bijverwarmen met houtkachel en cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
melsius
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2016, 14:23

bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door melsius »

LS

wij bewonen een losstaand huis uit 1938 waarvan twee gevels spouw hebben en twee geen. Hierdoor willen isolatiebedrijven de spouwen niet vullen omdat het risiko van nieuwe vocht problemen bij de enkele muren te groot is. Dak is van binnenuit een aantal jaren terug geisoleerd evenals de woonkamer vloer (andere vloeren hebben geen kruipruimte).

Verwarming bestaat uit vloerverwarming in de keuken en radiatoren in alle kamers. Ketel is Remeha Quinta 45 (43kW) en SWW is Remeha boiler Aqua 120/40 (120 liter, 40kW). Jaarlijks gasverbruik is rond de 7000 m3
Afmetingen huis: 325m2 en 775m3

Omdat de keuken in de winter toch nogal koud is (enkel steens, wel dubbel glas) willen we een houtkachel (10 kW met ingebouwde warmtewisselaar) bij plaatsen. We willen ook graag deze gelegenheid gebruiken om 's winters een deel vd verwarming door deze houtkachel te laten verzorgen. Enige nadeel is dat de plek voor de houtkachel wat ver af is van de CV ketel, maar met goed geïsoleerde leidingen zou dit moeten kunnen.

De investering schatten we op 6000 euro (Kachel, buffervat Rikutherm, werk). We beogen een halvering van het huidige gasverbruik.

De vragen die we hebben zijn:
Hoe groot dient het buffervat te zijn ?
Kan de huidige boiler weg of moet die blijven ?
Is de 10 kW houtkachel zwaar genoeg ?
Hoe vind ik een ervaren installateur ?
Is de besparing haalbaar ?

Bij voorbaat dank voor reacties en/of suggesties

melsius
Bijlagen
Machinekamer 2016.pdf
beschrijving aanpassing installatie
(42.04 KiB) 139 keer gedownload
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door kiekeboe »

hoi,

Ik denk dat je op een verkeerd spoor zit;
Die 10kW geeft de kachel alleen als je hem voluit stookt.
In de praktijk zal 6 a 7 kW meer realistisch zijn.
En dan ook nog alleen als je stookt.
Dit is in verhouding tot het vermogen van de bestaande ketel peanuts.

Een buffer zou ik niet plaatsen in dit geval.


Mijn idee:
Maak een mooie massakachel in de woonkamer (of indien mogelijk op een kruispunt van meerdere ruimten)
Dit kan heel makkelijk binnen het budget.
Als blijkt dat je het stoken, en het regelen en verwerken van stookhout leuk vindt, dan koop je er later een vergasser met buffer bij.

p.s. is er ook niet een mogelijkheid om alsnog een spouw te creeren?
melsius
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2016, 14:23

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door melsius »

Hi Kiekeboe

interessante gedachte maar omdat ons huis nogal opgedeeld is in veel verschillende verdiepingen en kamers denk ik niet dat een massakachel een werkbare (en plaatsbare) optie is.

melsius
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door Albert van WdJ »

Er zijn wel wat zaken die je niet moet vergeten bij een hout-cv kachel.

- Kan de keuken het vermogen van 4 kW aan? Want dat is een behoorlijke hoeveelheid warmte, zeker als de keuken niet zo groot is. (Vooral in voor/najaar zal dat dan een probleem zijn.)
- Voor 6 kW zou je met 500 liter buffer goed uit de voeten kunnen. Maar of een buffer nodig is bij een woning waar nu al een 43 kW Remeha staat?? Ik denk het niet.
- Elke houtkachel geeft altijd een beetje stof, as en roet. Wil je dat in je keuken? Er moet ook altijd hout in de buurt zijn. Niet iedereen is gecharmeerd van de insecten en andere beestjes die er bij tijd en wijle uit komt lopen. In een keuken ligt dat misschien nog wat gevoeliger?
- Waarom een platenwisselaar installeren? Dan heb je dus 2 pompen nodig! Eén van de houtkachel naar de wisselaar, en één van de wisselaar naar de buffer. Kan die houtkachel niet onder druk werken? Ik neem aan van wel. In dat geval sluit je hem direct aan op de buffer zonder platenwisselaar.
-Om het gasverbruik te reduceren met 3500 kuub is omgerekend zo'n 9000 á 10000 kilo hout nodig. (gas a 9 Kw per kuub, hout ca, 3,5 kW per kilo) Bij vol vermogen van 10 kW moet je kachel dan zo'n 3100 uur draaien in een winter (kachel lever 80% rendement, dus je stookt dan eigenlijk op ruim 12kW om die 10 kW eruit te krijgen) Dat zijn bijna 200 dagen van 16 uur stoken! Vanzelf reken ik hier de nieuwe isolatie niet mee. Maar het is een rekensommetje om een idee te geven waar het om gaat.
- Hout weegt stookbaar ongeveer gemiddeld 4-500 kg per kuub. Je hebt een opslag nodig voor twee jaar, dus zo'n 36 kuub.

Dit zijn vaak wel de elementen die vergeten worden.
Rest nog dat het wel een alleraardigst kacheltje is, voor een mooie prijs.
En een vuurtje in de keuken is wel heel gezellig. Er bestaat daardoor altijd een kans dat je de rest van het huis niet zo warm meer hoeft te stoken, omdat toch iedereen in de keuken rondom de kachel zit :)
Change, before you have to.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door Ingir »

Gasverbruik van 7.000m³ geeft een gasrekening van € 4.550 per jaar... :shock: Dat is een aardig budget om de woning energiezuinig te maken. Een verbouwde woning zou in een warmteverbruik van zo'n 35 kWh/m² per jaar moeten resulteren, hier 11.735 kWh ofwel 1.263 m³ gas (€ 820 per jaar). Met een normale TVT van 8 jaar zou je dus een verbouwingsbudget kunnen vrijmaken van bijna 30K.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door Pigion »

Zoals Albert reeds heeft aangestipt, vergis je niet in de hoeveelheid hout en het werk. Ik heb ook een groot huis, ca. 700 m3. Gasverbruik tot 6000 m3 per jaar. Door nieuwe ketel en isolatie is dat ruim gehalveerd en ik ben nog niet helemaal klaar. Ook hout gaan stoken, doch dat zie ik niet als het ultimo, iets te veel werk als je de 70 gepasseerd bent. Ik zou het toch in de eerste plaats zoeken in betere isolatie. Muren zonder spouw kunnen uitstekend en effectief aan de buitenzijde worden geisoleerd. Dan kan je ook weer nadenken over spouwisolatie van de gevels.
Pigion
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door Ingir »

Wij hebben ingezet op isolatie (dak, gevel, vloer, glas) en luchtdichting waarmee we het gasverbruik van 3.000 m³ per jaar hebben weten te reduceren tot zo'n 1.000 m³ inclusief SWW voor 3 personen (inductie koken). We zijn nog niet helemaal klaar, er zijn nog enkele isolatieklussen en in de planning staat het vervangen van het ventilatiesysteem, van C naar D, en denken uit te kunnen komen op 600 m³ per jaar (500 RV en 100 SWW) als alle werkzaamheden voltooid zijn. Voor een woning van 250 m² is dat een karakteristiek verbruik van 18 kWh/m²a.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door Paul Joosten »

Isolatie is met een straatlengte de beste investering, zowel qua terugverdientijd als voor het milieu. Kijk eens goed naar de (on)mogelijkheden!

Mijn grote vrijstaande huis uit 1905 was door de vorige eigenaar al voorzien van spouwen met 3cm polystyreenplaten erin en HR++ glas. Desondanks gebruikte ik het eerste jaar ruim 3500 m3 gas. Spouwen en vloer met PUR isoleren drong dat terug naar 1900 m3. Terugverdientijd van de investering tussen de 3 en 4 jaar.

Daarna heb ik met een op hout gestookt fornuis met buffer, aangesloten op de CV, het verbruik verder teruggebracht to ca. 250 m3, alleen nog voor warm water in douche en keuken. Terugverdientijd: véél langer, vooral afhankelijk van hoe je aan hout kunt komen. Ik ben zoveel aan hout kwijt dat ik de kosten waarschijnlijk niet zal terugverdienen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gerj
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2014, 21:33

Re: bijverwarmen met houtkachel en cv

Bericht door Gerj »

Licht er aan wat je wilt .
Heb zelf ook een justus aqua deze is voor alleen cv echt niet groot genoeg
Maar ik gebruik de kachel ook voor warm water (douche .wasmachine .vaatwasser )
Heb mijn gasverbruik terug gebracht tot 55 m3 per jaar .
Maar zal schema van mijn kachel plaatsen
Plaats reactie