cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door GTV6 »

Maar hans,
Er is toch een buffervat, wat je ook nodig hebt. Dan gaat dat toch niet zo.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door hanskraayeveld »

GTV6 schreef:Maar hans,
Er is toch een buffervat, wat je ook nodig hebt. Dan gaat dat toch niet zo.
Ik zou niet weten waarom niet?
Of bedoel je dat je met cv ketel je buffervat niet wil opwarmen?

Ik zou er dan voor kiezen eerst alles (vloerverwarming, radiatoren) op te warmen en op het eind van het circuit door je buffervat te gaan.

Maar ik moet toegeven dat het idd dan misschien niet zo heel handig is.
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

hallo allemaal,

voor de duidelijkheid is het misschien handig om het hele verhaal even te lezen.
ik heb namelijk op dit moment al een prima werkend systeem met 750liter buffer.
alleen ik wil iets meer buffer en ik wil dan misschien gelijk een zonne boiler aansluiten.
ik kan alleen nog geen geschikt vat vinden.
de afbeelding van enoco gebruikte ik omdat dat vat misschien wel geschikt is.
ik ga alleen de zonneboiler en de kachel volgens dat schema aansluiten dan.
de rest doe ik op mijn manier.

de vraag was enkel, omdat ik met een PWW werk, of het goed gaat komen als ik de warmte op de helft van de hoogte het vat in laat komen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Paul Joosten »

Wanneer je zonder pomp, dus op thermosifon werkt, lijkt me dit minder geschikt. Hoe meer hoogteverschil je hebt hoe beter de thermosifon kan werken. Vergelijk het maar met de trek in een schoorsteen. Die gaat ook beter naarmate de schoorsteen langer is. Wanneer je met een pomp werkt is dit minder van invloed.

Bovendien krijg je een betere gelaagdheid in het buffervat. Je brengt immers heet water naar binnen, dat zich in principe bovenin het vat zal verzamelen. Breng je het halverwege in krijg je dus inwendig een verticale stroming die de gelaagdheid verstoort.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

ik heb in de leiding boven de PWW twee temp.meters, wat mij opvalt is dat 30cm boven de PWW de temperatuur ongeveer altijd 10graden warmer is dan net voordat de leiding het vat ingaat.
net boven de PWW schommelt de temp altijd tussen de 50-60 graden, en net voor de warmte het vat ingaat schommelt deze tussen de 40-50 graden.

misschien is het daarom juist beter, bedacht ik mij, om hem halverwege het vat in te laten gaan.

klopt deze gedachte of zie ik in mijn eenvoud iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me dat die temperatuurdaling duidt op zwaar onvoldoende isolatie! Flink verlies dus? Pak die leiding eens warmpjes is en meet dan nog eens.

Het is overigens ook mogelijk om meerdere ingangen naar het buffervat te maken, door T-koppelingen toe te passen in de leiding. Het water kiest dan zelf de weg van de minste weerstand en zal op het juiste niveau het buffer in willen stromen. Ik heb daar echter zelf geen ervaring mee.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

Paul Joosten schreef:Lijkt me dat die temperatuurdaling duidt op zwaar onvoldoende isolatie! Flink verlies dus? Pak die leiding eens warmpjes is en meet dan nog eens.

Het is overigens ook mogelijk om meerdere ingangen naar het buffervat te maken, door T-koppelingen toe te passen in de leiding. Het water kiest dan zelf de weg van de minste weerstand en zal op het juiste niveau het buffer in willen stromen. Ik heb daar echter zelf geen ervaring mee.
heb jij de thermosifon leiding ook geisoleerd?

ik heb er wel isolatie omzitten trouwens.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Paul Joosten »

Nee maar dat zou nog wel eens interessant zijn om uit te proberen. Bij mij is dat geen verlies; het geheel staat midden in de verwarmde schil van het huis. Doordat we zo nodig de hele dag door rustig stoken is het buffer tegen bedtijd evengoed altijd vol. Met isolatie zou de overdracht naar het buffer waarschijnlijk verbeteren en zou het eerder vol zijn. Dan kan de kachel zijn warmte niet meer kwijt en gaat hij aan de kook...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

Paul Joosten schreef:Nee maar dat zou nog wel eens interessant zijn om uit te proberen. Bij mij is dat geen verlies; het geheel staat midden in de verwarmde schil van het huis. Doordat we zo nodig de hele dag door rustig stoken is het buffer tegen bedtijd evengoed altijd vol. Met isolatie zou de overdracht naar het buffer waarschijnlijk verbeteren en zou het eerder vol zijn. Dan kan de kachel zijn warmte niet meer kwijt en gaat hij aan de kook...
Paul, hoe hoog hangt jou open expansie vat boven het gehele systeem, en wat zijn hierbij jou bevindingen?
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

ik heb nu een HCE20 gekocht van honeywel en ga daarmee experimenteren, het is veelbelovend:)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Paul Joosten »

mvanooije schreef:Paul, hoe hoog hangt jou open expansie vat boven het gehele systeem, en wat zijn hierbij jou bevindingen?
Moshe de omgebouwde gasfles staat op een muurtje dat woonruimte en techniekhok met buffervat scheidt op ongeveer 2,5 meter, druk onderin het systeem is dus ca. 0,25 bar. Ik heb er geen enkel probleem mee ondervonden, moet alleen zorgen dat ik af en toe het niveau van het expansievat controleer. Doordat ik niet steeds op de temperaturen let (aflezing zit in de gang en het fornuis staat tussen de open keuken en de huiskamer in) gaat het toch vrij regelmatig tot tegen de kook aan. Op zich geen probleem want ik moet toch al flink moeite doen om het vochtniveau in huis niet te laag te laten zakken maar het moet niet drooglopen natuurlijk.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie