houtstook 2016

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: houtstook 2016

Bericht door Sputnik »

Vandaag voor het eerst de kachel aan. Gisteren de warmtewisselaars in de kachel flink schoongeborsteld, al het as er uit en de pomp getest. Pomp zat vast, dus maar goed dat ik het systeem zonder vuur getest heb. Na openhalen van de pomp alles goed schoongemaakt en alles draait nu weer prima. Volgende zomer de pomp maar even regelmatig een zetje geven. Het is een Grundfos Alpha 2, zat zwarte aanslag op de glimmende ronde plaat. Hierop draait het rotortje, die zat vastgekoekt. Iemand enig idee waar de aanslag vandaan kan komen?

Verder gaat het hier alweer lekker. Alles binnen 2 uur fel stoken op 20 graden. Nu kalm een aantal blokjes per uur er op.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: houtstook 2016

Bericht door peterberg »

Een week geleden toch maar de kachel aangemaakt. Na een paar dagen zonder zon in huis en lage nacht temperaturen moest het er maar van komen. Ik heb een zekere weerstand om bij daling van de temperatuur het ding aan te maken. Koud starten is een drama, de afgas temperatuur is zo laag dat de trek nauwelijks op gang wil komen, niet vooruit te branden dus. Is het ding eenmaal een paar dagen warm geweest dan is er geen probleem meer gelukkig.

Afgelopen vrijdag en zaterdag was het weer zonnig genoeg om niet te stoken dus had ik de p**t in dat ik daarna weer bij nul moest beginnen. Ik heb geen bypass in het ding zitten, mijn streven was om het ding zo simpel mogelijk te houden. Daar pluk ik nu de wrange vruchten van, een langere schoorsteen zou kunnen maar dan moet ik gaan tuien en dan valt er een flink deel van de dag een schaduw op de pv-panelen. Dus dat is geen optie, afgezien van het feit dat het een plee-gezicht zou worden op ons platte dak.

Maar ik heb een oplossing bedacht/afgekeken om het ding te trimmen naar wat hogere schoorsteen temperatuur en een beetje lagere efficiëntie zonder ingrijpende aanpassingen. De uitgang van de bell zit laag in een hoek, ik heb die hoek binnen in de bell afgeschermd met twee lagen chamotte stenen op de kant. Ze vormen samen met de wand van de bell een vierkant van precies een steen lang en breed en 21 cm hoog. Het afvoergat wordt daardoor voor het grootste deel alleen vanaf de bovenkant bereikbaar voor de rookgassen.

Op deze manier is er een laag van ongeveer 20 cm hoog op de bodem van de hele bell ontstaan waar de stroming van de rookgassen vrijwel stil staat. Alle rookgas komt van boven en stroomt naar de afvoer, alleen nu niet meer over de vloer. Die stagnerende laag heeft als effect dat het onderste deel van de wand niet of nauwelijks gebruikt wordt voor opname van warmte. Starten vanaf helemaal koud is nog steeds niet te doen zonder opwarmen van de pijp met een föhn maar de volgende stook van 12 tot 24 uur later doet het nu zonder mankeren.

Vanaf koud kwam de schoorsteen temperatuur eerst niet verder dan 45º tot 50º C, dat is nu 65º tot 70º C geworden. De volgende dag haal ik nu zelfs al een keer 90º C, ik ben benieuwd hoe warm het in de schoorsteen wordt als het gaat vriezen en we 's morgens en 's avonds gaan stoken. Misschien wel 120º, wat een verspilling... maar ik ben wel mooi van een probleem af!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie