De B.V.I.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door kockie »

Moet ik je een flesje tipp-ex toesturen, of een flesje aceton en een doekje?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Mijn teruglooptemp. is rond de 55°. Wat hoog, maar dit kan veranderen als ik overal vloerverwarming zou hebben (staat in de planning). Dan geraak ik misschien ook aan condens temperaturen.
Nu heb ik niets voorzien voor opvang van condens en heb er ook geen "last" van.
Wat ik wél voorhad was dat de buizen van de "roerders" het geweld niet aankonden. Die (dunwandige) buis is gewoon stuk gescheurd op de plaats van de verbinding van silo naar stof filtering.
Blijkbaar is wat uit de hamermolen komt niet hetzelfde als SZ (schavelingen en zaagsel). Dit is wat dikker en naaldvormig, wat zéér compact in de silo terecht komt. Zéker als ik even de trilmotor laat draaien om de filters te reinigen. Mengen met SZ is denkelijk de boodschap.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Ik blijf het een ramp vinden die online tekenshit.
Pffffffff, ik voel me zo .... worden.
:(
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Mijn geshredderde brandstof in de silo is ook heel compact van aard,
Ik heb de aandrijving van de ondervijzel behoorlijk moeten verzwaren, met als gevolg dat de complete vijzel zich opdrukte in het materiaal.
Handmatig aanvoeren totdat ik er weer bij kan.
(20 M3)
Oorspronkelijk werd de horizontale vijzel in de bunker aangedreven door een haakse overbrenging van 0.75 kW
Ik heb dat al vrij snel moeten vervangen door een iets robuustere constructie.
aandrijving.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Hihi...ik ben dus niet alleen!
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: De B.V.I.

Bericht door fikkie stoken »

Ha Jan, die pvc pijp als rookgasafvoer gaat er dus toch komen, hier zit ie al een paar jaar op het dak geen centje pijn :lol: .

Na een tijdje stoken ziet het er hier zo uit.

Afbeelding

Hier aan zie ik ook hoe het verbrandingsproces verloopt, is het erg donker, dan klopt er wat niet.

Greetz Fs.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Dat tekenen, is mijn ding niet.

De buffer welke bij de ketel staat (1000 L) is in wezen een heel grote open verdeler met twee separate temperatuurgebieden en drie pompcicuits.
1 voor de ketel (laddomat) 1 voor de condensor, 1 voor de transportleiding naar huis.
De bovenste 3/4 is voorraad heet water uit de ketel welke naar de woning gevoerd wordt en het onderste 1/4 deel is de voorraad koud water voor de condensor.
De voeding is over de top, en de retour uit huis is op 1/4 van onderen.
De condensor betrekt het koude water helemaal onder uit de buffer en voert het opgewarmde weer terug op 1/4 van onderen.

In de woning staat eenzelfde buffer voor de voeding van de cv en voor de aanmaak van SWW.
De cv gebruikt het middendeel voor aan- en afvoer en de tapspiralen de boven en onderkant.
Zodoende houd ik altijd een "bell" heet water voor SWW.

Door meerdere tapspiralen in serie te zetten koel ik het water zodanig terug dat dit weer gebruikt kan worden als voeding voor de condensor.
Dit zal niet altijd voldoende zijn maar je creëert vrij snel een heel koude zone in de buffer.
Vloerverwarming in de toekomst zal de rest van het koude water leveren.
Er wordt niet continu rondgepompt tussen de twee, enkel naar behoefte.
Er is in de buffer in de woning een elektriek verwarmingselement voor de zomer, zodat ik dan niet hoef te stoken.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

fikkie stoken schreef:Na een tijdje stoken ziet het er hier zo uit.
Heel herkenbaar, ruim een halve liter condens vanavond in een relatief korte proefstook.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Voor dat SWW heb ik het voor de zomermaanden anders opgelost. Een boilertje van 60 Liter na-gekoppeld aan de "brander SWW boiler (160 Liter)".
Maar door de overmaat aan brandstof doe ik er waarschijnlijk beter aan om de brander continu in bedrijf te houden. Alhoewel? Ik heb hier ook nog aardig wat Pv panelen liggen.
Kortom, aan warmte geen gebrek. :wink:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

kockie schreef:Moet ik je een flesje tipp-ex toesturen, of een flesje aceton en een doekje?
Doe maar niet.
Bij een dergelijke toespeling denk ik al snel dat ik ook een schurfthekel heb aan erotiek op de televisie.
Die hedendaagse lcd dingen zijn zo verrekte smal en iel gebouwd.

:fff
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie