batch maken in staal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: batch maken in staal

Bericht door ritsaert snijder » 22 sep 2016, 06:49

Ik weet niet precies wat er voor een superwool wordt gebruikt. Maar er zijn aanwijzigen dat de vezels kankerverwekkend kunnen zijn. Extra voorzichtigheid bij hogere temperaturen...en dus zeker bij het gebruik als riser.

Het isoleren van de riser heeft natuurlijk voordelen. Zeker als de kachel niet dagelijks wordt gebruikt. Als de kachel dagelijks wordt gebruikt dan is het voordeel minder groot. Persoonlijk heb ik dan de voorkeur voor een duurzame oplossing....zonder gezondheidsrisico's.
groet!

Ritsaert

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: batch maken in staal

Bericht door SanderL » 23 sep 2016, 23:35

Niet alleen aanwijzingen, keramische isolatie valt in de categorie kankerverwekkende stoffen!
Behalve superwool, die valt daar niet in. Dus dat is voor mij een voorwaarde.
Superwool lost op in water, maar ik weet niet of dat een direct verband heeft met het niet in de foute categorie vallen.

Ik denk dat de binnenkant van de riser spekglad en stabiel moet zijn, om te voorkomen dat er deeltjes los kunnen raken.
Je kunt dus niet maar wat aan prutsen, je zult voor een goed productieproces moeten gaan.
In hoeverre dat haalbaar is voor een amateur wil ik graag uitzoeken. (moet wel leuk blijven, ik maak er geen halszaak van).

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: batch maken in staal

Bericht door SanderL » 24 sep 2016, 16:22

Net nog even berichten uitgewisseld met Risaert, misschien toch wel een te groot risico om een riser te maken van keramische wol. Je moet eigenlijk elk risico uitsluiten die een direct risico kunnen vormen voor de gezondheid. Op papier is superwool veilig, maar is dat in een riser ook zo...

keesijp60
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 okt 2017, 10:27

Re: batch maken in staal

Bericht door keesijp60 » 23 jun 2018, 13:42

Beste allemaal


Ik hoor dingen over corrosief staal, dat het snel kapot gaat met hitte en veel zuurstof, we kennen het van lassen, we moeten gas toevoeren om
zuurstof te verdringen om te vookomen dat de las gelijk corrodeert.

Echter

Ik zat net te denken aan de zibro kachels, ik heb er een hier waarvan de metalen binnenkant roodgloeiend wordt, en dat is nog steeds heel en onbeschadigt, ding is al 22 jaar oud, het waren de eerste auto,automatische systemen, Ik weet echter niet wat de metaalsoort is maar zou dat eens kunnen vragen aan de makers van de kachel, dit spul is dus wel duurzaam en in de kern van deze kachels is het dik 1000 graden of meer.

vrg kees

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7656
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: batch maken in staal

Bericht door kockie » 23 jun 2018, 14:17

Ik heb een mm rvs (geen idee welke kwaliteit) in minder dan 20 uur stoken totaal zien vergaan..... Ik zou voor wat beters kiezen (keramisch)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Plaats reactie