Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hvv
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2012, 17:57

Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door hvv »

Geachte Leden,

Een kennis heeft een Viessmann houtvergasser 40 Kw waar hij twee thermostaten mee aan wil sturen.
Hiervoor heeft hij een extra ( speciale) printplaat nodig om deze aan te kunnen sturen .
Het schijnt dat je ook wat aan een normale , orginele plaat wat kunt doorsolderen !!
Wie heeft iets liggen of weet een oplossing, bvd.

gr Hvv
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door JantjeV8 »

De vergasser stuurt 2 thermostaten aan? Of wil je met 2 thermostaten je vergasser aansturen?

Volgens mij geen van beiden erg succesvol. Je vergasser stookt een buffer vol. Gewoon voluit, niks thermostaat. Vanuit dat buffer kun je diverse circuits voeden met heet water. Ieder circuit z'n eigen pompje en thermostaat.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door dormos »

Wordt hier niet bedoeld dat men zone regeling wil? Twee aparte circuits (bijvoorbeeld Vloerverwarming en radiatoren) elk met hun eigen thermostaat?

Heb ik ook, vloerverwarming dmv simpele thermostaat in de woonkamer, CV met klokthermostaat in de keuken.

Mijn instalateur heeft er een kastje met twee relais tussengebouwd, waardoor de pomp gaat lopen op basis van vraag van de VV en/of CV.

Pomp gaat lopen als 1 van beide relais geschakeld word, of als ze allebei geschakeld worden.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door Ruuben »

kijk eens op duitse fora.
hvv
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2012, 17:57

Re: Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door hvv »

Wil mijn thermostaat in huis en in mijn "woon" schuur aan laten sturen dus onafhankelijk van elkaar.
Heb op mijn manifold ( verdeler ) ook 3 pompen gemonteerd.
1 pomp voor het huis, 1 voor de schuur en 1 regelt de ww boiler !

Volgens mij moet ik een extra HKR regelaar in mijn Viessmann zetten ( zit er nu 1 in )
Deze regelaars (printplaat) zijn nieuw nogal prijzig, vandaar dat ik me afvroeg of iemand een idee had of toevalig een regelaar
heeft liggen !!
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door JantjeV8 »

Hoe kan iemand dat nu beoordelen als je verder helemaal geen schema/beschrijving geeft, die paar componenten zeggen nog helemaal niets, daar kan niemand een goed advies over geven.
Ik heb nog altijd de indruk dat je verwarmingscircuits direct op je vergasser zitten, die je waarschijnlijk door 1 of 2 thermostaten gaat knijpen--> niet goed dus.
thomas1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2023, 11:31

Re: Viessmann houtvergasser "Extra printplaat"

Bericht door thomas1234 »

Goedendag,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een vitolig 200 (via marktplaats) maar hier zit geen hkr bij. Mocht iemand deze toevallig nog hebben liggen, houd ik mij graag aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Thomas.
Plaats reactie