel bied a z b droog ,gezaagd en in kleine stukken ,aan voor 35 per m3 ex , afname per container 35m3 ,omg Nijkerk Gl
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtveiling

Bericht door Sandman79 »

Ik had afgelopen zaterdag veiling van de lokale bosgroep. Deze omspant mijn en een naburige gemeente of 5. Elke 6 jaar is er een veiling in een bepaalde woonplaats.

Verleden jaar werd er blijkbaar tussen de 20 en 30 euro geboden per Stere.
Dit jaar had ik blijkbaar meer geluk en heb ik in totaal 7 loten kunnen winnen voor 450 euro voor 45,5 stere Amerikaanse Vogelkers en Amerikaanse Eik. De instelprijs was dan ook voor de meeste kavels 10euro/stere Let wel, de metingen zijn zeer voorzichtig geschat. Ook is er op al mijn percelen al winning geweest van hout voor de industrie, dit heeft wel het voordeel dat al het kroonhout wat op de grond ligt ook voor mij is om mee te nemen.

In praktijk denk ik een vlotte 100 stere uit de kavels te kunnen halen...
De meeste kavels gingen weg voor een 10-12 euro per stere, een kavel of 4-5 van de 47 aangeboden kavels gingen weg voor een 20 euro per stere. Geen idee waarom.
Plaats reactie