Pagina 1 van 2

batch maken in staal

Geplaatst: 19 sep 2016, 14:44
door arthurboom
is het verstandig om een batch te maken in staal ipv in vuurvast beton of steen ?
voor- of nadelen ?

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 19 sep 2016, 16:04
door dormos
Nadeel is dat een stalen versie na een paar keer stoken kapot is door slijtage van het staal.

Groet,

Hans

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 19 sep 2016, 17:46
door peterberg
Hallo Arthur, welkom op het ecologieforum.
Wat er gebeurt in een batch rocket (in een J-rocket trouwens ook) is dat de temperatuur flink oploopt. Samen met een zuurstofrijke omgeving zorgt dat voor snelle corrosie. Na elke stook liggen er schilfers in de riser en binnen afzienbare tijd valt er een gat in.

Er zijn maar weinig mogelijkheden om dat te voorkomen. Zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof overblijft is er een van, de temperatuur lager dan 760º C houden is een andere. Zowel bij de eerste als de tweede mogelijkheid komt al snel de schone verbranding in het gedrang. Met een zeer kleine zuurstof overmaat stoken is echt lastig, bij vlagen is er dan te weinig en gaat het ding roken als de spreekwoordelijke ketter. De temperatuur laag houden door bijvoorbeeld geen isolatie toe te passen betekent min of meer hetzelfde, omdat juist die temperatuur van 900º C en meer gunstig is voor de complete verbranding.

Dus wat mij betreft heeft Dormos helemaal gelijk: als het ding goed is gebouwd dan vallen de gaten er al snel in. Roestvrij staal is ook geen optie: bij de gebezigde temperaturen roest dat net zo goed. Het duurt alleen maar wat langer maar met rvs van bijvoorbeeld 1 mm dik haal je beslist geen stookseizoen. Die rocket heaters zijn heftige dingen.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 19 sep 2016, 20:27
door arthurboom
peterberg schreef:Hallo Arthur, welkom op het ecologieforum.
Wat er gebeurt in een batch rocket (in een J-rocket trouwens ook) is dat de temperatuur flink oploopt. Samen met een zuurstofrijke omgeving zorgt dat voor snelle corrosie. Na elke stook liggen er schilfers in de riser en binnen afzienbare tijd valt er een gat in.

Er zijn maar weinig mogelijkheden om dat te voorkomen. Zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof overblijft is er een van, de temperatuur lager dan 760º C houden is een andere. Zowel bij de eerste als de tweede mogelijkheid komt al snel de schone verbranding in het gedrang. Met een zeer kleine zuurstof overmaat stoken is echt lastig, bij vlagen is er dan te weinig en gaat het ding roken als de spreekwoordelijke ketter. De temperatuur laag houden door bijvoorbeeld geen isolatie toe te passen betekent min of meer hetzelfde, omdat juist die temperatuur van 900º C en meer gunstig is voor de complete verbranding.

Dus wat mij betreft heeft Dormos helemaal gelijk: als het ding goed is gebouwd dan vallen de gaten er al snel in. Roestvrij staal is ook geen optie: bij de gebezigde temperaturen roest dat net zo goed. Het duurt alleen maar wat langer maar met rvs van bijvoorbeeld 1 mm dik haal je beslist geen stookseizoen. Die rocket heaters zijn heftige dingen.



Dormos en Peterberg, hartelijk dank voor jullie reaktie !! Ik dacht aan hittebestendig staal (Corten,..) 5 à 10 mm - niet dus..

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 19 sep 2016, 20:39
door kockie
het kan wel, alleen niet zo lang. Ik spreek uit ervaring met een 0-model van Peterberg's batchrocket.... Daar lag na een aantal keren stoken de heatriser(rvs buis) met vermiculiet inhoud onderin de rocket ;)

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 19 sep 2016, 20:44
door Joepie
Ik kende Cortenstaal nog niet dus even opgezocht. Er wordt nergens beschreven dat het echt hittebestendig is.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 06:27
door JantjeV8
Corten staal is een prima constructiestaal met onder normale omstandigheden een heel goede corrosieweerstand, onder maritieme een goede. Hittebestendig is het echter niet. Bij 900grC zal het zelfs al erg licht oranje opgloeien..

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 07:13
door kiekeboe
cortenstaal heeft goede eigenschappen om bijvoorbeeld een schoorsteen van te maken.

maar voor een rocket moet je echt een exotisch staaltje hebben hoor.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 09:53
door ritsaert snijder
Inconel kan de hoge temperaturen wel aan (en is goed bestand tegen corrosie). Maar is nogal duur. En waarom zou je een RBB maken van staal?

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 10:43
door arthurboom
wel eigenlijk heel simpelweg om praktische reden : een vriend die last en samenwerkt met een metaalbewerker / constructiehuis. Anderzijds het 'gemak' van het snijden (CAD).
Het bouwen met vuurvaste steen spreekt mij wel sterk aan.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 13:37
door ritsaert snijder
Vuurvaste steen is echt een aanrader en geeft in principe ook een veel hetere verbranding. Isoleert veel beter.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 19:39
door SanderL
Van superwool kun je ook vormen maken, zie:

http://www.forman.co.nz/products/Insulation/Thermal-Insulation-Industrial/High-Temperature/Superwool-Vacuum-Formed-Board

Heeft iemand hier al ervaring mee? Voordeel van superwool vacuüm vormen is dat het weinig thermische massa heeft en niet scheurt.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 20 sep 2016, 22:31
door kiekeboe
niet gek misschien.

als dat een beetje in elkaar blijft zitten, en ook na een paar jaar nog stevigheid heeft tenminste.

als dat zo is wil ik 1 hebben, en ik denk wel meer hier

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 21 sep 2016, 08:15
door ritsaert snijder
Ze zijn gemaakt, zie batchrocket.eu. De 314 die Peter heeft gebouwd in Amerika had er een; "De riser is een vacuum gevormde superwool koker van 200 mm diameter". Joris Pouls heeft ze ook gemaakt. Op dit forum is er ook door iemand geexperimenteerd met waterglas als bindmiddel http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4610&p=68460&hilit=waterglas+riser#p68460.

Re: batch maken in staal

Geplaatst: 21 sep 2016, 22:18
door SanderL
Morgen ga ik contact opnemen met Morgan. Kijken wat ze voor een hobbyist kunnen leveren.
Als ik echt een riser van superwool ga maken, dan open ik wel een nieuw draadje.

Hopelijk heeft de TS ook wat aan de aangegeven mogelijkheden..