houtstook 2016

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

houtstook 2016

Bericht door Ruuben »

heerlijke begonnen gisteren
Laatst gewijzigd door Ruuben op 03 okt 2016, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Dat was 'm weer. De eerste stook van seizoen 2016

Bericht door Ingir »

Voor ons nog geen herfst, het is prachtig weer buiten, veel zon en dus een warme woning. Vanmorgen vroeg was de binnentemperatuur gezakt naar 22°C maar met dat heerlijke zonnetje is het weer 23°C. Zolang de zon elke dag een paar uur schijnt hoeven wij niet te stoken, dat is het voordeel van een goed geïsoleerde woning.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Dat was 'm weer. De eerste stook van seizoen 2016

Bericht door Ruuben »

Met stoken bedoelen wij een houtgestookte vuurplaats. Mijn woning beter geisoleerd en nog 25 graden nu, op het vollle zuiden :D
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Dat was 'm weer. De eerste stook van seizoen 2016

Bericht door Paul Joosten »

.
Laatst gewijzigd door Paul Joosten op 03 okt 2016, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Dat was 'm weer. De eerste stook van seizoen 2016

Bericht door Albert van WdJ »

Paul Joosten schreef: Met "dank-je-wel-hout" red ik het hier helaas niet :roll:
Ik meestal ook niet.
Hoewel gratis hout ook niet echt gratis is. Als je tenminste al je transportkosten, en gebruik/afschrijving zaagmateriaal eerlijk meeneemt.
Change, before you have to.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Dat was 'm weer. De eerste stook van seizoen 2016

Bericht door Ingir »

Wij krijgen het haardhout gezaagd en gekloofd aangeleverd aan huis en dan wordt het hout ook nog netjes opgestapeld. Als enige tegenprestatie zorgen wij voor een koffietafel voor ca. 10 personen met appelgebak (gemaakt van notarisappels uit eigen tuin). Voor de mensen die het hout zagen, kloven, transporteren en opstapelen is het een groot feest om het haardhout af te leveren en na gedane arbeid aan de koffietafel aan te schuiven.

Daarnaast krijgen we houten pallets van vrienden die blij zijn als we die krengen meenemen. Kost me inderdaad een middag zagen met de reciprozaag.

Nu gebruiken we weinig hout per stookseizoen, zo'n 2-3 kuub als aanvulling op de gasstook die meestal in oktober-november begint. De houtstook is pas mogelijk vanaf december, afhankelijk van het weer. Afgelopen winter hebben we misschien 0,5 kuub haardhout verstookt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: houtstook 2016

Bericht door Ingir »

Elke avond rijd ik nog een stukje op de fiets en het viel me vanavond op hoeveel huizen de houtkachel stoken. Gisteravond waren het er enkele maar vanavond leek het wel een stookfestijn.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtstook 2016

Bericht door Ruuben »

Ik kan er ook enorm van genieten.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtstook 2016

Bericht door JantjeV8 »

Nog altijd geen verwarming aan gehad. Zondag hoorde ik de ventilator van de luchtverwarmer aan slaan, toen heb ik de thermostaat een graadje terug gezet, we stonden op het punt om de deur uit te gaan.
Gisteren weer de zon op de ramen en da is het 's-avonds nog altijd prima te doen.

Ik probeer een vergelijk te doen op voorgaande jaren, weliswaar hartstikke op gevoel. Nu met de gevulde spouw, toen niet. Voor mijn gevoel had ik voorgaande jaren de vergasser al aan gehad. 1x stoken op de 2 a 3 dagen waardoor de verwarming net de kilte weg jaagt. Die grens is toch wel wat verlegd. Goed bezig, denk ik..
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: houtstook 2016

Bericht door Broekhoest »

Hier afgelopen weekend ook voor het eerst gestookt, thermostaat zakte onder de 18grC. Voor mezelf hoefde het niet, maar de vrouw en kids vonden het net te kil. Net als vele anderen stikum wel weer heel leuk om de vlammen in de woonkamer te hebben. Vanaf deze week elke avond als we thuis zijn brandt ie weer.

groet, Harold
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: houtstook 2016

Bericht door Ingir »

Wat gaat de zon weer lekker vandaag, dat wordt een warme zonneboiler en een plaatselijk zeer warme vloer. Ik zet de vvw-pomp aan om die warmte te verspreiden over de hele vloer. De houtkachel moet nog even wachten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtstook 2016

Bericht door Ruuben »

Helaas ben ik op mijn werk en niet in de zon en moet de kachel dus ook wachten tot ik weer thuis ben
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtstook 2016

Bericht door JantjeV8 »

Nou, ook bij ons staat hij weer onder stoom. Gisteren bij thuiskomst kwam het niet meer boven de 17grC uit, dat wordt in de loop van de avond toch fris. Dus de vergasser aan geslingerd. Uurtje stoken en de buffer werd weer geladen. Wel veel rook bij de opstart, te vroeg de kleppen dicht gezet denk ik. Pompjes zaten geen van allen vast, alles draait weer, mooi.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: houtstook 2016

Bericht door Ingir »

Heee... de gasketel is net voor het eerst ingekomen, de kamertemperatuur was beneden de 21,0°C gezakt. Nu was het buiten ook best koud vanmorgen, zo rond het vriespunt. Toch zie ik de zon al vaag door de mist schijnen, met de zon vol op de ramen, zoals afgelopen dagen, loopt de binnentemperatuur gemakkelijk op naar 23,0°C.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtstook 2016

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, gisteren heeft de zon het werk van de kachel weer over genomen.
Plaats reactie