Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ltk

Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door ltk » 08 okt 2016, 18:30

In een bedevaartsoord worden de vele noveenkaarsen die in de kerk aangestoken worden (die branden 9 dagen), na 1 of 2 dagen steeds verplaatst naar een aparte ruimte in een ander, nu leegstaand en onverwarmd gebouw. Zo maken ze steeds plaats voor nieuwe kaarsen en daar kunnen ze rustig verder opbranden. In die niet zo grote ruimte (ca 100 m3) branden minstens 100-150 kaarsen tegelijk over een oppervlakte van een aantal m2, verspreid langs de muren, 24 uur per dag. Als je de deur binnenkomt straalt de warmte je direct tegemoet. Onder het plafond is de lucht permanent bijna heet te noemen (nog niet gemeten, en die warmte ontsnapt nu door een slecht geïsoleerd dak direct boven de ruimte). De verbranding levert een behoorlijke en permanente warmteproductie op waarvan we ons afvragen of die niet benut kan worden om in een basisverwarming te voorzien voor de hoger liggende verdiepingen in de rest van het gebouw (ca 1000 m3).

Bijkomend probleem: deze massale kaarsenverbranding zal geen erg schone verbrandingslucht opleveren. De warme lucht simpelweg laten doorstromen naar de andere ruimtes (die als werkruimte in gebruik genomen gaan worden) door ventilatieroosters zal dus geen gezonde oplossing zijn. Op de één of andere manier zou een warmtewisselaar bedacht moeten worden die de warmte kan transporteren (deels door dikke muren en betonnen vloeren). Misschien een soort cv-netwerk maar dan zonder compacte ketel? Heeft iemand een lumineus idee ?????

mro

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door mro » 08 okt 2016, 21:32

Een lucht/water warmtepomp in de ruimte van de kaarsen plaatsen misschien?

Je hebt dan wel elektriciteit nodig en een circulatieleiding naar de te verwarmen ruimtes. Maar je start best eerst met eens te berekenen hoeveel warmte je juist nodig hebt om die ruimtes boven te verwarmen.

ltk

Bericht door ltk » 08 okt 2016, 21:51

Ik heb niet de illusie dat ik het hele gebouw er mee op kamertemperatuur krijg. Het gaat mij er vooral om dat de warmte niet onbenut naar buiten gaat maar gebruikt wordt om een basistemperatuur in het gebouw te creëren zodat er aanvullend veel minder energie hoeft te worden gebruikt om een aangename temperatuur te bereiken voor de werkruimtes. De kaarsenwarmte zo effectief mogelijk transporteren is hoofdzaak.

Ingir

Bericht door Ingir » 08 okt 2016, 21:57

Tijdens een romantisch weekendje in Bergen (NH) bleek de verwarming van het appartement niet te werken, eigenaar gebeld om de verwarming aan te zetten maar geen merkbaar resultaat. We hebben toen de vier gaspitten in de woonkeuken ontstoken, afzuiger aan en een klepraampje open voor aanvoer verse lucht. Het was heerlijk warm en een prima weekend gehad.

Overigens nemen we sinds dat weekend standaard een elektrische kachel mee op vakanties naar bungalowparken e.d. Zo heb je bij enkele Landal GREEN Parcs een kamerthermostaat die na 2 uur automatisch uitschakelt (bijv. park Julianadorp) tenzij je elke 2 uur handmatig je aanwezigheid kenbaar maakt. Dus wordt je 's morgens wakker in een ijskoude woning... Met zo'n 2 kW elektrische kachel is dat prima te voorkomen.

In augustus dit jaar zijn we een weekje verbleven in een appartement in Niedersfeld (bij Winterberg Sauerland). De verwarming bleek een ouderwetse accumulatieverwarming die bij aankomst niet geaccumuleerd had en dus ijskoud was terwijl het 's nachts enkele graden vroor (in augustus!!!) en die huizen in Duitsland vrijwel standaard ongeïsoleerd zijn... Ook daar bracht het elektrische kacheltje uitkomst.

Met kaarsen zal het ook wel lukken. :lol: :lol:

Ruuben

Bericht door Ruuben » 09 okt 2016, 00:22

Je wil dus zoveel mogelijk warmte vasthouden. Isoleren is niet mogelijk. Dan zou ik in warme lucht vd kaarssen langs stenen laten stromen om de warmte op te slaan. Dus in nissen zetten, of onder stenen afdak achtige constructies.

Als het lukt zou je hoog in de warme vertrekken een lange, zo dik mogelijke spiraliet buis kunnen ophangen en de uiteinden in te verwarmen vertrekken laten uitmonden. Een passieve warmtewisselaar. Speel is met pc ventilator voor hogere opbrengst. Lijkt me technische simpele verplaatsing van warmte met toch compartimentering.

swake

Bericht door swake » 09 okt 2016, 09:25

Pure vervuiling is dat. Even erg als een mazoutketel of oude diesel laten draaien.
Het enige goede antwoord is: doe die kaarsen uit.
Beter nog, als je ook maar een beetje inzit met de mensheid (en de rest van deze aarde) stop dan helemaal met deze kaarsen in de eerste plaats te laten branden.
Als die mensen toch niet kunnen gestopt worden in hun kaars-brand-gedoe overweeg dan de 'resten' kaars over te dragen aan de fabrikant voor recyclage in nieuwe kaarsen.

Ruuben

Bericht door Ruuben » 09 okt 2016, 10:00

Dat was niet de vraag.

swake

Bericht door swake » 09 okt 2016, 19:01

Ik zie niet in hoe het op een ecologie forum goed te praten is om deze 'technische uitdaging' aan te gaan.

Wanneer iemand hier een vraag stelt over hoe hij best een megaverwarming kan installeren in zijn ongeïsoleerd huis. Dan leg j'hem toch ook eerst uit dat ie moet isoleren. De community welke deze persoon hier vertegenwoordigd duwt een gigantische vervuiling de lucht in door zoveel kaarsen te branden. Zij vervuilen 'jouw' en 'mijn' wereld' en daar lijkt deze persoon niet van bewust te zijn... Nu heeft hij/zij, hoop ik toch, er wat meer besef van.

Een kaarsje branden kan al eens leuk zijn, maar op deze manier heeft het totaal geen nut. Het brengt ook niks bij aan het geloof welke ze willen eren. Laat ze tot inzicht komen dat die grote aantallen kaarsen branden passé is omdat het niet meer te verzoenen valt met wat er nog rest van deze wereld....

ltk

Bericht door ltk » 09 okt 2016, 21:17

Ruuben schreef: Als het lukt zou je hoog in de warme vertrekken een lange, zo dik mogelijke spiraliet buis kunnen ophangen en de uiteinden in te verwarmen vertrekken laten uitmonden. Een passieve warmtewisselaar. Speel is met pc ventilator voor hogere opbrengst. Lijkt me technische simpele verplaatsing van warmte met toch compartimentering.
Dank Ruuben! Dit lijkt mij nu precies dat lumineuze (en op zich ook niet erg kostbare) ei van Columbus waar ik naar op zoek was (en dat zichzelf waarschijnlijk snel terugverdient). Bedoel je dat je niet de warme lucht zelf transporteert of aantrekt uit de warme ruimte, maar de koudere (en schone) lucht van elders in de buizen laat opwarmen? (eventueel aangedreven door een ventilator als er te weinig natuurlijke trek in zit, maar misschien is dat ook niet eens nodig als er een goed buizenplan ontworpen kan worden, de warme lucht moet sowieso naar hoger gelegen verdiepingen). We gaan eerst eens wat temperatuurmetingen doen .

Johndc

Bericht door Johndc » 09 okt 2016, 23:10

Zo dik mogelijk zou ik net niet doen. Eerder meerdere kleine diameters die samen uitmonden. 100mm dia bv. Hoe meer oppervlak hoe meer warmte overdracht.
En @swake; amen man.

jwardenier

Bericht door jwardenier » 10 okt 2016, 08:14

LTK . kun je wat vertellen over de kaarsen , als die 9 dagen branden moet dit een bijzondere kaars zijn .
Wat ik er van gezien heb zijn de kaarsen een 20 cm lang 2 cm dik ?
Wij maken wel eens kaarsen uit bijenwas ,maar die branden niet zo lang ,hooguit 6 tot 8 uur afhankelijk van de grote en de dichtheid .
Groeten John

ltk

Bericht door ltk » 10 okt 2016, 09:48

jwardenier schreef:LTK . kun je wat vertellen over de kaarsen , als die 9 dagen branden moet dit een bijzondere kaars zijn .
Wat ik er van gezien heb zijn de kaarsen een 20 cm lang 2 cm dik ?
Wij maken wel eens kaarsen uit bijenwas ,maar die branden niet zo lang ,hooguit 6 tot 8 uur afhankelijk van de grote en de dichtheid .
Groeten John
Beetje off-topic maar dat mag wel even ;) De kaarsen zijn 6,5 dik en ruim 15 cm hoog in een plastic huls. Op http://www.noveenkaars.nl/noveenkaarsen-9-dagen.html vind je alle informatie! Wat de samenstelling is weet ik zelf ook niet. Geen bijenwas. Zal wel gewoon paraffine en/of stearine zijn zoals theelichtjes.

ltk

Bericht door ltk » 10 okt 2016, 09:50

Johndc schreef:Zo dik mogelijk zou ik net niet doen. Eerder meerdere kleine diameters die samen uitmonden. 100mm dia bv. Hoe meer oppervlak hoe meer warmte overdracht.
En @swake; amen man.
Dat dacht ik zelf ook, kwestie van even oppervlaktes doorberekenen.

swake

Bericht door swake » 10 okt 2016, 12:05

Kaarsen op basis van paraffine stoten tolueen en benzeen uit (en geen klein beetje) naast roet en CO2 en nog een boel ander leuk spul. Jullie hebben een kanker generator :!:

http://www.gva.be/cnt/oid128153/archief ... vervuiling.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/23053 ... ars++.aspx
Wat ze zoeken bestaat gewoon niet....

Is dit nog een ecologieforum?

jwardenier

Bericht door jwardenier » 10 okt 2016, 12:22

He Swake , niet boos worden he , dat kaarsen niet gezond zijn weten we ,een zo grote hoeveelheid kaarsen bij elkaar ,ja daar zou je geen hapje lucht uit willen .
Maar ik denk dat het een gegeven is dat mensen naar dit bedevaart oord toe willen en daar een kaarsje willen opsteken , nadenken over de schadelijke bijwerkingen zal men wel niet doen .
Nadenken over het effect waarschijnlijk ook niet, ik heb de bijbel in verschillende vertalingen gelezen ,heb zelfs nog een beetje studie in die richting gevolgd ,helaas het effect van een kaarsje branden ben ik niet tegen gekomen ,het effect van een oprecht gebed wel .
Maar zoals je aangeeft is dit een ecologie forum .
Wij branden kaarsen uit zuivere bijen was ,meer om een romantisch beeld in huis te krijgen ,maar zo af en toe dus ,soms kom je een koopje tegen zoals laatst bij de A de kaarsen geven mooi ligt maar je ruikt ze ook en wat je niet ruikt zal veel schadelijker zijn.
Het ging mij om de lange brand tijd 9 dagen ,onvoorstelbaar toch ,k heb de link gezien en ze zijn te koop ,voor die prijs 9 dagen brandtijd zou mogelijkheden bieden ,mits ze de lucht niet verpesten .
Groeten John

Plaats reactie